1.060.361

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kérdező gyermek

A gyermek kérdéseinek nevelés-lélektani vizsgálata

Szerző
Szeged
Kiadó: Ablaka György Könyvnyomdája
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 89 oldal
Sorozatcím: Közlemények a Szegedi Ferenc József Tudományegyetem Pedagógiai-Lélektani Intézetéből
Kötetszám: 38
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Korunkat a gyermek századának nevezik. A gyermek az érdeklődés középpontjába került. Stekel szerint ezer esztendő telt el, míg az ember felfedezte a gyermeket, s mi sem természetesebb, hogy most... Tovább

Előszó

Korunkat a gyermek századának nevezik. A gyermek az érdeklődés középpontjába került. Stekel szerint ezer esztendő telt el, míg az ember felfedezte a gyermeket, s mi sem természetesebb, hogy most nagy divat a gyermek. Könyvek, előadások, versek, regények, újságcikkek ontják a neveléssel kapcsolatos jelszavakat. A múlt század pedagógiája "tanítócentrikus" lévén a módszer-kérdést tekintette alapvetőnek. Az "új pedagógia" ezzel szemben a nevelés alanyát, a gyermeket állítja vizsgálódásai középpontjába. A jelszavaknak azonban tartalmat is kell adni: Szakszerű hozzáértés szükséges szülőnek és nevelőnek egyaránt. Ezt a hozzáértést igyekszik munkálni, kifejleszteni az új csapásokon haladó nevelés- és gyermeklélektan, amelynek viszont hűséges munkatársa az ú. n. konkrét vagy gyakorlati lélektan. Ez a gyakorlati lélektan, mint azt Várkonyi Hildebrand több ízben is kifejtette, a családi nevelésnek - természetesen az iskolainak még inkább - nagyon értékes szolgálatot tehet. Mostanában nálunk is számos könyv lát napvilágot, melyek a szülők nevelői ösztönét, hagyományos nevelői módszerét kritika tárgyává teszik. Alkalmasak arra, hogy a nevelői munkát öntudatosítsák, s különösen a családi nevelés kérdéseit mélyebb pszichológiai megvilágításba helyezzék. Egyszóval arra hivatottak, hogy "kinyissák a szülők szemét". Rászoktatják őket, hogy ahol eddig csupán nevelői ösztöneiket, a pillanat sugallatát, gyermekkoruk emlékeit, vagy laikus tanácsokat követtek, ott lélektani alapon boncolják a nevelés kérdéseit.
Jelen dolgozat egy kérdés fejtegetésével szeretne hozzájárulni a nevelés- és gyermeklélektan épületéhez: a gyermek spontán kérdéseit vizsgálja meg az említett konkrét-lélektan világánál. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A kérdések lélektani vizsgálata7
A gondolkodási folyamat lélektana7
Az érdeklődés és a kíváncsiság15
Érdeklődés-elméletek; az érdeklődés fogalma15
A pillanatnyi érdeklődés18
Az érdeklődés kifejlődése21
A kíváncsiság26
A kérdések tartalmi elemzése28
A kérdések tárgya28
A gyermeki világ metafizikája; vallásossága32
A gyermek kívánságai a kérdésekben38
A gyermek időszemlélete40
A kérdések gondolkodás-kategóriái43
A gyermek mint pszichológus49
A kérdések alakja50
A kérdés-formák kifejlődése50
A gyermek kérdés-formáinak gyakorisága52
A gyermekkérdések pedagógiai vonatkozásai55
A kérdező gyermek és a felnőtt55
Az érdeklődés szerepe a nevelésben61
A tanítási anyag kiszemelése62
Az érdeklődés felkeltése; a tanítási anyag feldolgozása65
A nemi felvilágosítás (eredet-probléma) a gyermekkorban71
A gólyamese71
Hogyan pótoljuk a gólyamesét?74
Milyen legyen a felvilágosítás módja?79
A természetes felvilágosítás81
Befejezés87
Irodalom88

Csoknyay József

Csoknyay József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Csoknyay József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem