Előszó
Sorozatunk harmadik, füzete a gyermek- és ifjúságvédelem speciális területével, a nevelőotthoni nevelőmunka tartalmi kérdéseivel foglalkozik. Kiemeli a szocialista pedagógia alapján álló nevelőotthoni munka területéről azokat a problémákat - közösségi nevelés, szabadidő szervezése, korrekciós nevelési eljárások, az iskolai beilleszkedés kérdései - amelyek különösen fontosak a sajátos körülmények között nevelkedő gyermekek személyiségének harmonikus fejlesztése, sokoldalú kibontakoztatása szempontjából.
Az 1971-ben megrendezett Gyermekvédelmi Hetek programjában jelentőségüknek megfelelően sokat foglalkoztunk ezekkel a kérdésekkel, s most a megjelenés időszakában - az ifjúságról szóló 1971. évi IV. törvény, az állami oktatás helyzetéről, fejlesztésének kérdéseivel foglalkozó MSZMP központi bizottsági határozat megjelenése után - még fontosabbnak, még időszerűbbnek érezzük mindegyiket.
Bizonyítja ezt a közösségi nevelés problémakörével foglalkozó bevezető tanulmány, amelyben a szerző - Földesi Klára - részletesen elemzi - a pedagógus követelményt az utóbbi időben intenzíven foglalkoztató - demokratizmus megvalósításának szükségességét a nevelőotthoni körülmények között.
A szabadidő pedagógiailag megtervezett és szervezett eltöltése a nevelőotthoni munka egyik legtöbb gondot jelentő kérdése. A gyakorló pedagógusok munkáját könnyíti meg Peterdi Ede tanulmánya, a a hozzá csatlakozó korreferátum, amely speciális területen - az ifjúsági nevelőotthoni tapasztalatok elemzésével - főként gyakorlati oldalról közelíti meg a kérdést.
Dr. Mónus Ferencné - a nevelőotthoni könyvtárakról irt dolgozata igen érdekesen, újszerűen elemzi az olvasást, amelynek pedagógiai jelentőségét hangsúlyozza. Kompenzálót ideálteremtő hatásánál fogva a nevelőotthoni nevelés fontos terápiás eszközének tartja.
Több tanulmány foglalkozik a nevelőotthoni körülmények között alkalmazott korrekciós feladatok megoldásával - beszédhiba javítás a nevelőotthonban nevelkedő gyermekek iskolai beilleszkedésével. Ez utóbbinak alapfeltétele az az érzelmi kapcsolat, amelyet - Domonkos Mária véleménye szerint az eredményes oktató-nevelőmunka érdekében feltétlenül ki kell alakítani a nevelőotthoni növendékekkel is.
Bízunk, abban, hogy a füzetben közreadott tanulmányok segítséget adnak a nevelőotthoni nevelőmunka gyakorlati feladatainak megoldásához. Hozzájárulnak ahhoz, hogy korszerűsödő otthonaink élete úgy szerveződjön, hogy a gyermekek a társadalmi környezettel minél szorosabb, sokszínűbb kapcsolatban legyenek. Ez alapozza meg felnőtt életük előkészítését, majdani társadalmi beilleszkedésüket.
Vissza