Előszó
1954. évben jelent meg először a „D. 54. Építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások" c. összeállítás. Ezt követte 1958. évben az újabb, bővített kiadás, majd 1969. év elején ismét egy újabb, még terjedelmesebb összeállítás.
A D. 54. sz. összeállítás a vasútépítési és pályafenntartási dolgozók részére készült és kiadásának célja az volt, hogy egy kézi könyvben foglalja össze a szakszolgálat Utasításainak, Útmutatóinak, a vasútépítési és pályafenntartási szabványoknak, rendeleteknek, előírásoknak a mindennapi munka végzéséhez szükséges legfontosabb részleteit. Az 54. sz. Útmutató tehát új, vagy különleges előírásokat nem tartalmaz, a már jóváhagyott rendeletek kivonata.
A legutóbbi kiadás óta eltelt évek alatt sokat változott, fejlődött a vasútépítési és a pályafenntartási szolgálat munkája. Sok új gép került a MÁV-nál is használatba, nagymértékben változtak a különféle szerkezetek és technológiai eljárások, továbbfejlődtek az előzőleg bevezetett műszaki megoldások. Mindezekkel kapcsolatban sok adat mindennapi alkalmazása vált szükségessé. Ezeket megbízhatóan felhasználni, egy újabb, valamennyi változást magába foglaló kézikönyv nélkül ma már nehézségekbe ütközne.
Ez tette indokolttá az újabb, a műszaki haladás jelenlegi állását tükröző D. 54. sz. összeállítás elkészítését és kiadását. Az új 54. sz. Építési és pályafenntartási műszaki adatok és előírások összeállítás fejezeteiben követi a régi D. 54.-es szerkezetét, de megnövekedett terjedelme miatt két kötetben jelenik meg.
Az I. kötet tartalmazza az általános és üzemi, valamint az alépítményi és felépítményi adatokat. A II. kötet a hidakra, gépekre, mélyépítési anyagokra, egyéb előírásokra és a mértékegységekre vonatkozó adatokat foglalja magába.
A kézikönyv szerkezetével kapcsolatban további megjegyzésünk, hogy az ágyazat a felépítmény alkotó eleme, az ágyazatra vonatkozó adatok azon részét mégis az alépítmény fejezetben szerepeltetjük, melyek az alépítmény keresztszelvényének kialakítását, méreteit meghatározzák vagy befolyásolják.
Egy fejezetben szerepel a betonaljas kitérőkre vonatkozó valamennyi adat (aljak, lekötés stb), aminek indoka az, hogy a betonaljas kitérőknek egyenlőre csak néhány típusa készült el, ezeknek felépítményi alkotórészei, lekötési méretei már a kísérletek során is módosultak, és további változások lehetségesek. A helyesbítés és kiegészítés tehát könnyebben végrehajtható, ha a teljes anyag egy helyen szerepel.
A pályafenntartási szolgálat átszervezése folytán a magasépítési munkákat különálló szervezet látja el, éppen ezért ezeket a jelen kiadás nem foglalja magában, a magasépítési adatokat külön kézikönyv fogja tartalmazni.
Továbbra is szerepel viszont a kézikönyvben néhány olyan régebben alkalmazott anyag és szerkezet, amelyeket ma már nem gyártanak, de a pályában még megtalálhatók, így adataikra szükség van, mert fenntartásukról, javításukról még gondoskodni kell.
Az összeállítás kéziratának lezárása 1986. júniusában történt, eddig az időpontig bekövetkezett változásokat, rendeletek előírásait tartalmazza. A később történő változásoknak megfelelően a D. 54. sz. összeállítást esetenként helyesbíteni kell.
Az anyagot a VTKI és az Építési és Pályafenntartási Főosztály munkatársai állították össze.
Kívánjuk, hogy használják az illetékes dolgozók ezt az újabb kiadású összeállítást mindennapi tevékenységükben eredményesen, saját munkájuk megkönnyítése és a szakszerű, valamint a gazdaságos munkáltatás megvalósítása érdekében.
Vissza