1.063.182

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kézikönyv az általános iskolák IV. osztályának tanítói számára

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az általános iskola I -IV. osztályában 1956 szeptemberében új tanterv lép életbe. A tanterv és utasításai kijelölik az oktató-nevelő munka feladatait, meghatározzák az osztályonként tanítandó... Tovább

Előszó

Az általános iskola I -IV. osztályában 1956 szeptemberében új tanterv lép életbe. A tanterv és utasításai kijelölik az oktató-nevelő munka feladatait, meghatározzák az osztályonként tanítandó ismeretanyagot, és rögzítik évfolyamonként az elérendő követelményeket. Ezek az előírások az alsó osztályok tanítóinak mindennapos oktató-nevelő munkájában válnak élő valósággá. Ennek a munkának tudatosságától és tervszerűségétől függenek az eredmények. Ehhez kívánnak segítséget nyújtani a kézikönyvek.
Ezek a kézikönyvek az új tankönyvekre épülve, a tanterv és utasítások előírásai szerint részletes útmutatásokat adnak egy-egy osztály ismeretanyagának feldolgozásához, az ismeretnyújtó, készségképző és nevelő feladatok megoldásához. A négy kötet egy-egy osztály tantárgyi keretei között, tanmeneti elrendezésben, órákra vagy óracsoportokra bontva mutatja be az oktató-nevelő munkát. E kézikönyvek nem adnak összefüggő elvi fejtegetéseket az oktatás és nevelés módszereire vonatkozóan; nem ismétlik a tantervi utasítások előírásait sem, hanem mindezek érvényesítését igyekeznek bemutatni az egyes tanítási órák konkrét anyagának feldolgozása során. A kézikönyvekben közölt eljárásokat, az egyes órák anyagának feldolgozásához adott szempontokat útmutatásoknak, tanácsoknak kell tekinteni, amelyekből csak annyi a kötelező, amennyi ezekre vonatkozóan az utasítások előírásaiban található. A könyvek írói és szerkesztői arra törekedtek, hogy a kezdő, a kevés gyakorlattal rendelkező kartársak kezét biztosan vezessék az új tanterv elgondolásainak megvalósítása útján ; a gyakorlott, több tapasztalattal rendelkező tanítóknak pedig utat mutassanak abban, hogy a megszokott „régiből" mit használhatnak fel ezután, és milyen irányban haladva fokozhatják eredményeiket. Vissza

Tartalom

Ajánlás 3
Előszó 5
I. Magyar nyelv és irodalom
A) Olvasás 7
A tantervi anyag feldolgozásának sorrendje 10
A gyermekek élete régen (8 óra) 13
A talaj művelése, termőerejének fokozása (4 óra) 20
A kukorica, burgonya és szőlő termesztése (6 óra) 23
A gyermekek élete ma (4 óra) 26
Takarmánynövények. A ló és a szarvasmarha (7 óra) 30
A gyermekek élete ma (6 óra) 34
Példaképek (5 óra) 39
A sertés és a juh. Összefoglalás (4 óra) 42
A dolgozók élete a múltban a népköltészet tükrében (6 óra) 44
Időjárás, talajok (7 óra) 48
Hazánk múltjából Dózsa György parasztháborújáig (8 óra) 55
Egészségi ismeretek (15 óra) 64
Hazánk múltjából a munkácsi vár védelméig (6 óra) 73
Hazánk kincsei (10 óra) 79
Hazánk múltjából 1848. március 15-ig (9 óra) 87
Az Alföld (4 óra) ] 92
Március 15 (6 óra) 94
Március 21. A dolgozók élete régen (5 óra) 98
A Tanácsköztársaság leverése után. A dolgozók élete
m régen (4 óra) 102
Felszabadulás (6 óra) 104
Növénytermesztés (10 óra) 107
Május 1 (4 óra) 112
A mezőgazdaság apró „titkai" (3 óra) 114
A dolgozók élete ma (8 óra) 116
Ismétlés (10 óra) 122
B) írás 127
Év eleji ismétlés (4+2 óra)
Szövegek másolása, tollbamondása és emlékezetből való íratása (7 + 1 óra)
Tempógyorsítási gyakorlatok (16+3 óra)
C) Fogalmazás 146
Év eleji ismétlés (8 óra) 148
Elbeszélő gyakorlatok (13 óra) 154
Leíró gyakorlatok (15 óra) 164
A jellemzés elemei (8 óra) 175
összetett feladatok (16 óra) 18i
Évvégi rendszerező ismétlés (6 óra) 194
D) Nyelvtan 200
Év eleji ismétlés (10 óra) 201
Az ige (22 óra) 210
A főnév (12 óra) 227
A melléknév (5 óra) 235
A rag, jel és a képző (5 óra) 238
Egyéb szófajták (20 óra) 241
A tőmondat (12 óra) 251
A bővített mondat (31 óra) 258
Évvégi ismétlés (15 óra) 272
II. Földrajz 274
A lakóhelyismereti anyag ismétlése (6 óra) 279
A megye földrajza (8 óra) 280
Hazánk térképei (6 óra) 282
Az Alföld (10 óra) 288
A Kisalföld (3 óra) 304
A Dunántúl (12 óra) 309
Az Északi-középhegység (10 óra) 327
Budapest, hazánk fővárosa (5 óra) 337
Évvégi ismétlés (6 óra) 343
III. Számtan 345
Ismétlés az év elején (18 + 1 óra) 346
Időszámítási feladatok (6 óra) 375
Mozgásokra vonatkozó feladatok (6 óra) 381
A százezres számkör 385
a) A tízezres számkör (18 óra) 385
b) A százezres számkör (18 + 1 óra) 385
Írásbeli osztás kétjegyű osztóval (30 + 1 óra) 405
A milliós számkör (30 + 2 óra) 421
írásbeli szorzás háromjegyű szorzófal (20 + 1 óra) 421
írásbeli osztás háromjegyű osztóval (18 + 1 óra) 430
A törtek tanítása (8 óra) 447
Évvégi ismétlés (18 + 1 óra) 451
IV. Rajz 454
1. Tagozottabb hajlított formák, részarányok, kevert színek elhelyezése. Vázolási készség alakítása (10 óra) 456
2. Díszítő elemek és sorok. Álló helyzetű blokkbetűk, szövegfolt és egyszerű díszítése (6 óra) 462
3. A színek hangulatfestő szerepe, kevert és tört színek, térkifejezések, képfejlesztés gyakorlása (8 óra) 466
4. A testes tárgyak nézőpontnak megfelelő térbeli ábrázolása. A rajzlap arányos kitöltése, a kép egyensúlya.
Arány- és színbeli összefüggések (6 óra) 470
5. Tematikus képalakítás műalkotás-elemzés és természet utáni előtanulmány alapján (4 óra) 474
6. Irányok, arányok, ferdén összeállított tárgyak csoportjának tudatos elhelyezése és ellenőrzése (8 óra) 476
7. Tematikus képalakítás műalkotáselemzés és természet utáni előtanulmány alapján (8 óra) 480
8. A szabálytalan alakú testes tárgyak rálátásos ábrázolása saját nézőpontból (16 óra) 484
Megjegyzés a rajzos tanmenethez 490
V. Kézimunka 491
Agyagmunka (4 óra) 492
Papírmunka (6 óra) 492
Fonalmunka (9 óra) 493
Famunka (9 óra) 494
Kerti munka (5 óra) 494
A tantervi anyag feldolgozásának sorrendje 495
Rajzos tanmenet
A kézimunka ábrái 520-555
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem