Bevezetés | |
Mi a szociálpszichológia? | 27 |
Emberi világ | 27 |
Cselekvés | 28 |
Tudás | 29 |
Mindennapi tudás | 30 |
Vallás | 31 |
Művészet | 32 |
Tudomány | 33 |
A szociálpszichológia mint tudomány | 33 |
A szociálpszichológia tárgya | 34 |
A szociálpszichológia tématerületei | 35 |
A társas pillanat | 36 |
Önismeret és szociálpszichológia | 37 |
A szociálpszichológiai gondolkodás előtörténete | 39 |
Nyugati emberkép és szociálpszichológia | 39 |
Multikulturalizmus, feminizmus | 42 |
Rendező dimenziók | 43 |
Kritikai megfontolások | 45 |
Szociálpszichológiai a 19. században: spekulatív elméletek | 46 |
A modern szociálpszichológia kialakulása | 50 |
A szociálpszichológia amerikanizálódása | 50 |
Örök visszatérés | 52 |
A 20. század szociálpszichológiája | 55 |
Ross és McDougall | 55 |
A 20. század első fele | 56 |
Szociálpszichológia a második világháború után | 60 |
Jövőbeli kilátások | 63 |
Szociálpszichológia Magyarországon | 65 |
"Második reformnemzedék" | 65 |
Bukott forradalmak után | 67 |
Nemzetkarakterológia | 70 |
Rövid demokratikus szünet | 73 |
Az elnyomás évei | 75 |
Reformidőszak | 75 |
Posztszocializmus | 77 |
Elméletek a szociálpszichológiában | 78 |
Laikus elméletek | 78 |
Társadalomtudományi elméletek | 79 |
Szociálpszichológiai elméletek | 81 |
Szociálpszichológiai elméletek katalógusa | 81 |
Kognitív szociálpszichológiai elméletek | 84 |
A 20. század jelentős szociálpszichológiai elméletei | 84 |
A szociálpszichológia és az emberrel foglalkozó többi tudomány | 87 |
A szociológia és a pszichológia keresztútján | 87 |
Történelem és szociálpszichológia | 89 |
Szociobiológia és magatartás | 92 |
Irodalomtudomány és szociálpszichológia | 92 |
Gazdaságpszichológia | 93 |
Politikai pszichológia | 94 |
Jogtudat | 95 |
Pedagógia és szociálpszichológia | 95 |
Kulcsfogalmak | 96 |
Ajánlott irodalom | 96 |
A kutatás módszertana | |
Kérdésfeltevés és kutatás | 99 |
A kérdés | 99 |
A probléma | 100 |
A hipotézisalkotás | 102 |
A kutatási változók | 103 |
A dimenzióképzés | 104 |
A mérési szintek | 105 |
A sikeres kutatás kritériumai | 107 |
Érvényesség | 107 |
Megbízhatóság | 108 |
Megfelelő mintavétel | 109 |
Vizsgálattípusok | 111 |
Leíró vizsgálatok | 111 |
Feltáró vizsgálatok | 112 |
Magyarázó vizsgálatok | 112 |
Alapkutatás | 114 |
Alkalmazott kutatás | 115 |
Megfigyelés | 117 |
Nem beavatkozó módszerek | 117 |
Álcázott vizsgálatok | 119 |
Vállalt megfigyelés | 119 |
Részt vevő megfigyelés | 120 |
Kérdezés - kérdőívek | 123 |
A rendszeres kérdezés | 123 |
A kérdőíves kérdezés | 124 |
A képzési helyzet | 125 |
A kérdőívek típusai | 127 |
Kísérletezés | 132 |
Kísérletezés és modernitás | 132 |
Okság keresése | 133 |
A szociálpszichológiai kísérlet buktatói | 133 |
Történelmi kísérletek | 134 |
Kvázikísérlet | 136 |
Terepkísérlet | 136 |
Laboratóriumi kísérletezés | 138 |
Kulcsfogalmak | 140 |
Ajánlott irodalom | 140 |
Egymásra hatások | |
Állatok társas viselkedése | 143 |
"Emberi" és "állati" | 143 |
Szocializáció | 144 |
Csoportok | 144 |
Társas tanulás és megismerés | 145 |
Kommunikáció | 145 |
Társas kapcsolatok | 146 |
Párok | 146 |
Agresszió | 147 |
Etológia és szociálpszichológia | 148 |
Társas hatás | 149 |
Szociális facilitáció | 149 |
Társas gátlás | 150 |
Társas kölcsönhatás | 151 |
Individualizáció | 152 |
Közösség és társadalom | 152 |
Interszubjektivitás | 154 |
Közös megállapodások | 154 |
Tömeglélektan | 157 |
Démonizált tömeg | 157 |
Alkalmazott tömeglélektan | 158 |
Tömegképződés | 158 |
A tömeg mint teremtő erő | 159 |
Zsúfoltság | 160 |
Pánik | 161 |
Virtuális tömeg | 161 |
Káosz és tömeg | 163 |
Szociális interakció | 164 |
Szabályozottság és előreláthatóság | 164 |
A szociális interakció megközelítése a normatív paradigma alapján | 165 |
A szociális interakció megközelítése az interpretatív paradigma alapján | 168 |
Szabályok | 169 |
Keret | 170 |
Kommunikáció | 172 |
A jeltől a cselekvésig | 173 |
A jel | 174 |
A jelentés | 175 |
Nyelv és beszéd | 176 |
Beszédaktus | 177 |
Együttműködés és kommunikáció | 178 |
Metakommunikáció | 180 |
Nem verbális kommunikáció | 180 |
Kommunikációs kompetencia | 183 |
Kulcsfogalmak | 185 |
Ajánlott irodalom | 185 |
Az én és a társadalom | |
Szerep | 189 |
Együttesség | 189 |
A szerep eredete | 190 |
A szerep mint interakciós forma | 191 |
Szerepelvárások | 192 |
Szerepkészlet és szerepkomplexum | 192 |
Szereptípusok | 193 |
Szerepkonfliktusok | 194 |
A szerepkonfliktus elviselése | 197 |
Személyiség és szerep | 198 |
A szerepelmélet kritikája | 199 |
Kreatív szerepteljesítés | 200 |
Élet és színház | 203 |
Társadalmi ítéletalkotás | 204 |
Séma és tudás | 204 |
Megismerés és kollektivitás | 205 |
Szociális reprezentáció | 206 |
A vélemény | 207 |
A vélemény meghatározása | 107 |
A beágyazatlanság | 208 |
A vélemények változékonysága | 209 |
A nézetek és a nézetrendszer | 212 |
Nézetek és normák | 212 |
A nézetek változása | 213 |
Nézetek és érdekek | 214 |
Egymásnak ellentmondó nézetek | 214 |
Stabilitás - instabilitás | 215 |
Zártság és nyíltság | 216 |
A szociális attitűd | 220 |
Történet | 220 |
Az attitűd szerkezete | 221 |
Attitűdök és tárgyaik | 222 |
Pszichológiai elméletek és az attitűdök | 223 |
Az attitűd dimenziói | 224 |
Az attitűd funkciói | 225 |
Attitűd és viselkedés | 226 |
Az attitűdök mérése | 227 |
Szemantikus differenciál | 230 |
Az attitűdök szilárdsága | 232 |
Értékek | 233 |
Az értékekről való tudás | 233 |
Az értékek immanenciája | 234 |
Az értékek funkciói | 234 |
Tradicionális és modern társadalmak | 235 |
Az értékekhez való hozzáférés nehézségei | 236 |
Elkötelezettség és értékhiány | 237 |
Értéktesztek | 237 |
Értékkutatás | 239 |
Összehasonlító kultúrközi vizsgálatok | 243 |
Szociális érzelmek | 244 |
Kísérleti úton létrehozott boldogság és szomorúság | 244 |
Kulcsfogalmak | 245 |
Ajánlott irodalom | 245 |
A szociális megismerés | |
Attribúció | 249 |
A "miért" kérdése | 249 |
Az okság látszatai | 249 |
Elméletek az attribúcióról | 150 |
Érintettség és hozzáférhetőség | 254 |
Attribúció és nemzettudat | 257 |
Nemzetközi összehasonlító attribúciós vizsgálatok | 259 |
A szociális összehasonlítás | 260 |
Választás és döntés | 263 |
Választás | 263 |
Elégtelen reprezentativitási tapasztalat | 263 |
A véletlen előfordulásoknak tévesen tulajdonított szabályszerűség | 264 |
A távoli jövő bizonytalansága | 264 |
Hozzáférhetőségi heurisztika | 264 |
Elképzelhetőség | 265 |
Igen kicsiny és igen nagy valószínűségek | 265 |
Látszatkorreláció | 265 |
Elégtelen igazítás | 266 |
Vágyak és kívánságok | 266 |
Döntés | 267 |
Önigazolás | 269 |
Harc az aljasság vélelme ellen | 270 |
Harc az ostobaság vélelme ellen | 273 |
Aljas vagyok-e vagy ostoba? | 274 |
Az önigazolás elmaradása | 275 |
Attitűdváltozás | 276 |
Ragaszkodás az attitűdökhöz | 276 |
Örömkeresés - szomorúságkerülés | 276 |
Az egyensúly elve | 277 |
Az összhang elve | 278 |
A kognitív disszonancia | 280 |
Mikor lép fel disszonancia? | 280 |
Ellenállás az attitűdváltozással szemben | 283 |
Ellenpéldák a kognitív egyensúlyra | 283 |
Korlátozott feszültségredukció | 284 |
A feszültség indukciója | 285 |
Meggyőzés | 288 |
Az emberek meggyőzhetősége | 288 |
A forrás | 289 |
A közlés folyamata | 290 |
A közlemény | 291 |
Az ellenérvekkel való bánásmód | 293 |
Érzelem vagy értelem? | 294 |
A befogadó | 296 |
A tömegkommunikáció | 299 |
Kulcsfogalmak | 301 |
Ajánlott irodalom | 301 |
A páros kapcsolatok | |
Az én megmutatkozása | 305 |
Mi az, ami megmutatkozik? | 305 |
A prezentáció | 305 |
A stratégiák | 306 |
A "tükör-én" | 307 |
Felix Krull a sorozóbizottság előtt | 307 |
A hízelgés | 308 |
A személypercepció | 310 |
A pontosság illúziója | 310 |
A kontextualitás | 310 |
A személy "teremtése" | 311 |
A fenomenális okság | 312 |
A szándék mint kulturális konstrukció | 314 |
A személyre vonatkozó következtetés feltételei | 315 |
A mindennapi személyészlelés hibaforrásai | 316 |
A személyről alkotott kép konstrukciója | 318 |
Az implicit személyiségelmélet | 319 |
A személyközi viszony | 320 |
Az endogén és az axogén tényezők | 320 |
A köznapi magyarázó elvek | 320 |
A csereelmélet | 321 |
A hasonlóság | 322 |
A mélylélektani magyarázatok | 322 |
"Rossz szomszédság - török átok" | 323 |
A test | 323 |
A lélek | 324 |
A státus | 324 |
A csereértékek | 324 |
Az önéletrajzi narratíva | 325 |
Az attitűdök, a nézetek és a meggyőződés | 325 |
A taszítás | 325 |
Az összeillés | 325 |
Az intimitás | 326 |
A segítségnyújtás | 327 |
Az irgalom | 327 |
Önzetlenség vagy számítás? | 328 |
Miért segítünk? | 328 |
Mikor segítünk? | 330 |
Kit segítünk? | 332 |
Az altruizmus és a nevelés | 333 |
Az agresszió | 334 |
A kár | 334 |
A gonosztett | 335 |
Az instrumentális agresszió | 336 |
A bűnözés | 336 |
Az önérvényesítő agresszió | 336 |
A pedagógiai agresszió | 337 |
A szeretet erőszaka | 337 |
Az állami agresszió | 337 |
A diszkrimináció | 338 |
A gyarmatosítás | 338 |
A forradalom | 338 |
A terrorizmus | 339 |
A világnézeti agresszió | 339 |
A reaktív agresszió | 339 |
Az agresszivitás | 340 |
A biológiai tényezők | 340 |
Frusztráció - agresszió | 341 |
A depriváció | 341 |
A tanuláselméletek | 342 |
A megfigyelés | 342 |
A konformitás | 343 |
A kulturális hatások | 344 |
Az öncélú és az instrumentális agresszió összehasonlítása | 345 |
Kulcsfogalmak | 346 |
Ajánlott irodalom | 346 |
A társas helyzetek | |
Az együttműködés | 349 |
Az együttműködés mint érték | 349 |
Az együttműködés és a pedagógia | 350 |
A fogoly dilemmája | 351 |
A hidegháború | 352 |
Az együttműködés csábítása | 353 |
A versengés és a konfliktus | 355 |
A tisztességes verseny | 355 |
Fair play - konstruktív konfliktus | 355 |
A strukturális és az interperszonális viszonyok | 356 |
Tisztességtelen verseny - destruktív konfliktusok | 257 |
A rosszindulatú társadalmi folyamatok | 357 |
A válság | 358 |
Beavatkozás a válságba | 358 |
A konfliktusok típusai | 359 |
A konfliktusok tartalma | 360 |
A bizalom | 363 |
A közösségi és a szelektív bizalom | 363 |
A speciális és a diffúz bizalom | 364 |
A hitel | 364 |
A közép-kelet-európai társadalomfejlődés megkésettsége és a bizalmatlanság hagyománya | 365 |
A bizalom és a polgár | 366 |
A bizalomépítés maximái | 366 |
A vezetés | 368 |
A vezetés fogalma | 368 |
A vezetés és a hatalom | 368 |
A karizma | 369 |
A modern társadalom és a karizma | 369 |
A vezetés funkciói | 370 |
Az ideális vezető | 371 |
A vezetési mező | 371 |
Az együttes élmény | 372 |
A vezetés és a változás | 373 |
A vezetés és a tevékenységi szerkezet | 373 |
A vezetési stílusok | 374 |
A kategorizáció bírálata | 376 |
A manipuláció | 378 |
Visszaélés a szabadsággal | 378 |
A manipuláció születése | 378 |
A másik ember mint eszköz | 379 |
A félelem antropológiája | 379 |
Az "ember-eszközök" megválasztása | 380 |
A közvélemény manipulációjának kezdetei | 380 |
A "machiavellizmus" | 381 |
A Mach-skála | 382 |
A negatív kommunikáció | 382 |
A negatív kampány | 383 |
Védekezés a negatív kampánnyal szemben | 383 |
A manipuláció és a fogyasztói társadalom | 384 |
A terápiás kapcsolat | 385 |
"Belül a baj - kívül a magyarázat" | 385 |
A terapeuta és a kliens | 385 |
A kezelés és a terápiás kapcsolat | 386 |
A kliens szerepe | 386 |
A terapeuta szerepe | 387 |
A terapeuta archetípusa | 387 |
Az autenticitás, a spontaneitás, a szabadság | 388 |
A tanult tehetetlenség | 389 |
A laboratóriumban előidézett tanult tehetetlenség | 389 |
A természetes körülmények között kialakult tanult tehetetlenség | 390 |
Az infantilizmus | 391 |
A deficites jogtudat | 391 |
A paternalizmus | 391 |
A tekintélyelvű politikai kultúra | 391 |
Kulcsfogalmak | 392 |
Ajánlott irodalom | 392 |
A kiscsoport | |
Csoportosulás - csoportképződés | 395 |
A szociálpszichológiai csoportfogalom születése | 395 |
A csoportkutatás haszna | 396 |
A "human relations" irányzata | 396 |
A szociometriai burzsoázia és proletariátus | 398 |
A csoportdinamika | 399 |
A csoportlélektan tárgya | 401 |
A csoport mint létforma | 402 |
A csoport és az individualizáció | 403 |
A csoport újabb meghatározása | 404 |
A csoport és a család | 405 |
A kortárscsoport | 405 |
A formális és az informális csoportok | 407 |
A csoporttagság motivációi | 408 |
A csoport és az érdek | 410 |
A feladatmegoldás a csoportban | 411 |
A mechanikus sokszorozódás és a munkamegosztás | 411 |
A csoporthatékonyság | 412 |
A csoport és a tanulás | 412 |
A csoport létszáma | 413 |
A csoport láthatósága | 414 |
A csoport rejtett hálózata | 416 |
Az irányítók és az irányítottak | 416 |
A produktivitás és a szolidaritás | 416 |
A kommunikációs hálózat | 417 |
A konstruktív szerepek a csoportban | 417 |
A destruktív szerepek a csoportban | 418 |
A diszfunkcionális szerepek paradoxona | 418 |
A vonzások és a választások | 419 |
A szociometria | 419 |
A szociogram | 420 |
Az érték- és normaképződés a csoportban | 422 |
Az egyén magával hozott jegyei és a csoport | 422 |
Az értékek és a normák a csoportban | 423 |
Sherif normaképződési kísérlete | 423 |
Az egyöntetűség felé hajló nyomás | 424 |
Az álcsoporthatások | 425 |
"Sok lúd disznót győz?" | 426 |
A hozzáértés és akollektivitás fölénye | 426 |
A konformitás a csoportban | 427 |
A csoportdöntés | 430 |
Az ötletcsoportok | 430 |
A közös döntés | 431 |
A csoportgondolkodás kára | 432 |
A csoportgondolkodás káros következményeinek elhárítása | 434 |
A csoportfejlődés | 435 |
A csoportelőzmények | 435 |
Egyedfejlődés - csoportfejlődés | 435 |
A módszerek | 436 |
A folyamatmodellek | 437 |
A közösség és a csoport | 439 |
Az önsegítő csoportok | 441 |
A modernizáció és a szociális atomizáció | 441 |
A felemás modernizáció | 442 |
Az autentikus kommunikáció tere | 443 |
Az új közösségfogalom keresése | 444 |
A "baj" | 444 |
Lázadás a paternalizmussal szemben | 445 |
Az önsegítő csoportok típusai | 445 |
Az önsegítő mozgalmak és a társadalom | 447 |
Az emberi csoportokban rejlő erő | 448 |
A veszélyek | 449 |
Az önsegítő csoportok társadalmi haszna | 450 |
Kulcsfogalmak | 450 |
Ajánlott irodalom | 451 |
A nagycsoport | |
Vonatkoztatási csoportok | 455 |
Tagsági és vonatkoztatási csoport | 455 |
Relatív depriváció | 456 |
Vonatkoztatási csoportok a magyar társadalomban | 457 |
Kelet-Nyugat mint viszonyítási alap | 458 |
Normatív és összehasonlítási vonatkoztatási csoportok | 459 |
Deviáns vonatkoztatás | 460 |
Társadalmi nagycsoportok | 461 |
Kategóriák és megismerés | 461 |
Kategorizálás és formálás | 462 |
Hasonlóság és különbözőség látszata | 464 |
"Mi" és "ők" | 465 |
Csoportközi viszonyok | 466 |
Csoportközi helyzet | 466 |
Csoportokra szakadás | 467 |
Társadalmi nagycsoportok a posztmodern korban | 467 |
A csoportközi viszonyok szociálpszichológiája | 467 |
"Társbérlőcsapda" | 468 |
Minimális csoportfeltételek | 468 |
Relatív és abszolút előnyök | 470 |
Dichotomizáció | 470 |
A csoportközi konfliktus és oldása | 471 |
Kísérlet és történelem | 473 |
Sztereotípiák | 475 |
A sztereotípia fogalma | 475 |
A sztereotípia változása | 475 |
A sztereotípiaképződés válfajai | 478 |
A sztereotípiák megismerő funkciója | 478 |
A sztereotípiák szociológiai funkciója | 478 |
Az általános autosztereotípia | 479 |
Az általános heterosztereotípia | 480 |
Auto- és heterosztereotípiák működésben | 480 |
Sztereotípia és logika | 480 |
Nemzetkarakterológia | 482 |
Kivételképzés | 482 |
Pszichoanalízis és sztereotípiák | 483 |
Felettes én típusú sztereotípiák | 484 |
Az ösztön-én típusú sztereotípiák | 486 |
Sztereotípiák változása | 488 |
Előítéletek | 490 |
Idólum és előítélet | 490 |
Előítéletek és tárgyaik | 491 |
Csoportközi előítéletek | 491 |
A csoportközi előítéletek típusai | 492 |
Az előítéletek szívóssága | 492 |
Kognitív pszichológiai okok | 492 |
Szociálpszichológiai okok | 493 |
Szocializáció és előítéletesség | 494 |
Előítéletes személyiség | 495 |
Tekintélyelvűség és tekintélyellenesség | 496 |
Az "F-skála" | 497 |
Az előítéletesség fokozatai | 499 |
Történelmi és szociológiai okok | 501 |
Egyenlőtlenség és előítéletesség | 502 |
Mai xenofóbia, antiszemitizmus, cigányellenesség | 502 |
Az előítéletesség elleni harc | 505 |
Kisebbségek | 507 |
Kisebbség és csökkentértékűség | 507 |
A többségre ható kisebbség | 507 |
Elit, avantgárd | 508 |
Tőkehiányok | 508 |
Az értékek elvétele | 509 |
Képzelet és kisebbség | 509 |
A többség kisebbségre vonatkozó tudáskészlete | 510 |
Kisebbségészlelés | 510 |
Keresztkategorizáció | 511 |
A kisebbségekre vonatkozó sztereotípiák | 511 |
Illuziórikus korreláció | 512 |
A Rossz csábítása | 514 |
A lelki átalakulás feltételei | 514 |
A társadalmi identitás | 516 |
Idem esse | 516 |
Az identitás hiánya | 517 |
A meghasadt identitás | 519 |
A személyes identitás | 520 |
A társadalmi identitás | 521 |
Negatív identitás | 523 |
Identitás és helyzet | 524 |
A modern identitásprojekt vége | 527 |
Új népvándorlás | 528 |
Kultúra és identitás | 528 |
Multikulturalizmus | 529 |
A posztstrukturalista identitásfelfogás | 531 |
Virtuális identitás | 532 |
Utópiák | 532 |
Kulcsfogalmak | 533 |
Ajánlott irodalom | 533 |
Irodalom | 535 |
Névmutató | 559 |
Tárgymutató | 567 |