1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolák, diákok, oktatáspolitika a 19-20. században

Tanulmányok

Szerző
Budapest
Kiadó: Napvilág Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 223 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 19 cm
ISBN: 963-9350-41-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Miféle társadalmi stratégiák fedezhetők fel a reformkori Pozsony lakosságának iskoláztatási szokásai mögött? Minő eredményekkel jártak Buda alsó fokú iskoláiban az abszolutizmus korának „modernizáló" törekvései? Mely igények követelték ki a nők középiskolai szintű képzésének megszervezését és milyen útkeresések jellemezték ennek korai szakaszát? Hogyan alakult az egymásra következő reformok nyomán a középfokú oktatási intézmények társadalmi funkciója és arculata a két világháború között? Miképpen befolyásolta a diszkrimináció és az üldözés a zsidó diákok helyzetét a főváros középiskolai piacán, majd hogyan alakultak a vészkorszak túlélőinek pozíciói? Milyen eszközökkel próbálta a hatalom radikális társadalom-átalakító elképzeléseinek hatékony eszközévé tenni a tanítóképzést az ötvenes években és hogyan folyt a képzők élete a hivatalos felszínt borító „vörös drapéria" mögött? Többek között ezekről a kérdésekről szólnak a kötetben összegyűjtött tanulmányok, melyek a Fővárosi... Tovább

Fülszöveg

Miféle társadalmi stratégiák fedezhetők fel a reformkori Pozsony lakosságának iskoláztatási szokásai mögött? Minő eredményekkel jártak Buda alsó fokú iskoláiban az abszolutizmus korának „modernizáló" törekvései? Mely igények követelték ki a nők középiskolai szintű képzésének megszervezését és milyen útkeresések jellemezték ennek korai szakaszát? Hogyan alakult az egymásra következő reformok nyomán a középfokú oktatási intézmények társadalmi funkciója és arculata a két világháború között? Miképpen befolyásolta a diszkrimináció és az üldözés a zsidó diákok helyzetét a főváros középiskolai piacán, majd hogyan alakultak a vészkorszak túlélőinek pozíciói? Milyen eszközökkel próbálta a hatalom radikális társadalom-átalakító elképzeléseinek hatékony eszközévé tenni a tanítóképzést az ötvenes években és hogyan folyt a képzők élete a hivatalos felszínt borító „vörös drapéria" mögött? Többek között ezekről a kérdésekről szólnak a kötetben összegyűjtött tanulmányok, melyek a Fővárosi Levéltárban 2002-ben rendezett konferencia élőadásain alapulnak.
Napjainkban erősödik a felismerés, hogy az oktatás a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelésének, az esélyek elosztásának egyik legfontosabb terepe. Hogyan is működik az iskola a társadalmi mobilitás csatornájaként? Mennyire képesek tudatosan élni vele a társadalom különféle csoportjai? Milyen látens funkciókat lát el a tananyag átadásán és deklarált nevelési céljain túlmenően? Milyen eséllyel juthatnak érvényre az oktatáspolitikai célkitűzések az intézmények mindennapjaiban? Az itt olvasható írások tényszerű történeti elemzéseken keresztül közelítenek ezekhez a kérdésekhez, és bőséges dokumentációt nyújtana ezek továbbgondolásához. Vissza

Tartalom

Előszó 7
TÓTH ÁRPÁD:
Iskoláztatás a reformkori Pozsonyban. Az egykori főváros felsőbb iskolái mint a városlakók
társadalmi stratégiáinak eszközei 9
Jegyzetek 20
CZAGA VIKTÓRIA:
Buda és Óbuda elemi iskolái az eötvösi népiskolai reform előtt 25
Jegyzetek 37
MÜLLER ILDIKÓ:
A budapesti állami felsőbb leányiskola leánygimnáziumi tanfolyama 1897-1918 45
Jegyzetek 57
TÍMÁR LAJOS:
A középfokú oktatási rendszer intézményei és társadalmi arculatuk a két világháború közötti
Magyarországon 61
Jegyzetek 75
KARÁDY VIKTOR:
Zsidó diákok a budapesti középiskolai piacon 1945 előtt és után. Adalékok a társadalmi trauma szociológiájához 79
Jegyzetek 88
DONÁTH PÉTER:
Vizsgálatok, diagnózisok - a tanítóképzés hosszú, lázas állapota után. Kísérletek a képzők
világnézeti-politikai és szakmai rekonstrukciójára a Hegedűs-kormány idején 91
Jegyzetek 118
MANN MIKLÓS:
A főváros oktatásügyéről 1945-1990 139
KALMÁR ELLA:
Statisztikai adattár Budapest alsó- és középfokú iskoláiról, 1873/74-1945/46 151
Jegyzetek 157
Táblázatok 160
kötet szerzői 223
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolák, diákok, oktatáspolitika a 19-20. században
Állapot:
2.080 ,-Ft
10 pont kapható
Kosárba