1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti üzem

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 583 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasúti üzemvitelre vonatkozó ismeretek oktatása az 1951/52. tanévtől kezdve szerepel az Építőipari Műszaki Egyetem mérnökhallgatóinak kiképzési programmjában.
Az új tantárgy oktatására vonatkozó... Tovább

Előszó

A vasúti üzemvitelre vonatkozó ismeretek oktatása az 1951/52. tanévtől kezdve szerepel az Építőipari Műszaki Egyetem mérnökhallgatóinak kiképzési programmjában.
Az új tantárgy oktatására vonatkozó elhatározásnak több fontos indoka van.
A szocializmus építése, az ötéves terv megvalósítása során nemcsak iparunk és mezőgazdaságunk fejlődik eddig hazánkban soha nem tapasztalt ütemben, hanem a népgazdaság termelőmunkáját kiszolgáló közlekedésre - és ezen belül elsősorban annak döntő ágazatára, a vasútra - is egyre nagyobb feladatok megoldása vár. A vasút üzemében foglalkoztatott mérnökök tehát nap mint nap szemben találják magukat olyan új feladatokkal, amelyek az üzem teljesítőképességének fokozásával, a termelékenyebb, magasabb minőségű munkával, az önköltség csökkentésével, a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal és a legfejlettebb munkamódszerekkel kapcsolatosak. A szocialista népgazdaság vasútjának vezetése, a mérnöki feladatok jó megoldása tehát ma már nem képzelhető el az üzem alapos ismerete nélkül. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés: A kapitalista és a szocialista vasút5
Általános rész
A vasút jelentősége15
A vasúti közlekedés alapfogalmai
A vasúti közlekedés fogalma21
A vasúti közlekedés dolgozóinak munkája23
A vasúti közlekedés álló- és forgóeszközei24
A távolság leküzdése26
Az idő és a sebesség27
A vasúti fuvarozás önköltsége és díjazása30
A vasutak kialakulásának története
Történeti előzmények31
A vaspálya fejlődése33
A gőzvontatás fejlődése34
A villamos vontatás fejlődése36
A motoros vontatás fejlődése38
A szállítójárművek fejlődése39
A vasúti rendszerek kialakulása40
A Szovjetunió vasutai42
A magyar vasutak története
A magyar vasutak fejlődése a szabadságharcig44
Az abszolutizmus kora (1849-1867)46
A Magyar Államvasutak kialakulása (1867-1918)48
Az első világháború után (1918-1945)50
A felszabadulás után (1945-1952)51
Magyarország vasúti hálózata
Vasútföldrajzi alapfogalmak52
A vasutak osztályozása53
A vasútvonalak osztályozása53
A vasúti szolgálati helyek osztályozása57
Magyarország vasúthálózatának áttekintése59
Budapest, a magyar vasúthálózat központja59
A fővonalak62
A mellékvonalak65
A MÁV kisvasutak66
A gazdasági vasutak67
A magyar vasúti hálózat hiányosságai és továbbfejlesztése68
A magyar vasutak helyzete az európai vasutak között71
A magyar vasutak szervezete73
A vasút üzeme szolgálati ágak szerint
A vasúti pálya és építményeinek karbantartása
A pályafenntartási és építési szolgálat feladatai és szervezete81
A pályafenntartási főnökség szervezete és munkaköre81
Általános karbantartási ügyek, időszakos vizsgálatok84
A pálya karbantartásának munkarendszerei85
A pálya fenntartásáról általában85
A szórványos pályafenntartási módszer86
A tervszerű, főjavításos pályafenntartási rendszer88
A szovjet futószalagos karbantartás94
A Magyar Államvasutak új pályafenntartási rendszere95
A pályafenntartási munkaelemek végrehajtása98
Kézi erővel végzett pályafenntartási munkák98
Az építési és pályafenntartási munkaelemek gépesítése102
Gépesített vágányfektetés és felépítménycserélés113
Általános szempontok113
A különböző gépi vágányfektetési eljárások115
A Magyar Államvasutak gépesített vágányfektetési módszere118
A vágányemelés végrehajtása zúzalékolási eljárással133
Általános irányelvek133
A szabályozandó vágányszakasz emelési magasságának megállapítása134
A vágány kiágyazása137
Az alázúzalékolás137
Beágyazás és irányítás140
A munka megszervezése, munkáslétszám140
A munkahossz (virtuális hossz)141
A vasbetonaljak legújabb fejlődése142
A távközlő- és biztosítóberendezési szolgálat
A távközlőberendezések145
A távközlőberendezések jelentősége a vasúti üzemben145
A távközlőberendezések fajtái145
A fejlődés irányai147
Biztosítóberendezések148
A vasúti forgalom biztossága148
A biztosítóberendezések fejlődése148
Az állomási biztosítóberendezések152
A térközbiztostó berendezések156
A távközlő- és biztosítóberendezései szolgálat szervezete163
A vontatási szolgálat
A vontatás feladatai és szervezete164
A vontatási telepek berendezései165
A gőzmozdonyos üzem berendezései165
A motoros üzemű vontatási telepek berendezései202
A villamos üzemű vontatási telepek berendezései203
A vontatási telep egyéb üzemei és berendezései204
A vontatójárművek időszakos vizsgálatának és futójavításának szervezése207
A vontatási szolgálat üzemi teendői és számításai208
A mozdonyok általános jellemzése208
A mozdonyok jelölése212
A mozdonyok számozása214
A mozdonyok üzembehelyezése215
Az elgőzölögtetési próba215
A tűzkezelési próbák216
A gőzmozdony vonóereje216
A vasúti ellenállások221
A mértékadó emelkedő számítása228
A mozdony terhelése228
Teljesítményi próbák229
A menetidő számítása230
A mozdonyfordulók rendeltetése és tervezése230
A mozdonyok munkájának mutatószámai233
A mozdonyok számának meghatározása234
A műszaki kocsiszolgálat236
A kocsiszolgálat szervezete236
A vasúti kocsik főrészei236
A kocsik megjelölése243
A kocsik fő- és részlegvizsgálata246
A műszaki személykocsiszolgálat246
A műszaki teherkocsiszolgálat247
A vonatok fékezése247
A fékberendezések felosztása247
A kézifékek248
A levegővel működő fékek249
A közvetlenül (direkt) működő fékek249
Önműködő fékberendezések250
A tehervonati légnyomásos fék252
A fékek főbb alkatrészei254
A vontatási szolgálat különleges üzemi feladatai255
A segélyszerelvények és a segélykocsik256
A sérült járművek szállítása258
A vasúti forgalom biztosítása télen258
Hóeltakarító berendezések260
A vontatási szolgálat gazdaságossága261
A széngazdálkodás262
A tüzelőanyagmegszabások263
Az olajjal és egyéb anyagokkal való gazdálkodás265
A vontatójárművek és a személyzet kihasználása265
Az energiamegtakarítási jutalékrendszer265
Az önálló gazdasági elszámolás kiterjesztése266
A vasúti berendezések karbantartása
A járművek javítása266
A járműjavító műhelyek tagozódása266
A gőzmozdonyok műhelyi javítása267
A villamos vontatójárművek műhelyi javítása267
A motoros járművek műhelyi javítása268
A személy-, poggyász- és teherkocsik fővizsgálata és egyéb javítása268
Különleges és vasútüzemi célú kocsik műhelyi javítása169
A járműjavító műhelyek berendezései269
A járművek javításának módjai270
A műhelyek műszaki fejlesztése274
A műhelyek költségmutatóinak megállapítása275
A pályaberendezések javítása276
A távíró-, távbeszélő- és biztosítóberendezések karbantartása276
A forgalmi szolgálat
A forgalmi szolgálat feladatai és szervezete277
A forgalmi szogálat munkafolyamatai278
Jelzési rendszerek és alapelvek281
A jelzési rendszerek281
A jelzési alapelvek281
A fékút fogalma és számítása283
Forgalmi és forgalomszabályozási alapelvek285
A közlekedés pontossága, a menetrendszerűség285
A vonatok közlekedési rendszere286
A menetrend288
A menetrendszerkesztés alapfogalmai288
A menetrend gazdaságossága288
A vonatok számozási rendszere290
A menetrendek fajtái és szerkesztésük291
A menetrendszerkesztés segédkönyvei297
Az időszakos menetrend felépítése297
A Szovjetunió vasúti menetrendje298
A vonatok összeállítása és forgalomba helyezése300
A vonatközlekedési és a 24 órás vonatforgalmi terv300
A vonatok forgalomba helyezése300
A tolatás303
A tolatás vasútüzemi jelentősége és munkafolyamatai303
A síktolatás304
A síktolatásra berendezett rendezőpályaudvarok üzeme309
A gurításra berendezett rendezőpályaudvarok üzeme310
A gurítás üzemi körülményei313
A gurítódombos rendezőpályaudvarok gépesítése317
A kocsiszolgálat321
A kocsiszolgálat feladatai321
A kocsiintézés alapelvei és munkamenete324
A vasúti kocsik nemzetközi forgalma325
A kereskedelmi szolgálat
A kereskedelmi szolgálat feladatairól és működéséről általában328
A vasúti fuvarozás szabályozása331
A vasúti fuvarozási szerződés332
A vasúti fuvarozási szabályok forrásai333
A vasúti fuvarozásszabályozás alapelvei336
A vasút és a fuvaroztatók felelőssége az árufuvarozással kapcsolatban338
A vasúti árufuvarozás munkafolyamata a kereskedelmi szolgálat szempontjából339
Előkészítő műveletek339
Árufeladás345
Az áruk továbbítása354
Árukiszolgáltatás360
A vasúti személyfuvarozás365
A díjszabások368
A vasúti díjszabás fogalma368
A díjszabási rendszer és a díjszabások fajtái368
A kapitalista díjszabási rendszer369
A szocialista díjszabási rendszer370
A magyar vasúti díjszabások szocialista átalakulása372
A díjszámítás tényezői372
A díjszámítás főbb szabályai373
Személydíjszabásaink tagozódása375
Árudíjszabásaink tagozódása375
Árudíjszabásaink tagozódása376
Díjszámítás a nemzetközi forgalomban376
A munkaerőgazdálkodás
A munkaerőgazdálkodás célja és jelentősége378
A munkaerőszükséglet kielégítésének módjai379
A vasúti foglalkozások csoportosítása381
A vasúti munkaerőképzés382
A vasúti dolgozóinak munkaviszonya és bérezése384
A munkanormák387
Az anyagellátás
Az anyaggazdálkodás célja és szervezete388
Az anyagok biztosítása és átvétele390
Az anyagkészlet tárolása391
Az anyagok elosztása392
Az anyagellátás egyéb teendői393
Az Egységes árulista és a Közlekedési árulista394
A vasút anyagfelhasználása395
A pénzügyi szolgálat
A vállalati gazdálkodás alapfogalmai396
Számviteli alapismeretek398
Az önköltségtervezés és költségkeretgazdálkodás összefüggése401
A vasúton belüli önálló elszámolási rendszer402
A vasúti közlekedés pénzügyi terve, pénz- és hitelgazdálkodása404
A MÁV pénzügyi szolgálatának szervezete407
A vasúti üzemvitel átfogó kérdései
A vasúti üzem egységes műszaki folyamata
Az egységes műszaki folyamat fogalma409
Az iparvágányok és a vasútállomások egységes műszaki folyamata410
Az iparvágányok és a vasútállomások egységes műszaki folyamata kidolgozásánál alkalmazott számítások413
A vasúti üzem munkájának ütemessége, csúcsforgalmak
A vasúti forgalom ütemessége és időbeli egyenlőtlensége415
Az egyenlőtlenség mérése419
Az egyenlőtlenségek gazdasági kihatásai és csökkentésük módszerei421
A sebesség szerepe a vasúti közlekedésben
A sebesség általános jelentősége423
A vonatok sebességének hatása az áruszállítás időszükségletére423
Az áru- és utasszállítási időszükséglet csökkentésének népgazdasági jelentősége426
A vonatok sebességének hatása a vasút teljesítőképességére428
A vonatok sebességének hatása a vasút önköltségére431
A kocsiforduló
A kocsiforduló fogalma és jelentősége433
A kocsifordulóidő kiszámítása433
A kocsiforduló elemei és a fordulógyorsítás tényezői436
A vasút teljesítőképessége
A vasúti teljesítőképesség fogalma440
A vasútvonalak átbocsátóképessége442
Az állomásközök teljestőképessége442
Az állomások átbocsátóképessége452
A járműpark teljesítőképessége454
A teherkocsipark szállítóképessége454
A személykocsipark szállítóképessége454
A mozdonypark szállítóképessége455
A teljesítőképesség részleteinek összefüggései455
A vasúti fuvarozás önköltsége
A fuvarozási önköltség népgazdasági jelentősége, az önköltség csökkentése, az önköltségszámítás célja456
A vasúti ráfordítások megoszlása457
Az egységnyi teljesítmények költségeinek kiszámítása a vasutak önelszámoló egységeinél és a hálózat egészére458
A személy- és áruszállítás általános átlagos önköltségének kiszámítása462
A fuvarozási önköltség számításának alapelvei és általános módszerei467
Egyedi önköltségszámítások a vasutaknál470
Forgalmi alcsoportok fuvarozási önköltségének kiszámítása471
A forgalom nagyságának hatása a fuvarozás önköltségére473
A szállítás útvonalának hatása a fuvarozás önköltségére474
A vasútvonalak átbocsátó- és szállítóképessége fejlesztésének hatása a fuvarozás önköltségére475
A vasút munkájának tervezése
A vasúti közlekedés tervezése a Szovjetunióban477
A magyar vasúti közlekedés tervezésének menete és vezető szempontjai478
A szállítási feladatok tervezése479
A vasút műszaki fejlesztési terve484
A beruházások tervezése485
A javítások tervezése488
A vasút anyagi-műszaki ellátásnak tervezése490
A vasutak munkaügyi tervezése490
A vasutak munkaügyi tervezése493
A vasutak önköltségi terve497
A vasutak pénzügyi terve502
A vasutak üzemviteli és forgalomlebonyolítási (üzemi) tervezése
Az üzemviteli és forgalomlebonyolítási tervezés célja és feladata502
A kocsikiegyenlítés és a vonatforgalom tervezése503
A mozdonyszükséglet megállapítása506
A gördülőanyag-kihasználás mutatószámainak megtervezése507
A gördülőanyag-ellátás biztosításának megtervezése508
A menetirányító (diszpécser) rendszer
A vasúti menetirányító rendszer fogalma509
Az árukezelési irányító szolgálat510
A forgalmi menetirányító szolgálat512
Az állomások feladatai a menetirányításban512
A vonali menetirányítás513
A gócponti menetirányítás516
Az igazgatósági menetirányítás517
A központi menetirányítás517
A mozdonyirányítás518
A menetirányítás segédeszközei518
Irányítás a többi szolgálati ágaknál519
A Szovjetunió vasutainak menetirányító rendszerre519
A vasúti munkaversenymozgalmak520
Vasúti statisztika
A vasúti statisztika feladata525
Az áru- és személyszállítás statisztikája526
A vasutak üzemi statisztikája528
A vasutak munkaügyi statisztikája534
A vasutak állóalapjainak és műszaki felszereltségének statisztikája535
A vasúti statisztika elemzése536
Irodalom538
Név- és tárgymutató549

Csanádi György

Csanádi György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Csanádi György könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Vasúti üzem Vasúti üzem Vasúti üzem Vasúti üzem Vasúti üzem

Könyvtári könyv volt. A borító élei kopottak, sarkai sérültek. Néhány lapon aláhúzás található.

Állapot: Közepes
8.580 Ft
6.860 ,-Ft 20
34 pont kapható
Kosárba