1.066.456

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Csoportmódszerek az iskolában

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanárképzési és -továbbképzési Központ
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 56 oldal
Sorozatcím: Iskolapszichológia
Kötetszám: 8
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Valójában a társadalom tudatformáló ereje a természetes kiscsoportok közvetítésével érvényesül (családi, baráti, munkahelyi csoportok). A csoportban egyidejűleg jelen van a társadalmi és az egyéni... Tovább

Előszó

Valójában a társadalom tudatformáló ereje a természetes kiscsoportok közvetítésével érvényesül (családi, baráti, munkahelyi csoportok). A csoportban egyidejűleg jelen van a társadalmi és az egyéni hatás. Különböző céllal létrehozott csoportokon belül így a kettő közötti hatás igen jól tanulmányozható. A szociális rendszer képességei a személyes rendszer képességeitől függnek, de a csoportnak mint rendszernek, képességerősítő és hatásfokozó potenciálja van. A tudatformáló erő a csoporton belüli személyekkel való azonosulás útján érvényesül. Az adott személyek közvetítő funkciót töltenek be az egyén és a társadalom között. A különböző csoportokban szerzett tapasztalatainkat átvisszük más élethelyzeteinkre, más csoportokra. Alapmodellt jelent a családi helyzet, később az iskolai és munkahelyi csoportok. A csoportmódszer tehát ennek a spontán lejátszódó folyamatnak a későbbi felismerése és alkalmazása a társadalmi élet különböző területein. A csoportmódszer kibontakozását az 1920-as évektől, Kurt Lewin elméletének megalkotásától eredeztethetjük. A csoportjelenségek kutatása során felismerte, hogy a csoport hogyan és milyen nagy mértékben hat az egyénre. Eredményeit megpróbálta a gyakorlati célok megvalósításának szolgálatába állítani (meggyőzés, vezetőképzés, személyiségfejlesztés stb.). A csoportmódszer gyakorlatának kutatása az 1940-es években vett óriási lendületet, s a szociálpszichológiai kutatások egyik jelentős ágává vált. A társadalmi gyakorlat különböző változásai többnyire csoportszituációban zajlanak. Hatékonyságuk szempontjából igen lényeges a csoportdinamikai szabályszerűségek feltárása, ismerete. Vissza

Tartalom

A CSOPORTMÓDSZEREK ALKALMAZÁSÁNAK ÁLTALÁNOS ELMÉLETI VONATKOZÁSAI (Dr. Bugán Antal) 5
A csoporttá válás folyamata 7
A csoport rendszerfolyamata 7
Strukturálódás a csoportban 8
Kommunikációs folyamat a csoportban 9
A csoport személyiségfejlesztő folyamata 9
Önismereti csoport fő jellemzői 9
Az önismereti csoportok fejlesztő hatásának folyamata 10
EGY, A SERDÜLŐK SZÁMÁRA SZERVEZETT KREATIVITÁS-KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTŐ KISCSOPORT INDÍTÁSA (Dr. Kalamár Hajnalka) 15
A szociális tér 15
A család 16
Az iskola 18
A csoportmunka 18
Néhány tapasztalat 22
ÖNISMERETI CSOPORT KÖZÉPISKOLÁSKORÚ EGÉSZSÉGES SERDÜLŐK RÉSZÉRE (Vozár Anna - Homoki Zsuzsa) 25
A csoportok beindítása 26
Az ülések időtartama és gyakorisága 27
Előkészítés a csoportra, az indikáció kérdése 28
Az instrukció és az első alkalom 28
A csoport szabályok megbeszélése, szerződéskötés 29
Módszer 31
Az értelmezés-ellenállás kérdése 33
Indulatáttétel - viszont-indulatáttétel 34
Terápiás hatás 36
NEVELŐOTTHONI FIÚK ÉS NEVELŐIK SZABAD- INTERAKCIÓS NAGYCSOPORTJÁNAK TAPASZTALATAI (Dr. Bugán Antal) 39
Bevezetés 39
A vezetésről 41
Csoporttémák 41
Értékelő elemzés 42
Az interakciók érzelmi töltése alapján történő kategorizálás 43
Az interakciók konstruktív tartalom alapján történő kategorizálása 43
Hárítások 44
Mennyiségi értékelések 45
Következtetések 50
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem