1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az olvasó agy

Olvasás, beszéd és az agy

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 223 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-05-8336-4
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az agy és az olvasás összefüggése mindaddig nem foglalkoztatja az átlagembert, amíg észre nem veszi, hogy gyermeke nem oly könnyen és egyszerűen tanul meg olvasni, mint a többiek, vagy hozzátartozója egy agyi érkatasztrófát követően nem vagy nem úgy tud olvasni, mint régen. A szerző az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, egy évtizedes kutatómunkájának eredményeit foglalja össze könyvében, amely főként azzal foglalkozik, hogy mi történik az agyban és az aggyal, amikor olvasunk. Pszichológiai és idegtudományi megközelítései arra keresi a választ, hogy miként támaszkodunk a nyelvi rendszerre, hallásunkra, látórendszerünkre és a világról való tudásunkra az olvasás során. A szerző bemutatja a diszlexia és a beszédészlelés összefüggésének agyi kísérőjelenségeivel foglalkozó kutatásainak eredményeit is. A közlés aktualitását az adta, hogy az olvasás idegtudományi kutatásában soha nem látott integrációs törekvések folynak, miközben a diszlexiáról terjedő téves... Tovább

Fülszöveg

Az agy és az olvasás összefüggése mindaddig nem foglalkoztatja az átlagembert, amíg észre nem veszi, hogy gyermeke nem oly könnyen és egyszerűen tanul meg olvasni, mint a többiek, vagy hozzátartozója egy agyi érkatasztrófát követően nem vagy nem úgy tud olvasni, mint régen. A szerző az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, egy évtizedes kutatómunkájának eredményeit foglalja össze könyvében, amely főként azzal foglalkozik, hogy mi történik az agyban és az aggyal, amikor olvasunk. Pszichológiai és idegtudományi megközelítései arra keresi a választ, hogy miként támaszkodunk a nyelvi rendszerre, hallásunkra, látórendszerünkre és a világról való tudásunkra az olvasás során. A szerző bemutatja a diszlexia és a beszédészlelés összefüggésének agyi kísérőjelenségeivel foglalkozó kutatásainak eredményeit is. A közlés aktualitását az adta, hogy az olvasás idegtudományi kutatásában soha nem látott integrációs törekvések folynak, miközben a diszlexiáról terjedő téves elképzelések száma napról napra nő. A kötet pszichológusokon, orvosokon, pedagógusokon kívül a téma iránt érdeklődő szélesebb olvasóközönség figyelmére is számot tarthat. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 9
1.AZ OLVASÁS TÖRTÉNETE 11
A hieroglifák 11
Az ékírás 1
A hettiták agyagtáblái 21
A föníciai írás 22
A görögök írásrendszere 23
Az ábécék kialakulása 25
A nyomtatás megjelenése 26
2.AZ OLVASÁSTANÍTÁS TÖRTÉNETE 28
3.A MEGISMERÖRENDSZER ÉS AZ OLVASÁS 34
A szemmozgás vizsgálatának módszerei 34
Szakkádok és fixációk 35
Az olvasás és a nyelvi rendszer 39
Mondatelemzés 40
A szintcixis fontossága 41
A szemantika jelentősége az olvasásban 42
Mondatértés 43
Szeriális vagy párhuzamos feldolgozás? 43
Mondatelemzés és emlékezet 45
Az olvasás pszichológiai modelljei 46
Az olvasás szintmodelljei 46
A párhuzamos modellek 48
A felnőtt olvasási rutin interaktív modellje 49
Röviden a konnekcionista modellekről 51
A szövegértés modelljei 52
A reprezentáció szintjei 52
Szerkezet és összefüggés 52
Utalási referencia 53
4.AZ OLVASÓ AGY MŰKÖDÉSE 56
Az olvasás agyi hálózata 57
Az olvasás alaphálózatai 57
Az olvasás kiterjesztett kérgi hálózatai 61
A szófelismerő rendszert kiszolgáló szintek 68
Mondatértés, szövegértés és az agy működése 72
Jelentés, jelentésintegráció, tudás 73
Előfeszítési paradigmák és a szemantikai rendszer 75
Mondatmegértés és munkaemlékezet 82
5.AZ OLVASÓ AGY EVOLÚCIÓJA ÉS EGYÉNI FEJLŐDÉSI ÚTJAI 83
Az olvasás ötezer éve és az agy 85
Az olvasás egyedfejlődési előzményei 90
A neuronális újrahasznosítás modellje 90
6.FEJLŐDÉSI DISZLEXIA: ZAVAR VAGY A TUDOMÁNY TERMÉKE? 96
A diszlexia története 97
Az „ angol beteg " 97
William James és az első amerikai diszlexiakutatók 99
Ranschburg Pál és a legaszténia 101
A hazai diszlexiakutatás 103
A diszlexia és az agy: a biológiai szemlélet felerősödése 103
A diszlexia a 21. században 104
A diszlexia és a megismerési funkciók 106
Fonológiai deficit 106
7.A MÁSKÉNT OLVASÓ AGY: FEJLŐDÉSI DISZLEXIA 110
Szerkezeti eltérések 110
A halántéklebeny eltérései 110
A két félteke összeköttetésének eltérései 114
A térdestest (genikulátum) szerkezeti eltérései 114
Szerkezeti eltérések a három lebeny (temporo-parieto-okcipitális) vidékén 114
Működési másság 115
Beszédészlelés és olvasás 115
Eltérési negativitás és diszlexia (EN) 118
Sérült-e diszlexiában a nyelvi értés? 121
Deficit és kompenzáció - a modern képalkotó eljárások előnyei 121
Zavar az agyi hálózat működésében 121
Többlet és kerülőút: kompenzációs utak a diszlexiás agyi hálózatban 124
Kapcsolathiány a hálózatban 126
Diszlexiaintervenció és agyi aktivitás 128
A látási észlelőrendszer atipikus működése 133
Szemmozgás és diszlexia 134
Ismét a diszlexia meghatározásáról 135
A diszlexia osztályozási lehetőségei 137
Neuropszichológiai osztályozás 138
Logopédiai/pedagógiai osztályozás 138
Komplex idegtudományi osztályozás 139

8.A MAGYARUL OLVASNI TANULÓ AGY: UGYANOLYAN VAGY KICSIT MÁS? 141
Beszédészlelés és az EN tipikus fejlődése 142
Az eltérési negativitás fejlődési változása 147
EN és fejlődési diszlexia (FDL) - az EN eltérései kisiskoláskorban 156
Diszkrimináció és automatikus detekció 158
A dekódolás fejlődése és az automatikus detekció 159
EN és a diszlexia „maradandó" mutatói 160
Szerveződési furcsaságok és a diszlexia 161
Integráció az észlelésben 161
Veszélyeztetett gyerekek 163
Koraszülöttek 163
Környezet, nyelvi képességek és olvasási zavarok 164
Szóolvasás és kompenzációs mechanizmusok 165
Fejlődési diszlexia és a beszélt nyelv 166
Mindenki diszlexiás, aki rosszul olvas? 169

9.MINDEGY, HOGY HOGYAN TANULUNK OLVASNI? 174
A beszédészlelés vizsgálata 176
Eltérő olvasástanítási módszer, eltérő agyi válasz? 177

10.AHOGYAN A SÉRÜLT AGY OLVAS 181
Alexia és szerzett diszlexia 182
A szerzett olvasási zavarok neuropszichológiájának történeti előzményei 183
A specifikus kompenensek zavarai 186
A vizuális figyelem és a percepció zavarai: figyelmi és neglekt diszlexiák 186
Az ortográfiai bemeneti lexikon (OBL) sérülése: tiszta alexia 186
A szemantikai lexikonhoz való hozzáférés zavarai: szemantikai paralexia és mély
diszlexiák 187
A fonológiai kimeneti lexikon (FKL) zavara 188
Alexiás szindrómák 189
Felszíni alexia (diszlexia) 189
Fonológiai alexia (diszlexia) 189
Mély alexia (diszlexia) 189
Egykomponensű alexiák 190

11.ÖRÖKLÉS ÉS KÖRNYEZET 191
Ikerkutatások 191
Konkordanciavizsgálatok 192
Ikervizsgálatok és olvasási teljesítmény 192
A magatartás-genetika útjai a diszlexiakutatásban 193
Hol tartunk a diszlexia géntérképével? 194
SZAKKIFEJEZÉSEK JEGYZÉKE 198
IRODALOM 203
TÁRGYMUTATÓ 221

Csépe Valéria

Csépe Valéria műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Csépe Valéria könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem