Előszó | 6 |
Köszönetnyilvánítások | 8 |
Bevezetés | 9 |
Alapfogalmak | 13 |
Mi a családi minta és a családi rendszer? | 13 |
A családi viselkedésminták kialakulása | 13 |
Néhány további gondolat | 15 |
Családi rendszerek és az intervenció | 18 |
A család meghatározása | 18 |
Struktúra és hierarchia | 20 |
A családi életciklus | 21 |
A krízisben levő család | 22 |
Családi egyensúly és ellenállás a változással szemben | 25 |
A családok becslése | 27 |
A család és segítője - a szociális munkás | 29 |
A szociális munka és a családterápia viszonya | 29 |
Hogyan segíthetnek nekünk a korábbi kutatások | 33 |
Rendszerszemlélet és szociális munka | 35 |
Van-e veszélye a szociális munkás családterápiájának? | 36 |
Kerülhet mégis jó mederbe a családokkal végzett munka? | 38 |
A különbségek és az apróságok figyelembevétele | 40 |
A szociális munka sajátosságai veszélyeztetett családoknál | 41 |
A "deprivációs ciklus" elmélete | 41 |
Állami gondozott anyák, mint szülők | 43 |
A munkanélküliség hatása a családokra | 44 |
A családokkal folyó munka kezdete | 46 |
Amikor a hivatal "családtag" lesz | 47 |
Interjú a lakáson | 48 |
Interjú a lakáson | 48 |
Interjú az intézményben | 49 |
Kiket kell behívni a családból és hogyan? | 50 |
Ki jöjjön el az első interjúra, | 51 |
Az ülés megnyitásának gyakorlati kérdései | 53 |
Válás és az egyszülős család | 58 |
A válás folyamata | 58 |
A gyermeket egyedül nevelő anyák | 62 |
A gyermeket egyedül nevelő apa | 63 |
Egyszülős családok | 64 |
Ki lesz a "másik szülő"? | 65 |
A "másik szülővé" válás | 66 |
Nagymamák | 67 |
Két további családtípus: mostohák és örökbefogadók | 69 |
A mostohacsaládok szerkezeti jellemzői | 70 |
Az újraszerveződés nehézségei | 73 |
Az egyszülősről a kétszülős rendszerre való átmenet | 74 |
A Rose család | 75 |
A Knowles család | 78 |
Nevelőcsaládok | 80 |
Kisgyermek és erőszak a családban | 82 |
Csecsemők és hatásuk a szülőkre | 82 |
"Azért teszi, hogy kiboruljak" - a nem véletlen sérülések | 85 |
Éretlenség | 86 |
Hogyan dolgozhatunk ezekkel a családokkal? | 87 |
Amikor a család nem "életképes": a hatóság területe | 89 |
Serdülőkor | 91 |
A korai serdülőkor: a szuicid kísérlet | 91 |
A szüleik számára túl nagyra nőtt fiatalok | 93 |
A gondozói felügyelet és a gondozói határozat használata | 97 |
Az otthon elhagyásának krízise: az örökbefogadó család | 100 |
Felnőttek, mint páciensek | 103 |
A hozzátartozók és a páciens | 103 |
Páciens-karrier vagy szülő-karrier? | 105 |
Elbocsájtás a kórházból | 108 |
Eltérő kontextusok: eltérő viselkedés | 112 |
"Örökölheti-e a gyermekem?" | 113 |
A családterápiás munka formái | 116 |
A strukturális szemlélet: a megszokott megváltoztatása | 117 |
A terapeuta működésének alapszabályai | 118 |
Tempó és állhatatosság | 118 |
A részletekkel való foglalkozás | 119 |
Megerősítés és a kompetencia növelése | 119 |
Struktúrálás | 120 |
Előírás | 120 |
A tér megváltoztatása | 121 |
Határok képzése | 121 |
Stratégiás megközelítés | 122 |
A milánói módszer | 125 |
Szupervízió és a kollégákkal való együttműködés | 129 |
Hogyan lehet a mintázatokat észrevehetővé tenni? | 130 |
Szerepjáték | 131 |
Szoboralkotás | 132 |
Magnófelvétel | 132 |
A kollégiális szupervizió működése (peer-csoport) | 133 |
A hosszútávú munkacsoport | 134 |
Konzultáció a családról | 135 |
Együttműködés az ülésen bent levő kollégával | 135 |
Kollegialitás és barátság | 136 |
Gyakorlatok | 137 |
Irodalomjegyzék | 140 |