1.062.395

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Önfejlesztő iskolák

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Soros Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 144 oldal
Sorozatcím: Soros oktatási füzetek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9049-01-8
Megjegyzés: Kihajtható térképmellékletet tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor Magyarországon megszületett a Nemzeti alaptanterv gondolata, vagyis az a gondolat, hogy az ország valamennyi iskolájára érvényes közös tantervi követelmények mellett minden egyes iskola maga... Tovább

Előszó

Amikor Magyarországon megszületett a Nemzeti alaptanterv gondolata, vagyis az a gondolat, hogy az ország valamennyi iskolájára érvényes közös tantervi követelmények mellett minden egyes iskola maga alakítsa ki saját részletes, helyi tantervét, sokan úgy gondolták, ez nem megvalósítható elképzelés. Az iskolák és a pedagógusok ugyanis nem voltak felkészülve erre, hiszen korábban soha nem kellett tartalmi tervezéssel foglalkozniuk. Ez mindig országos feladat volt, amelyet kizárólag valamilyen központi fejlesztő intézet végezhetett. A központi tanterveken az iskolák évtizedeken keresztül még a legcsekélyebb változtatást sem hajthatták végre, bár sok - magára, szakmájára kicsit is adó - tanár mást és másképp csinált a napi pedagógiai gyakorlatban, mint ami a központi tantervben előíratott, de ez az autonóm-önfejlesztő viszony a tantestülethez nemhogy elvárás nem, de tiltott, titkolandó cselekedet volt.
A tartalmi szabályozás új, kétszintű rendszerének bevezetése valóban rendkívüli kihívás elé állította a magyar iskolákat és pedagógusokat. Fontos tudni persze, hogy ez nem sajátságosan magyarországi helyzet. Ma Európa csaknem valamennyi országában a nagyobb iskolai önállóság megteremtése a cél és a helyi programfejlesztés és -adaptáció feladata egyre több országban a pedagógushivatás részévé válik. Arról persze sehol nincsen szó, hogy minden iskolának új tanterveket kellene alkotnia. A kilencvenes évek elején végzett hazai iskolakutatások azt mutatták, hogy erre legfeljebb az iskolák egytizede alkalmas, és ezeknek is legfeljebb fele képes olyan fejlesztő műhellyé válni, amely mások által is átvehető programokat tud létrehozni. Fejlesztő iskolák persze korábban is voltak Magyarországon: a számuk azonban nem volt több néhány tucatnál. A sokszínű tantervi kínálat megteremtése viszont csak akkor lehetséges, ha sok ilyen műhely létezik az országban. Vissza

Tartalom

Előszó7
Törvényi keretek11
Bevezető11
A pedagógiai program elfogadásának előkészítése12
A pedagógiai program részei13
Pedagógiai program a nappali rendszerű iskolai oktatásban15
A felnőttoktatás pedagógiai programja18
A pedagógiai program elfogadása, jóváhagyása19
Összegzés21
Jogszabályok jegyzéke22
Helyzetelemzés23
Feltételek, szabályozási környezet24
"Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér!"25
Szükségletek, igények, elvárások27
Kinek, minek kell megfelelni?27
Az érdekeltségi csoportok elvárásai28
Értékvizsgálat30
Tanítás - tanulás31
A képzés szerkezete32
A képzés tartalma32
A tanulás szervezeti formái32
Tanulásszervezési eljárások33
Az iskola helyi értékelési rendszere33
Továbbképzés36
Szervezet37
A döntési rendszer37
Az információs rendszer37
Az értékelés, ellenőrzés rendszere38
A konfliktuskezelés módjai38
A szervezet hatékonysága38
Kapcsolatok39
Készítsünk pedagógiai programot!43
Előszó43
A pedagógiai program44
Mi az a pedagógiai program?44
A pedagógiai program funkcióiról45
A készítés folyamatáról47
Egy lehetséges menetrend49
Mi nem lehet a pedagógiai program?52
A pedagógiai program vázlata52
Mi legyen a pedagógiai programban?52
A bevezetés53
Az iskola jogállása53
Alapelvek, értékek, célok54
Az iskola képzési rendje57
Az iskola pedagógiai folyamata60
Az iskola értékelési-ellenőrzési rendszere63
A helyi tanterv64
Iskolahasználók az iskolai közéletben67
A feltételek68
A mellékletek72
Tan-terv-tan73
Bevezetés73
A helyi tanterv előkészítése75
Tantárgyi helyzetelemzések elkészítése munkaközösségi szinten75
Differenciálás az iskolai helyi tantervben76
Alap- és kiegészítő szolgáltatások köre78
Tanítási módszerek78
Tantervírás vagy tantervi adaptáció?78
Az iskolai és tantárgyi helyi tantervek elkészítésének segítői79
A tantervkészítés ütemezése79
Az iskolavezetés előkészítő feladatai80
Ha az iskola önállóan fejleszt tantervet80
A tantárgyi struktúra kialakítása81
A tantárgyi célok megfogalmazása84
Az iskolai óraterv kialakítása85
A tananyag kiválasztása és elrendezése88
Követelményrendszer; a magasabb évfolyamra lépés feltétele91
Az alkalmazott tankönyvek (és tanulmányi segédletek) kiválasztásának elvei95
Értékelés és minősítés96
Ha az iskola teljes tantervcsomagot (illetve tankönyvcsaládot) választ102
Az iskola adaptál tantervet I.102
Ha az iskola (a pedagógus) egyes tanterveket (tankönyveket) választ104
Az iskola adaptál tantervet II.104
Továbbképzési terv összeállítása106
Hogyan látták az animátorok?107
Függelék137
Irodalomjegyzék137
Az első pályázati csoport listája139
A második pályázati csoport listája142
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Önfejlesztő iskolák Önfejlesztő iskolák

A felső lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
15 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Önfejlesztő iskolák Önfejlesztő iskolák Önfejlesztő iskolák Önfejlesztő iskolák Önfejlesztő iskolák

A borító enyhén kopott, a lapélek foltosak. A kötés megtört.

Állapot:
1.940 ,-Ft
29 pont kapható
Kosárba