Előszó
Ez az olvasókönyv az ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Karának óvodapedagógus hallgatói számára, a Játékpszichológia és játékpedagógia tantárgyi programhoz készült kiegészítő tankönyv.
Az írásokat úgy válogattuk, hogy elsősorban a gyermekek játékával kapcsolatos elméleti ismereteket tartalmazzák. A gyakorlati anyag - az óvodáskorban alkalmazható egyéni és csoportos játékok, játéktanítás stb. - nem szerepel a kötetben. Az írások egy része a tárgy ismeretrendszerének logikai menetét követi, a többi attól eltérve, a játékhoz kapcsolódó tágabb kitekintésre inspirálja az olvasót.
A játék és az éntudat kialakulásának összefüggéseit először antropológiai szemszögből követhetjük. Az itt megfogalmazódott - elsősorban a játék társas vonatkozásait hangsúlyozó - gondolatok a játék egyedfejlődésének bemutatásánál újból felbukkannak. A játék neurológiai háttérmechanizmusait tárgyalja egy, az újabb kutatási eredményekről szóló összefoglaló, egy interjú, valamint a pedagógiai vonatkozásokat is kiemelő tanulmány. A felnőttek játékmotívumait a személyiségjellemzők függvényében a pszichológus elemzi, az állatok játékra utaló viselkedését az etológus írja le.
A következő fejezet a játék kialakulását mutatja be. A HERMANN-i megkapaszkodás-elmélet kínálja a keretet az ősi és népi játékok élményhátterét vizsgáló tanulmányhoz. A játék előzményeit feltáró írások a játékot az anyai kötődésből való kibontakozásként értelmezik, és az úgynevezett „köztes tartomány" pszichikai terében helyezik el.
A fejlődés játéktörténésekben is megnyilvánuló folyamatait egyes szerzők, mint a pszichés funkciók érésének állomásait, mások, mint a megerősödő én képességeinek kibontakozását tárják elénk. A különböző játékformák megjelenése, kiteljesedése és hanyatlása megbízható mutatója a gyermek fejlődési tendenciáinak. Szemléletesen illusztrálják ezt az explorációs játék, a szimbolikus játék és a szabályjáték gazdag megjelenési formáit bemutató szemelvények.
Az élményfeldolgozás lelki mechanizmusainak tanulmányozásához adnak segítséget azok az írások, amelyek megmutatják, miként kódolják a gyermekek a tapasztalataikat a játékban, hogyan fogalmazzák meg érzéseiket, vágyaikat és indulataikat a játék nyelvén, és milyen módon próbálnak felülkerekedni az őket feszítő problémákon.
Vissza