1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Együttnevelés határon innen és túl - CD-vel

Kutatási eredmények a sajátos nevelési igényű tanulók inklúzióját támogató hazai szakmai szervezetekről, kitekintéssel az aktuális nemzetközi projektekre

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 156 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-682-637-6
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. CD-mellékletet tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az inkluzív oktatás hazánkban különböző formákban fejlődött, a befogadó neveléssel kapcsolatos koncepciók, megközelítésmódok és gyakorlatok folyamatosan változtak és változnak. Az inklúzióval... Tovább

Előszó

Az inkluzív oktatás hazánkban különböző formákban fejlődött, a befogadó neveléssel kapcsolatos koncepciók, megközelítésmódok és gyakorlatok folyamatosan változtak és változnak. Az inklúzióval kapcsolatos hazai oktatáspolitikát és a helyi gyakorlatokat egyaránt meghatározzák az országon belül, illetve a nemzetközi terepen zajló folyamatok, ezért az inklúziót a jelen időszakban érvényes oktatási reformok és a nemzetközi terepen zajló események szélesebb összefüggései keretében célszerű elhelyezni. Az uniós csatlakozással Magyarország egy olyan erőtérbe került, amely a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók oktatását érintő kérdések kapcsán sem hagyható figyelmen kívül. Az EU fogyatékos állampolgáraival szemben vállalt hosszú távú kötelezettségének alapja a fogyatékosság újszerű megközelítése: korábban a különböző ellátások passzív kedvezményezetteinek tekintették a fogyatékos embereket, ezzel szemben ma az EU átfogó célkitűzése a fogyatékos emberek maradéktalan társadalmi befogadása és hozzájárulásuk elősegítése a társadalom alakításához. Ezzel összefüggésben meghatározó szerepet kap a fogyatékos emberek gazdasági és társadalmi szerepvállalásának támogatása. Az EU fellépéseinek középpontjában az esélyegyenlőség általános érvényesítése áll annak érdekében, hogy a társadalom egésze megismerje és felismerje a fogyatékos emberek szükségleteit, illetve azt, hogy mit nyújtanak a fogyatékosok a társadalom számára. Jól látható és egyre jobban érzékelhető az uniós országok erős elkötelezett szándéka az oktatásban megvalósuló inklúzió mellett. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Kőpatakiné Mészáros Mária - Nagy Gyöngyi Mária: Sajátos nevelési igényű gyermekek az oktatási rendszerben 13
Pedagógiai szempontok a sajátos nevelési igény meghatározásában 14
Magatartási, tanulási nehézséggel küzdő gyermekek és tanulók 16
Ellentmondások a diagnosztizáló rendszerben 17
Gyógypedagógiai innováció: a fejlesztő iskolai oktatás 18
Az inkluzív intézmény 19
Kulcsterületek 20
Szerepváltás, átalakulás: a gyógypedagógiai intézmények lehetősége 21
Kasza Georgina: Az inklúzió megvalósításáról és a hálózati működésről - módszertani megjegyzések a kutatásról 24
A kutatás előzményei 24
A kutatás céljai 26
A kutatás főbb kérdései és hipotézisei 27
A kutatás módszerei 28
Fókuszcsoportos beszélgetések 28
Kérdőíves vizsgálat 29
A válaszadók összetétele 31
Kőpatakiné Mészáros Mária - Mayer József: Egy paradigmaváltás margójára 33
Bevezetés 33
Hannibal ante portas! 36
Az egységes gyógypedagógiai intézmények létrejötte 36
Az együttnevelés igénye 36
Miért van szükség egységes gyógypedagógiai intézményre? 38
Miért nehéz az EGYMI dolga? 38
Az EGYMI-vé válás motivációja - a jövő érdekében 39
Előzetes tapasztalatok az együttnevelés támogatásában 44
A mindennapi tevékenységek 46
Az EGYMI-k ellátási körzete 46
Szakszolgálati tevékenység 47
Az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények kapcsolata az integrációval 50
Az ellátás területei 53
Út a tanuló szervezetté váláshoz 55
Együttműködés és a helyi viszonyokhoz adaptált szolgáltatás 56
Jövőkép, fenntarthatóság - kockázati tényezők 59
Új tudások megjelenése az EGYMI mindennapi gyakorlatában 62
A tudásszerzés és -megosztás lehetőségei 67
Akadályok az új tudások beépülésében 71
Integrációs formák a gyakorlatban 73
Kéttanáros gyakorlat 75
Kiscsoportos fejlesztésekre épülő gyakorlat 76
Az utazótanári gyakorlat 77
Egyéni fejlesztésekre épülő gyakorlat 78
Összegzés 80
Kovács Erika: Átmenetek - az óvodai nevelés alapvető kérdései 83
Az óvodai nevelés aktuális kérdései 83
Alapelvek, pedagógiai alapvetések 85
Differenciálás, integráció, inkluzív pedagógia 88
Az óvodákat érintő innováció 90
Biztos Kezdet Program 91
„Legyen jobb a gyermekeknek!" Nemzeti Stratégia 91
Az átmenetek rendszere 93
Összegzés 96
Czeizel Barbara: A kora gyermekkori intervenció magyarországi hálózatának kiépítése - szakmai, stratégiai javaslatok 98
Mi történt eddig az oktatási, a szociális és az egészségügyi tárcák összefogása terén? 100
Helyzetkép a vonatkozó törvények és szabályozások tükrében 101
Helyzetkép az érintett családok, kisgyermekek és szakemberek által megélt gyakorlat tükrében 103
A tárcák közti koncepcionális alapvetések tisztázása 106
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium lehetséges feladatai 108
A tanulási képességeket vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságok tevékenységi körének és kompetenciáinak kibővítése és megerősítése 108
A kora gyermekkori intervenciós hálózat kiépülésének segítése, koordinálása (a már meglévő szolgáltatók bevonásával, összehangolásával) 111
A korai diagnosztika és kora gyermekkori intervenciós szolgáltatásokat szükségszerűen megjelenítő (alap) minőség meghatározása 112
A graduális és posztgraduális korai intervenciós szakemberképzés biztosítása 113
A kora gyermekkori intervenciós szolgáltatásokhoz rendelt költségvetési források meghatározása és tisztázása, újragondolása (oktatási normatíva kiegészítése egészségügyi és szociális forrásokkal a szolgáltatások tükrében) 114
Végezetül 115
Felhasznált források 116
Melléklet: A kora gyermekkori intervenció specifikus szolgáltatásai 116
Európai Ügynökség a Sajátos Nevelési Igényű Tanulók Oktatásának Fejlesztéséért 118
Szervezetünkről 118
Ügynökségünk története 119
Együttműködés más szervezetekkel 119
Irányelveink 120
Főcéljaink 120
Termékeink és szolgáltatásaink 121
Európai hálózati tevékenységünk 122
Kapcsolatfelvétel az ügynökséggel 122
Együttnevelés határon innen és túl 124
Indikátortervek a befogadó értékeléshez 124
Előzmények 124
Indikátortervek 126
Indikátorterv a tanulók számára 126
Indikátorterv a szülők számára 127
Indikátorterv a tanárok számára 127
Indikátorterv az iskolák számára 128
Indikátorterv a vegyes összetételű értékelési csoportok számára 130
Indikátorterv az értékelési politika számára 131
Indikátorterv az oktatási jogszabályalkotás számára 132
Ciprusi ajánlások a befogadó értékelésről 134
Melléklet 138
Kérdőív az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények munkájáról 138
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem