A bölcső körül | 5 |
Regény és valóság | 5 |
Az ősök legendája | 6 |
A szülők | 12 |
A csécsi élet | 16 |
Papi hagyományok | 18 |
Móricz Bálint | 23 |
Az első csécsi emlékek | 26 |
Géprobbanás | 27 |
Istvándi | 29 |
Első olvasmány élmények | 31 |
Prügy | 32 |
Debrecen és Sárospatak útján | 39 |
Debrecen és kollégiuma | 39 |
Móricz Zsigmond Debrecene | 41 |
A kisdiák | 43 |
Sárospatak | 52 |
Zsendülő vágyak | 56 |
Kollégiumi 48-asság | 62 |
"Forr a bor" | 66 |
Kisújszállás | 66 |
A gimnázium szelleme, tanárok | 70 |
Barátok | 73 |
Pallagi Gyula | 77 |
Olvasmányok, írói kísérletek, belső válságok | 81 |
Érettségi 90 | 90 |
A teológus "belső ívén" | 92 |
A magyar kálvinizmus útja | 92 |
A debreceni teológia | 92 |
A pesti teológián | 102 |
Zsoltár fordítások, bibliatanulmány | 104 |
Protestáns örökség | 107 |
A debreceni jogász | 108 |
Első találkozás Ady hírével | 111 |
A kezdő író és újságíró | 112 |
Az első méltatás | 118 |
Az első pesti évek | 119 |
A századforduló művészi törekvései | 119 |
Budapesti bölcsészek | 121 |
Az első pesti évek | 123 |
Kispest | 126 |
Gyula köre | 130 |
Olvasmányok, irodalmi eszmények | 132 |
Az első tanulmányok | 134 |
A kísérletező költő | 136 |
A negyvennyolcasság útja | 138 |
Az Ujság riportere | 145 |
Az Újság | 145 |
Az új környezet | 146 |
A köteles munka | 149 |
Népköltési gyűjtő | 151 |
Szatmár megye és népe | 151 |
Az első népköltési út | 164 |
A második gyűjtő út | 170 |
A koalíció Szatmárban | 171 |
A harmadik szatmári út | 174 |
A Sárarany ecsedi élménye | 175 |
A negyedik gyűjtőút | 180 |
A parókiától a faluvégig | 181 |
Ötödik gyűjtőút | 182 |
A gyűjtések sorsa, a gyűjtőutak igazi eredménye | 186 |
A folklór művészi felhasználásának lehetőségei | 188 |
Móricz és a népköltészet | 191 |
Gyötrelmes szerelem | 198 |
Házassága | 198 |
A Janka-legenda és a valóság | 199 |
A Szépasszony és a Boldogasszony mitológiája | 204 |
Termő boldogtalanság | 208 |
Hét krajcár | 208 |
Az íróvá érés esztendői | 208 |
Alakuló írói elvek, az elv és a gyakorlat közti távolság | 209 |
A századforduló prózai törekvései | 213 |
Első elbeszélések Jókai és Baksay nyomán | 215 |
Móricz és Mikszáth | 223 |
Anekdota és realizmus | 228 |
A parasztábrázolás útja és nehézségei | 235 |
Móricz parasztábrázolásának kezdetei | 247 |
A múlt fogságában | 257 |
A Pesti Hírlap és az Országos Monográfia Társaság munkatársa | 260 |
Remény nélkül | 262 |
A Hét krajcár novella | 263 |
A sikerek esztendeje | 266 |
A naturális színeződésű novellák | 268 |
A Hét krajcár kötet fogadtatása | 272 |
A Móricz novellák újszerűsége és jelentősége | 277 |
Példák és szabadítók | 286 |
A hosszú belső vívódás | 286 |
Bródy Sándor legendája és példája, Móricz és Bródy | 289 |
Ady, a "fölszabadító" | 295 |
Ady sodrában | 297 |
Ady Endre Móricz Zsigmondról | 301 |
Ady és Móricz testvérsége | 303 |
Sári bíró | 306 |
Dráma tanulmányok | 306 |
Móricz a népszínműről | 307 |
A népszínmű útja | 310 |
Sári bíró | 314 |
Korai színpadi művek, egyfelvonásosok | 317 |
Kudarcok, színpadi kényszerűségek | 319 |
Sárarany | 322 |
A Sárarany születése és értelmezése | 322 |
A Sárarany hőse | 322 |
Turi Dani társadalmi és egyéni tragédiája | 327 |
A Sárarany erotikája | 330 |
A regény kompozíciója, lírája, Tolnai és Kemény esetleges hatása | 331 |
A móriczi regényhős és rokonai | 338 |
A Sárarany faluképe | 343 |
Móricz Zsigmond parasztszemlélete | 346 |
A paraszt a századelő magyar művészetében | 349 |
Móricz és a naturalizmus | 321 |
A naturalizmus értelmezése | 321 |
A társadalomkritikai igényű naturalizmus | 323 |
A kelet-európai irodalmak naturalizmusa | 357 |
A naturalizmus szerepe a magyar irodalomban | 358 |
Móricz Zsigmond ismerkedése a naturalizmussal | 365 |
Művészetének naturalizmusra emlékeztető jegyei | 369 |
Erotika a századfordulón | 370 |
Móricz erotikája, szerelem ábrázolása | 376 |
Túllépése a naturalizmuson | 379 |
A válaszút regényei | 382 |
A korai regények időrendi kérdései | 382 |
Harmatos rózsa | 384 |
A galamb papné | 387 |
Delelőn | 390 |
A kisváros rajza irodalmunkban | 390 |
Az Isten háta mögött | 391 |
Magyarok | 398 |
A korai novellák átírása. Tavaszi szél | 399 |
Árvalányok | 402 |
Új tervek és kísérletek | 406 |
Kérdőjelek | 406 |
Tervek | 411 |
A dzsentri ábrázolása hagyományai és problémái | 412 |
A századelő dzsentri szemlélete | 424 |
Az új dzsentri kép | 427 |
Kerek Ferkó | 431 |
A Kerek Ferkó ellentmondásai | 433 |
Móricz dzsentri szemlélete | 438 |
A Kerek Ferkó művészi értékei, költői népisége | 443 |
Az úri muri első ábrázolása | 448 |
Nem élhetek muzsikaszó nélkül | 450 |
Jószerencsét | 453 |
Szegény emberek | 459 |
Az első világháború és az irodalom | 459 |
A magyar írók háborús útja | 460 |
Móricz Zsigmond első háborús írásai | 462 |
Első frontlátogatása, háborús szemlélete tisztulása | 466 |
A tűznek nem szabad kialudni | 468 |
Szegény emberek | 476 |
A háborús évek művészi hozománya | 484 |
A fáklya | 486 |
A fáklya megírása, értelmezése | 486 |
A fáklya eszméjének alakulása, a Logobó szövétnek átdolgozása | 487 |
Matolcsy Miklós, a vívódó hős | 489 |
A fáklya paraszt-képe, a magyar úr, a dzsentri bírálata | 495 |
A fáklya művészi egyenetlenségei és értékei | 502 |
"Virágfakadás" | 505 |
Az elveszettség és az élniakarás kettős érzése | 505 |
A hitet adó forradalom | 506 |
Móricz Zsigmond munkássága az októberi forradalom idején | 508 |
A proletárforradalom fogadása | 517 |
A Tanácsköztársaság szolgálatában | 519 |
A forradalmi élmények ereje | 527 |
Jegyzetek | 529 |
Névmutató | 579 |