Előszó | 3 |
Bevezetés: A kapitalista és a szocialista vasút | 5 |
Általános rész | |
A vasút jelentősége | 15 |
A vasúti közlekedés alapfogalmai | |
A vasúti közlekedés fogalma | 21 |
A vasúti közlekedés dolgozóinak munkája | 23 |
A vasúti közlekedés álló- és forgóeszközei | 24 |
A távolság leküzdése | 26 |
Az idő és a sebesség | 27 |
A vasúti fuvarozás önköltsége és díjazása | 30 |
A vasutak kialakulásának története | |
Történeti előzmények | 31 |
A vaspálya fejlődése | 33 |
A gőzvontatás fejlődése | 34 |
A villamos vontatás fejlődése | 36 |
A motoros vontatás fejlődése | 38 |
A szállítójárművek fejlődése | 39 |
A vasúti rendszerek kialakulása | 40 |
A Szovjetunió vasutai | 42 |
A magyar vasutak története | |
A magyar vasutak fejlődése a szabadságharcig | 44 |
Az abszolutizmus kora (1849-1867) | 46 |
A Magyar Államvasutak kialakulása (1867-1918) | 48 |
Az első világháború után (1918-1945) | 50 |
A felszabadulás után (1945-1952) | 51 |
Magyarország vasúti hálózata | |
Vasútföldrajzi alapfogalmak | 52 |
A vasutak osztályozása | 53 |
A vasútvonalak osztályozása | 53 |
A vasúti szolgálati helyek osztályozása | 57 |
Magyarország vasúthálózatának áttekintése | 59 |
Budapest, a magyar vasúthálózat központja | 59 |
A fővonalak | 62 |
A mellékvonalak | 65 |
A MÁV kisvasutak | 66 |
A gazdasági vasutak | 67 |
A magyar vasúti hálózat hiányosságai és továbbfejlesztése | 68 |
A magyar vasutak helyzete az európai vasutak között | 71 |
A magyar vasutak szervezete | 73 |
A vasút üzeme szolgálati ágak szerint | |
A vasúti pálya és építményeinek karbantartása | |
A pályafenntartási és építési szolgálat feladatai és szervezete | 81 |
A pályafenntartási főnökség szervezete és munkaköre | 81 |
Általános karbantartási ügyek, időszakos vizsgálatok | 84 |
A pálya karbantartásának munkarendszerei | 85 |
A pálya fenntartásáról általában | 85 |
A szórványos pályafenntartási módszer | 86 |
A tervszerű, főjavításos pályafenntartási rendszer | 88 |
A szovjet futószalagos karbantartás | 94 |
A Magyar Államvasutak új pályafenntartási rendszere | 95 |
A pályafenntartási munkaelemek végrehajtása | 98 |
Kézi erővel végzett pályafenntartási munkák | 98 |
Az építési és pályafenntartási munkaelemek gépesítése | 102 |
Gépesített vágányfektetés és felépítménycserélés | 113 |
Általános szempontok | 113 |
A különböző gépi vágányfektetési eljárások | 115 |
A Magyar Államvasutak gépesített vágányfektetési módszere | 118 |
A vágányemelés végrehajtása zúzalékolási eljárással | 133 |
Általános irányelvek | 133 |
A szabályozandó vágányszakasz emelési magasságának megállapítása | 134 |
A vágány kiágyazása | 137 |
Az alázúzalékolás | 137 |
Beágyazás és irányítás | 140 |
A munka megszervezése, munkáslétszám | 140 |
A munkahossz (virtuális hossz) | 141 |
A vasbetonaljak legújabb fejlődése | 142 |
A távközlő- és biztosítóberendezési szolgálat | |
A távközlőberendezések | 145 |
A távközlőberendezések jelentősége a vasúti üzemben | 145 |
A távközlőberendezések fajtái | 145 |
A fejlődés irányai | 147 |
Biztosítóberendezések | 148 |
A vasúti forgalom biztossága | 148 |
A biztosítóberendezések fejlődése | 148 |
Az állomási biztosítóberendezések | 152 |
A térközbiztostó berendezések | 156 |
A távközlő- és biztosítóberendezései szolgálat szervezete | 163 |
A vontatási szolgálat | |
A vontatás feladatai és szervezete | 164 |
A vontatási telepek berendezései | 165 |
A gőzmozdonyos üzem berendezései | 165 |
A motoros üzemű vontatási telepek berendezései | 202 |
A villamos üzemű vontatási telepek berendezései | 203 |
A vontatási telep egyéb üzemei és berendezései | 204 |
A vontatójárművek időszakos vizsgálatának és futójavításának szervezése | 207 |
A vontatási szolgálat üzemi teendői és számításai | 208 |
A mozdonyok általános jellemzése | 208 |
A mozdonyok jelölése | 212 |
A mozdonyok számozása | 214 |
A mozdonyok üzembehelyezése | 215 |
Az elgőzölögtetési próba | 215 |
A tűzkezelési próbák | 216 |
A gőzmozdony vonóereje | 216 |
A vasúti ellenállások | 221 |
A mértékadó emelkedő számítása | 228 |
A mozdony terhelése | 228 |
Teljesítményi próbák | 229 |
A menetidő számítása | 230 |
A mozdonyfordulók rendeltetése és tervezése | 230 |
A mozdonyok munkájának mutatószámai | 233 |
A mozdonyok számának meghatározása | 234 |
A műszaki kocsiszolgálat | 236 |
A kocsiszolgálat szervezete | 236 |
A vasúti kocsik főrészei | 236 |
A kocsik megjelölése | 243 |
A kocsik fő- és részlegvizsgálata | 246 |
A műszaki személykocsiszolgálat | 246 |
A műszaki teherkocsiszolgálat | 247 |
A vonatok fékezése | 247 |
A fékberendezések felosztása | 247 |
A kézifékek | 248 |
A levegővel működő fékek | 249 |
A közvetlenül (direkt) működő fékek | 249 |
Önműködő fékberendezések | 250 |
A tehervonati légnyomásos fék | 252 |
A fékek főbb alkatrészei | 254 |
A vontatási szolgálat különleges üzemi feladatai | 255 |
A segélyszerelvények és a segélykocsik | 256 |
A sérült járművek szállítása | 258 |
A vasúti forgalom biztosítása télen | 258 |
Hóeltakarító berendezések | 260 |
A vontatási szolgálat gazdaságossága | 261 |
A széngazdálkodás | 262 |
A tüzelőanyagmegszabások | 263 |
Az olajjal és egyéb anyagokkal való gazdálkodás | 265 |
A vontatójárművek és a személyzet kihasználása | 265 |
Az energiamegtakarítási jutalékrendszer | 265 |
Az önálló gazdasági elszámolás kiterjesztése | 266 |
A vasúti berendezések karbantartása | |
A járművek javítása | 266 |
A járműjavító műhelyek tagozódása | 266 |
A gőzmozdonyok műhelyi javítása | 267 |
A villamos vontatójárművek műhelyi javítása | 267 |
A motoros járművek műhelyi javítása | 268 |
A személy-, poggyász- és teherkocsik fővizsgálata és egyéb javítása | 268 |
Különleges és vasútüzemi célú kocsik műhelyi javítása | 169 |
A járműjavító műhelyek berendezései | 269 |
A járművek javításának módjai | 270 |
A műhelyek műszaki fejlesztése | 274 |
A műhelyek költségmutatóinak megállapítása | 275 |
A pályaberendezések javítása | 276 |
A távíró-, távbeszélő- és biztosítóberendezések karbantartása | 276 |
A forgalmi szolgálat | |
A forgalmi szolgálat feladatai és szervezete | 277 |
A forgalmi szogálat munkafolyamatai | 278 |
Jelzési rendszerek és alapelvek | 281 |
A jelzési rendszerek | 281 |
A jelzési alapelvek | 281 |
A fékút fogalma és számítása | 283 |
Forgalmi és forgalomszabályozási alapelvek | 285 |
A közlekedés pontossága, a menetrendszerűség | 285 |
A vonatok közlekedési rendszere | 286 |
A menetrend | 288 |
A menetrendszerkesztés alapfogalmai | 288 |
A menetrend gazdaságossága | 288 |
A vonatok számozási rendszere | 290 |
A menetrendek fajtái és szerkesztésük | 291 |
A menetrendszerkesztés segédkönyvei | 297 |
Az időszakos menetrend felépítése | 297 |
A Szovjetunió vasúti menetrendje | 298 |
A vonatok összeállítása és forgalomba helyezése | 300 |
A vonatközlekedési és a 24 órás vonatforgalmi terv | 300 |
A vonatok forgalomba helyezése | 300 |
A tolatás | 303 |
A tolatás vasútüzemi jelentősége és munkafolyamatai | 303 |
A síktolatás | 304 |
A síktolatásra berendezett rendezőpályaudvarok üzeme | 309 |
A gurításra berendezett rendezőpályaudvarok üzeme | 310 |
A gurítás üzemi körülményei | 313 |
A gurítódombos rendezőpályaudvarok gépesítése | 317 |
A kocsiszolgálat | 321 |
A kocsiszolgálat feladatai | 321 |
A kocsiintézés alapelvei és munkamenete | 324 |
A vasúti kocsik nemzetközi forgalma | 325 |
A kereskedelmi szolgálat | |
A kereskedelmi szolgálat feladatairól és működéséről általában | 328 |
A vasúti fuvarozás szabályozása | 331 |
A vasúti fuvarozási szerződés | 332 |
A vasúti fuvarozási szabályok forrásai | 333 |
A vasúti fuvarozásszabályozás alapelvei | 336 |
A vasút és a fuvaroztatók felelőssége az árufuvarozással kapcsolatban | 338 |
A vasúti árufuvarozás munkafolyamata a kereskedelmi szolgálat szempontjából | 339 |
Előkészítő műveletek | 339 |
Árufeladás | 345 |
Az áruk továbbítása | 354 |
Árukiszolgáltatás | 360 |
A vasúti személyfuvarozás | 365 |
A díjszabások | 368 |
A vasúti díjszabás fogalma | 368 |
A díjszabási rendszer és a díjszabások fajtái | 368 |
A kapitalista díjszabási rendszer | 369 |
A szocialista díjszabási rendszer | 370 |
A magyar vasúti díjszabások szocialista átalakulása | 372 |
A díjszámítás tényezői | 372 |
A díjszámítás főbb szabályai | 373 |
Személydíjszabásaink tagozódása | 375 |
Árudíjszabásaink tagozódása | 375 |
Árudíjszabásaink tagozódása | 376 |
Díjszámítás a nemzetközi forgalomban | 376 |
A munkaerőgazdálkodás | |
A munkaerőgazdálkodás célja és jelentősége | 378 |
A munkaerőszükséglet kielégítésének módjai | 379 |
A vasúti foglalkozások csoportosítása | 381 |
A vasúti munkaerőképzés | 382 |
A vasúti dolgozóinak munkaviszonya és bérezése | 384 |
A munkanormák | 387 |
Az anyagellátás | |
Az anyaggazdálkodás célja és szervezete | 388 |
Az anyagok biztosítása és átvétele | 390 |
Az anyagkészlet tárolása | 391 |
Az anyagok elosztása | 392 |
Az anyagellátás egyéb teendői | 393 |
Az Egységes árulista és a Közlekedési árulista | 394 |
A vasút anyagfelhasználása | 395 |
A pénzügyi szolgálat | |
A vállalati gazdálkodás alapfogalmai | 396 |
Számviteli alapismeretek | 398 |
Az önköltségtervezés és költségkeretgazdálkodás összefüggése | 401 |
A vasúton belüli önálló elszámolási rendszer | 402 |
A vasúti közlekedés pénzügyi terve, pénz- és hitelgazdálkodása | 404 |
A MÁV pénzügyi szolgálatának szervezete | 407 |
A vasúti üzemvitel átfogó kérdései | |
A vasúti üzem egységes műszaki folyamata | |
Az egységes műszaki folyamat fogalma | 409 |
Az iparvágányok és a vasútállomások egységes műszaki folyamata | 410 |
Az iparvágányok és a vasútállomások egységes műszaki folyamata kidolgozásánál alkalmazott számítások | 413 |
A vasúti üzem munkájának ütemessége, csúcsforgalmak | |
A vasúti forgalom ütemessége és időbeli egyenlőtlensége | 415 |
Az egyenlőtlenség mérése | 419 |
Az egyenlőtlenségek gazdasági kihatásai és csökkentésük módszerei | 421 |
A sebesség szerepe a vasúti közlekedésben | |
A sebesség általános jelentősége | 423 |
A vonatok sebességének hatása az áruszállítás időszükségletére | 423 |
Az áru- és utasszállítási időszükséglet csökkentésének népgazdasági jelentősége | 426 |
A vonatok sebességének hatása a vasút teljesítőképességére | 428 |
A vonatok sebességének hatása a vasút önköltségére | 431 |
A kocsiforduló | |
A kocsiforduló fogalma és jelentősége | 433 |
A kocsifordulóidő kiszámítása | 433 |
A kocsiforduló elemei és a fordulógyorsítás tényezői | 436 |
A vasút teljesítőképessége | |
A vasúti teljesítőképesség fogalma | 440 |
A vasútvonalak átbocsátóképessége | 442 |
Az állomásközök teljestőképessége | 442 |
Az állomások átbocsátóképessége | 452 |
A járműpark teljesítőképessége | 454 |
A teherkocsipark szállítóképessége | 454 |
A személykocsipark szállítóképessége | 454 |
A mozdonypark szállítóképessége | 455 |
A teljesítőképesség részleteinek összefüggései | 455 |
A vasúti fuvarozás önköltsége | |
A fuvarozási önköltség népgazdasági jelentősége, az önköltség csökkentése, az önköltségszámítás célja | 456 |
A vasúti ráfordítások megoszlása | 457 |
Az egységnyi teljesítmények költségeinek kiszámítása a vasutak önelszámoló egységeinél és a hálózat egészére | 458 |
A személy- és áruszállítás általános átlagos önköltségének kiszámítása | 462 |
A fuvarozási önköltség számításának alapelvei és általános módszerei | 467 |
Egyedi önköltségszámítások a vasutaknál | 470 |
Forgalmi alcsoportok fuvarozási önköltségének kiszámítása | 471 |
A forgalom nagyságának hatása a fuvarozás önköltségére | 473 |
A szállítás útvonalának hatása a fuvarozás önköltségére | 474 |
A vasútvonalak átbocsátó- és szállítóképessége fejlesztésének hatása a fuvarozás önköltségére | 475 |
A vasút munkájának tervezése | |
A vasúti közlekedés tervezése a Szovjetunióban | 477 |
A magyar vasúti közlekedés tervezésének menete és vezető szempontjai | 478 |
A szállítási feladatok tervezése | 479 |
A vasút műszaki fejlesztési terve | 484 |
A beruházások tervezése | 485 |
A javítások tervezése | 488 |
A vasút anyagi-műszaki ellátásnak tervezése | 490 |
A vasutak munkaügyi tervezése | 490 |
A vasutak munkaügyi tervezése | 493 |
A vasutak önköltségi terve | 497 |
A vasutak pénzügyi terve | 502 |
A vasutak üzemviteli és forgalomlebonyolítási (üzemi) tervezése | |
Az üzemviteli és forgalomlebonyolítási tervezés célja és feladata | 502 |
A kocsikiegyenlítés és a vonatforgalom tervezése | 503 |
A mozdonyszükséglet megállapítása | 506 |
A gördülőanyag-kihasználás mutatószámainak megtervezése | 507 |
A gördülőanyag-ellátás biztosításának megtervezése | 508 |
A menetirányító (diszpécser) rendszer | |
A vasúti menetirányító rendszer fogalma | 509 |
Az árukezelési irányító szolgálat | 510 |
A forgalmi menetirányító szolgálat | 512 |
Az állomások feladatai a menetirányításban | 512 |
A vonali menetirányítás | 513 |
A gócponti menetirányítás | 516 |
Az igazgatósági menetirányítás | 517 |
A központi menetirányítás | 517 |
A mozdonyirányítás | 518 |
A menetirányítás segédeszközei | 518 |
Irányítás a többi szolgálati ágaknál | 519 |
A Szovjetunió vasutainak menetirányító rendszerre | 519 |
A vasúti munkaversenymozgalmak | 520 |
Vasúti statisztika | |
A vasúti statisztika feladata | 525 |
Az áru- és személyszállítás statisztikája | 526 |
A vasutak üzemi statisztikája | 528 |
A vasutak munkaügyi statisztikája | 534 |
A vasutak állóalapjainak és műszaki felszereltségének statisztikája | 535 |
A vasúti statisztika elemzése | 536 |
Irodalom | 538 |
Név- és tárgymutató | 549 |