Előszó
"Kelj ki, cipó, kelj ki!
Kemencébe teszlek,
onnan is kiveszlek.
Kelj ki, cipó, kelj ki!"
Cipósütő mondóka kezdő sorait választottam gyűjteményem címéül. Gyermekkoromban, lánypajtásaimmal közösen szívesen mondogattuk ezt a játékkísérő versikét.
Ültünk a homokban, a csupaporos kezünkkel cipónagyságú porbuckát söpörgettünk össze. Ennek a tetejét "kilyukasztottuk", kis gödröcskét fúrtunk bele és ide vizet öntöttünk. Aztán kezdődött az igazi játék, lehetett vájkálni a sárban, gyúrtuk, tapasztottuk a sarat. Dagasztottuk a tésztát, ismételgettük a játékhoz illő mondókát. Sütöttük a mindennapi kenyeret, a kisgyerek cipóját. Ismerkedtünk a világgal. Jó volt együtt lenni.
Miért éppen ezt a játékot húztam ki gyermekkorom tarisznyájából? Miért éppen erre emlékszem most jószívvel, szeretettel? - Mert játékaim közül valahol mélyen, kirajzolhatóan megmaradt bennem. Ez a játék örömforrás volt, élmények kötődtek hozzá. A sok oldalról körüljárt élmények tartósak.
A gyermeknek szüksége van a felnőtt jelenlétére, ötleteire és tanácsaira. A "Kelj ki, cipó..." című válogatással szeretnék segítséget nyújtani a szülőknek, az óvodapedagógusoknak, hogy közös élményeik legyenek a gyermekekkel. A mesék, a versek és a játékok nyelvén szerzett ismeret maradandóbb lesz, ha januártól decemberig, a kerek esztendő mindennapjaiban figyelembe vesszük az évszakokhoz, az ünnepekhez és a gyermekek világához közel álló hangulatokat.
A rendszeresen visszatérő "Ügyes vagy!" részben játékötletek vannak az együtt töltött idő múlatásához, a közös szórakozáshoz. Ezek a haszontalannak tűnő időtöltések többnyire nagyon hasznosak. A kézügyesség fejlesztése mellett a természetismeretet és a világ komplex szemléletét segítik. A különböző anyagokból, termésekből, gyurmából, papírból készített játékokat a gyermekek felhasználhatják a további játékfolyamatban.
A rajzok Kopócs Tibor munkái. A vidám, bájos figurák kedvet ébresztenek és valószínűleg vonzóak lesznek a gyermekek számára.
Jó szívvel ajánlom ezt az összeállítást. Kívánom, hogy ebből a pici forrásból az élményre legbefogadóbb korban merítsen szülő és felnőtt a kisgyermekek szórakoztatására és fejlesztésére.
Vissza