Bevezetés | 11 |
Bevezetés az átdolgozott kiadáshoz | 13 |
Két különböző elme szövetkezik | |
Miért fejletlen a kutyaetológia? | |
A farkas | 17 |
A kutyafélék evolúciója | 17 |
A farkas | 20 |
Kötődés | 22 |
Agresszió | 25 |
A szociális viselkedés egyéb formái | 28 |
Szelídített farkasok | 32 |
Az ember | 34 |
Az emberi csoport | 34 |
A kommunikációs kénysezr | 35 |
A konstrukciós képesség | 36 |
A szövetség | 37 |
Kölcsönös előnyök | 38 |
Mi olvasható ki a génekből? | 41 |
A kutya mesterséges állat, és nagoyn különbözik a farkastól | 45 |
Az ember és a kutya viselkedési hasonlóságai | 57 |
A kötődés | 57 |
A kutyák az emberhez is kötődnek | 57 |
Szocializáció, fajtársfelismerés, kötődés | 60 |
A kötődés mérése | 63 |
Falka helyett embercsoport | 66 |
A kutyák érzelmei | 67 |
Az állatok ritkán jelzik érzelmeiket | 70 |
A kutyák sokféle érzelmet képesek kimutatni | 73 |
Az alapérzelmek | 76 |
Hűség, érzelmi azonosulás, gyász | 79 |
Büszkeség, undor, erkölcs | 85 |
Szabálykövetés | 87 |
Személyes rítusok, sztereotípiák | 87 |
Jeromos rítusai | 89 |
Az ember szabálykövető lény | 93 |
kA kutyák is tisztelik a rangsort, és könnyen elfogadják a szabályokat | 96 |
Együttműködés | 105 |
Az emberi együttműködés | 106 |
Az állatok együttműködése | 107 |
A kutyák jól együttműködnek az emberrel | 108 |
Kutya vezet világtalant | 114 |
A dominanciaváltás képessége | 120 |
Információcsere | 122 |
Figyelj! Ott van! | 124 |
Képesek-e a kutyák következtetni az ember elmeállapotára? | 129 |
Bukfenc és Jeromos naplója | 135 |
A kutyák sok mindent megértenek | 137 |
A kutya is jó etológus | 137 |
A kutyák következtetnek | 149 |
A kutyák utánoznak, de nincsen kezük | 157 |
A kutyák utánoznak, de ritkán vesszük észre | 157 |
Utánzás kísérleti körülmények között | 161 |
A kutya "majd megszólal" | 166 |
A csimpánzokat nem sikerült emberi nyelvre tanítani | 168 |
A kutyák jeleskednek a "szociális megértés"-ben | 173 |
Az állati elme tudományos vizsgálata | 189 |
Megfigyelés, elmélet, bizonyítás | 189 |
Olvasó kutyák | 189 |
A tudományos kérdésekről | 193 |
Az okos Hans és Alex, a szót értő papagáj | 195 |
Értelmesek-e az állatok? | 199 |
Morgan kánonja | 200 |
Lehet, hogy az állatok csak bonyolult gépek? | 201 |
Az állati tudat elmélete | 203 |
Alex beszél | 204 |
Az elme etológiája | 207 |
Térkép az elmében | 208 |
Az elme neuronokból építi modelljei | 210 |
Öröklött viselkedési utasítások | 213 |
A környezet működő modelljei az agyban | 214 |
A modellező agy és az elme | 216 |
Az ember elméje | 218 |
A nyelv segítségével lehet igazán jó modelleket készíteni | 221 |
Megnevezem, tehát van | 224 |
Az emberi gondolkodás különleges jegyei | 225 |
Mit tudnak a rokonok? | 228 |
Van ott valaki? | 228 |
Az elme teóriája mások szándékairól | 230 |
Ha intelligens vagy, "lenni igyekszel" | 233 |
Problémamegoldó állatok | 236 |
A legtöbb baj a társakkal van | 242 |
Gondolkodik-e egy csimpánz mások elméjéről? | 244 |
Hazudós állatok | 246 |
A gyermek elméje | 248 |
Az embergyerek nem kicsi, nyivákoló állat | 249 |
A kultúra elsajátítása a gyermeki kötődésből származtatható | 250 |
A gyermek játékai és elmeteóriája | 253 |
Képesek-e az állaotk is utánozni? | 256 |
Egyre bonyolultabb reprezentációk az elmében | 257 |
A kutyaelme működése | 258 |
Az ember és a kutya intelligenciájának hasonló alkotóelemei | 259 |
Otthonunkban egy jól nevelt, emberszerető csimpánz? | 266 |
Ember és kutya | 269 |
Hogyan tartsunk kutyát? | 269 |
Kutyaszocializáció | 273 |
Génmanipulált kutya | 275 |
Csináljunk "beszélő" kutyát! | 279 |
A kutyák és az emberi erkölcs | 280 |
Kutyával az emberért | 282 |
Felhasznált irodalom | 283 |