Fülszöveg
Amíg a szocializmus idején a szabadvers már a formájával lázadást jelentett a rendszer abszurd szabályozottságával szemben, addig napjainkban a kötött forma fejez ki tiltakozást a minden területen megfigyelhető szabadosság és káosz jelenségével szemben. Zsibói Gergely költészete ennek megfelelő korszerű, tradíciókra alapozott válsz, ontológiai állásfoglalás, politikum és létbecsület, a világban felszaporodott negatív tendenciákra mondott nem. Ugyanakkor az egyetemes léthelyzet sorokba szövésével túllép a puszta társadalomkritika biztosította közhelyesség csapdájában, megteremti versei többrétűségét. Alkotásai szinte kivétel nélkül magukban hordoznak egy primer olvasaton túli olvasatot, arra ösztönöznek, hogy újra és újra kezünkbe vegyük, rétegei felfejtésére vállalkozzunk.
Művei egy részben a magyar hagyományt sikeresen ötvözi a japánnal: a haiku 5-7-5 szótagszámú képletét, meditációs objektumot jelentő tömörségét és sorvégi rímet egyszerre képes megvalósítani, s ezzel a...
Tovább
Fülszöveg
Amíg a szocializmus idején a szabadvers már a formájával lázadást jelentett a rendszer abszurd szabályozottságával szemben, addig napjainkban a kötött forma fejez ki tiltakozást a minden területen megfigyelhető szabadosság és káosz jelenségével szemben. Zsibói Gergely költészete ennek megfelelő korszerű, tradíciókra alapozott válsz, ontológiai állásfoglalás, politikum és létbecsület, a világban felszaporodott negatív tendenciákra mondott nem. Ugyanakkor az egyetemes léthelyzet sorokba szövésével túllép a puszta társadalomkritika biztosította közhelyesség csapdájában, megteremti versei többrétűségét. Alkotásai szinte kivétel nélkül magukban hordoznak egy primer olvasaton túli olvasatot, arra ösztönöznek, hogy újra és újra kezünkbe vegyük, rétegei felfejtésére vállalkozzunk.
Művei egy részben a magyar hagyományt sikeresen ötvözi a japánnal: a haiku 5-7-5 szótagszámú képletét, meditációs objektumot jelentő tömörségét és sorvégi rímet egyszerre képes megvalósítani, s ezzel a "lépésével" egészen Kosztolányi költészetéig nyúlik vissza. Formai tisztasága és gondolatisága révén a haiku-költészet legjobb hazai művelői közé emelkedik.
Szerelmi lírája az érzelmek komplexitásával ajándékoz meg. Mintegy feltárása az én belső vívódásának. Keresése a másikban, a másikkal való kiteljesedés lehetőségének, és beismerése lehetetlenségének. Vallomás, amelynek gyökerei felkutatása során Adyn át egészen Balassiig hallottunk a múltba. Gazdagon árnyalt képeivel bevon a szerelem örök titkába.
Leíró verseivel szavakból szőtt mandalát teremt, egy belső tájat. Nem a látható nyilvánvaló megmutatására tesz kísérletet, hanem a láthatatlanéra. A világban benne rejlő transzcendencia, isteni lényeg izgatja. Ezt igyekszik kivetíteni, képpé szervezni.
Politikai versei radikális, erkölcsi alapokra helyezett állásfoglalások. Kimondása annak: hol szavainkért, tetteinkért vállalt, s egymás iránti felelősség nincs jelen, nem épülhet ország, nem termelődhet rend, nem munkálkodhat igazság. A nemzet egységessége jelenthetne erőt, de ezt a XX. század "viharai" felszámolták. Rímekbe szedett szava egyszerre tényfeltárás és segélykiáltás, aggodalom a szülőföld, választott otthon megmaradásáért.
Handó Péter
Vissza