Előszó
Valószínűleg sokan gondolják úgy velem együtt, hogy II. Rákóczi Ferenc fejedelem egyike történelmünk legvonzóbb személyiségének. Önzetlen, cselekvő hazaszeretete példaképpé teszi mindnyájunk számára. Szűkebb Kárpát-medencei világunkban különösen időszerűnek tekinthetjük az együtt élő népek összefogására irányuló törekvését a szabadság zászlaja alatt és toleranciáját a másként gondolkozókkal, a más hitet vallókkal szemben. Alig van olyan alakja a magyar történelemnek, akinek nevét annyi iskola, kulturális intézmény, vagy éppen utca viseli, nem is beszélve a szobrokról, emléktáblákról és a hagyományőrzés egyéb formáiról. A Rákóczi Szövetség, melynek egyik célja a nagy Fejedelem szellemi örökségének népszerűsítése, különösen azokon a településeken működik hatékonyan, ahol elevenen él Rákóczi emléke.
2003-ban 300. éve, hogy a Rákóczi-szabadságharc zászlaját kibontották és illő, hogy ezt az évet fokozottabban a Rákóczi-kultusz szolgálatába állítsuk, hogy Rákóczi mának szóló üzenetét minél szélesebb körben terjesszük. Különösen fontos, hogy mindazok a szervezetek, iskolák és más intézmények, amelyek Rákóczi nevét viselik, kivegyék részüket az ünneplésből.
Példamutató az a munka, amelyet a zuglói Széchenyi István Általános Iskola és annak fáradhatatlan tanára, Csabai Mária diákjaival együtt a Rákóczi kultusz szolgálatában végez. Ez a munka az elmúlt évek során már eddig is hatékonyan szolgálta a Rákóczi-ügy népszerűsítését, sok-sok diák Rákóczi-szabadságharcra vonatkozó ismereteinek bővítését, de a koronát minderre ez az iskoladráma teszi rá, amelynek szövegkönyvét a kezünkben tartjuk. Az iskoladráma - melyet az Irodalmi Önképzőkör állított össze- nagyon hatékony módja egy ügy-, vagy személyiség népszerűsítésének, hiszen a sok közreműködő diák számára személyes üggyé válhat a drámán keresztül annak mondanivalója. Az, hogy ebben az iskoladrámában a szakkörvezető volt növendékei is szerepet vállaltak, mutatja, hogy ennek az iskolának sok éves nevelő, oktató munkájának hatása túléli az iskolai éveket. Különösen örvendetes, hogy ez a mű a budapesti bemutató után útnak indulhat a Kárpát-medencébe, mindazokba az országokba, amelynek magyarsága Rákóczit és a Rákóczi-szabadságharcot magáénak érezheti, nemcsak az azonos nyelv és kultúra ürügyén, hanem azért is, mert tudjuk: Rákóczi Erdély fejedelme is volt és tevékenysége jórészt a Felvidéken és Kárpátalján bontakozott ki, hogy innen elindulva meghódítsa a szíveket mindenütt a Kárpát-medencében.
Azt kívánom, erősítse meg ez az iskoladráma - mindenhol, ahol előadásra kerül - az embereket abban, hogy ebben a gyorsan változó világban is maradjanak hűek azokhoz az értékekhez, amelyek Rákóczi Ferenc életművéből változatlan érvénnyel a XXI. századra is kisugároznak.
Vissza