A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az iskolai felnőttoktatás didaktikai alapjai

Kézirat/Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 153 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 629 példányban. Tankönyvi szám: J 2-1108.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskolai felnőttoktatás - vagyis a dolgozók iskoláinak rendszere - a magyar iskolarendszer szerves részét alkotja. Életrehívása az 1945-tel kezdődő nagy társadalmi átalakulás egyik legfontosabb... Tovább

Előszó

Az iskolai felnőttoktatás - vagyis a dolgozók iskoláinak rendszere - a magyar iskolarendszer szerves részét alkotja. Életrehívása az 1945-tel kezdődő nagy társadalmi átalakulás egyik legfontosabb vívmánya volt. Egy időben széles körben elterjedt és tartotta magát az a nézet, hogy iskolarendszerünknek ez az ágazata betöltötte történelmi hivatását. Ma már biztosan tudjuk, hogy szerepe és feladatai hosszú időre, egyelőre pontosan be nem mérhető történelmi szakaszra, helyet biztosítanak számára a magyar társadalom művelésében.
A dolgozók iskolái számos lényeges vonással különböznek a rendes komák iskoláitól: az iskolarendszer sok tekintetben önálló s mindenképpen sajátos ágazatát alkotják. Ugyanakkor - bár felnőttoktatási intézmények - számos lényeges vonással különböznek a felnőttoktatás más intézményeitől és területeitől. Ezért érdemes megvizsgálni sajátosságait és hangsúlyozni a különbségeket. A munka sikere az iskolai felnőttoktatásban nem utolsó sorban attól függ, hogy felismerjük e viszonylagos önállóságát és meg tudjuk e fogalmazni sajátosságait.
Nem vállalkozhatunk arra, hogy az iskolai felnőttoktatást a maga teljességében bemutassuk. Arra sincs módunk, hogy azt az elméleti rendszert, amely a gyakorlat irányítására hivatott, kifejtsük - már csak azért sem, mert megszervezett, pontos határokkal és a teljességet átfogó tételekkel bíró elméleti rendszerrel ma még nem rendelkezünk. Az iskolai felnőttoktatás tudománya fiatal tudomány, világszerte s nálunk is most van kialakulóban. Fontos részletei azonban már a rendelkezésünkre állnak, s ezeket akkor is használhatjuk, ha sokáig nem dől el még a vita arról, hogy mennyire önálló az iskolai felnőttoktatás elmélete, hogyan illeszkedik a neveléstudomány rendszerébe, milyen a viszonya a művelődéselmélethez, s - egyáltalán: mi a pedagógia és az andragógia viszonya egymáshoz?
A rendelkezésünkre álló elméletből a didaktikát választottuk ki, pontosabban azokat a didaktikai részleteket, amelyek készenlétük és fontosságuk szempontjából máris irányadóak. Válogatásunk logikai rendszert alkot és úgy fogható fel, mint az iskolai felnőttoktatás didaktikai elméletének történeti eleje, amely e kialakulási stádiumot tekintve is bevezetője a didaktikai elmélet további fejlődésének. Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. Az iskolai felnőttoktatás társadalmi feladatai és rendszere 5
1. Kialakulás és szerepváltás 5
Az iskolai felnőttoktatás történeti előképe 5
A dolgozók iskolái megalakulása és feladatai 7
A dolgozók iskolái szerepe a hatvanas évekig 10
A szerepváltás 14
2. Az iskolai felnőttoktatás a permanens tanulás szolgálatában 20
A permanens tanulás fogalma 21
A permanens tanulás szükségessége 22
A permanens tanulás sémája 23
Ismeretszerzési modellek 26
Két tevékenység: a tanulás és a munka viszonya 30
Az iskolai felnőttoktatás és a permanens tanulás 33
Az iskolai felnőttoktatás és a közművelődés együttműködése 36
A tananyag és a permanens tanulás 38
3. Az iskolai felnőttoktatás rendszere 40
A dolgozók iskolái rendszere 1971 előtt 40
A dolgozók iskolái új rendszere 41
Az iskolatípusok feladatai 46
Jegyzet 51
Irodalom 53
DL A tananyag tartalma és felépítése 55
1. A tananyag tartalmát és szerkezetét meghatározó tényezők a dolgozók iskolájában 57
A személyiség fejlődése 59
Az ún. „hozott" tapasztalati és műveltségállomány 61
Az érdeklődés 63
A gondolkodás rögzülése 64
A tanulási módszerek színvonala 66
összegzés
A tananyag korszerűsége 70
2. A tananyag szerkezete 73
Tananyagszerkezet és tantervszerkezet 74
Az 1962-es reform 75
Az 1962-es tanterv módosulásai 81
A szakmunkások középiskolája tantervei 81
A tananyag korszerűsítésének irányelvei 82
a) Az ismeretkörök arányai 83
b) A tantárgyi szétaprózottság megszüntetése 84
c) A tananyag rétegei 86
d) Az iskolatípusok tananyaga 92
Jegyzet 95
Irodalom 96
III. A tanítási-tanulási folyamat 98
1. A tanítási-tanulási folyamat fogalma 98
A tanítási-tanulási folyamat szerkezete (struktúra) 100
A tanítási-tanulási folyamat szervezete (organizáció) 101
A tanítási-tanulási folyamat két szakasza 104
Az ún. távoktatás 106
Az oktatási forma 108
2. A tanítási-tanulási folyamat struktúrájának megvalósulását befolyásoló
tényezők 109
Problémamegoldás a tapasztalatok bázisán 110
Az átlépések gyakorisága 110
Az emlékezet : 111
A tanulás motívumai 113
3. A munka melletti tanítási-tanulási folyamat labilitása 116
Az időszerkezet labilitása 117
A tanulási ritmus 120
A tanítási-tanulási folyamat ritmusának labilitása 120
A tanítási-tanulási folyamat szabályozása 122
a) Differenciált rendszer 122
b) Az organizáció szabályozó szerepe az oktatási formákban 123
Jegyzet 127
Irodalom 129
IV. A módszertani alapok 131
1. A módszerek fejlődésének irányai 131
A metodikai helyzetkép vázlata 132
A metodikai stratégia fő iránya 136
A tanulás „távirányítása" 138
Formák és módszerek 142
2. Módszertani követelmények 143
Problémamegoldó tanítás 143
A tapasztalatok és a tananyag összekapcsolása 145
A fokozatosság 146
Jegyzet 148
Irodalom 149

Csoma Gyula

Csoma Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Csoma Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem