Bevezető | 7 |
Közoktatás és nemzet | 11 |
Az axióma és a probléma | 12 |
Magyarnak magyar tananyagot!(?) | 13 |
Pédául a Szent Korona-tan | 14 |
Eszményített világ vagy valódi világ | 15 |
Egy megnyugtató válasz: a Hintalan-koncepció | 17 |
Zavarok és kirekesztés | 19 |
Mindenható állam? Mindenható nemzet? | 20 |
És a kisebbségek? | 21 |
A többségi nemzet számára sem.... | 23 |
Anmezeti önazonosság és önismeret őrzője és tanítója | 23 |
Nemzeti konvenció | 25 |
Mélyebbre kellene hatolni! | 26 |
És még tovább: az interpetáció és a " rejtett tanterv" | 28 |
A "rejtett tanterv" elrejthetetlen probléma | 29 |
A másik dimenzió: a közoktatás a társadalomban | 31 |
Úgy illenék választ adni... | 32 |
A nemzeti lét társadalmi minősége | 34 |
Nemzeti, közép-európai, európai - avagy a műveltség iskolai kompozíciói | 35 |
Az oberwarti kőtáblák | 35 |
Intermezzo: válság és jövő | 36 |
Tananyag, értékrend, szellemiség | 39 |
Mi a helyzet? | 42 |
...hogy a nemzeteket egymáshoz szelíditse | 47 |
Európaiság az ismereteken túl | 50 |
Pedagógia értékpluraizmus, nemzeti szabvány | 52 |
Gondolatok egy reménybeli közoktatás stratégia reménybeli alapelvéről | 54 |
Nemzeti stratégia | 55 |
...új eget és úőj földet kíván | 57 |
A nagy kihívás | 59 |
A stratégia reménybeli alapelve | 63 |
Az egyenlőség szabadsága és a szabadság egyenlősége | 63 |
Átjárások | 65 |
Esélyek és elágazások | 66 |
Az ideális intézménytípus | 68 |
A hozzá vezető út | 71 |
Pedagógiai válság és szkepszis | 72 |
A törvény szelleméről | 74 |
Az állam marad! | 75 |
Agenusz és a szpecieszek | 76 |
A pluaritás felsőbb régiója | 78 |
Intézményi önállóság: felismerések | 79 |
Inspirációk, utak és a tartalmi szabályozás | 80 |
A tartalmi szabályozás makrostruktúrája és az alapképlet | 81 |
A kübernétiké szelleme | 83 |
A vizsgaeufória után... | 86 |
A kiválasztás kockázata | 88 |
Paradigmaváltás | 89 |
Szabályozási eklektika, szabályozási bizonytalanság | 91 |
Konvergens erőfeszítések, divergens tagoltság | 92 |
Kiválasztási küszöbök | 94 |
Az új közoktatás képe | 96 |
Ami új és ami ősi | 97 |
A magyar iskolaügy és a hiányos képzettség problémája | 100 |
Visszatekintés | 100 |
Újratermelés | 102 |
Képzettségi törésvonalak | 105 |
A funkcionális anafabetizmus | 107 |
Leszakadó rétegek | 109 |
Új fordulat előtt? | 110 |
A NAT és az új remények | 112 |
A hármas tagolású nemzet | 117 |
Melléklet: A magyar iskolarendszer nagyvonalú szerkezeti sémái | 118 |
Az értékvesztés pedagógiája | 121 |
A művelődés pragmatikus útja | 130 |
Hipotézi filozófiai emlékekkel | 131 |
Mindennapi kultőra, gyakorlati tudás | 133 |
Érdeklődés és gondolkodás | 136 |
A pragmatikus és a pragmán túli | 137 |
A korlátok | 139 |
Sokszínű kép, pontosabb hipotézis | 141 |
Magyarázatok | 142 |
Az intézményes nevelés-képzés rendszerei | 145 |
Makromozgások | 147 |
Eszünkbe juthat... | 151 |
Jegyzetek a pedagógia hatalmáról | 154 |
Léleklátó pedagógiát | 167 |
Osztályzatok és seggreverés | 167 |
Mégsem ilyen egyszerű! | 168 |
Például az érdeklődés... | 169 |
Még egyszer: a sikerek és a kudarcok | 171 |
A felszín alatt | 172 |
Léleklátó pedagógiát! | 173 |
A pedagógia harmadik útja | 174 |
Feszélyez a téma | 175 |
A fogalmakról | 176 |
Konzervatív vagy liberális autokratizmus? | 181 |
A pedagógia egyik és másik útja | 187 |
A harmadik út | 191 |
Az iskola "mint olyan" | 196 |
A konstrukció | 197 |
Nagy léptékű térkép | 199 |
A leglátványosabb vonulat | 199 |
A tananyag interpretációja | 201 |
Tanítási stratégiák | 202 |
A tanítás és a tanulás szervezete | 201 |
Az iskolai életrend | 206 |
A "rejtett tanterv" | 206 |
Megformálódó alakzatok | 208 |
Értékrend és szellemiség | 212 |
Utóirat | 212 |
Záró esszé az esszéről és a közoktatási-pedagógiai gondolkodásról | 214 |
"Mit tudom én"... avagy a gondolkodás állhatatossága | 215 |
Közoktatás és pedagógiai kultúra | 218 |
Már Arisztotelész is... | 221 |
Vonulatok | 225 |
Elképzelhető-e? | 231 |
A liberális és az aufklerista gondolkodás | 238 |
Tanszabadság: oldások és kötések | 243 |
Öröklött tehetetlenség, öröklött eszmék | 250 |