A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
E szakkönyv kiadásának célja:
Szeretnénk elősegíteni, hogy osztályfőnöki, gyermek és ifjúságvédelmi tevékenység, a családi ismeretek tanítása, családi életre nevelő tevékenység végzésében minél...
Tovább
Előszó
E szakkönyv kiadásának célja:
Szeretnénk elősegíteni, hogy osztályfőnöki, gyermek és ifjúságvédelmi tevékenység, a családi ismeretek tanítása, családi életre nevelő tevékenység végzésében minél eredményesebbek legyenek a pedagógusok. Hasznosítható mind a felkészüléshez, mind önműveléshez. Alkalmazható a szülőkkel való eredményes nevelési együttműködéshez, gyakorlati problémamegoldásokhoz. Ajánljuk azért, hogy a gyakorlatban is oktatásról - éppen eredményessége céljából a nevelésre kerüljön a hangsúly. A múlt hagyományaira építve a pedagógusképzéshez és továbbképzéshez, a családpedagógus, a gyermekvédő pedagógus és általában a családpedagógiai képzéshez, továbbképzéshez, az oktatók és hallgatók számára a modellviselkedéshez, a sikeres családi élet vezetéséhez, és az oktatáshoz, valamint a szakmai munkához kíván hatékony szemléleti és módszertani ismereteket biztosítani. Hasznosítható a pedagógia szakon, óvodapedagógusi, tanító és tanárképzésben, és a hátrányos helyzetű gyermekek nevelésével, roma gyermekek fejlesztésével, prevencióval kapcsolatos továbbképzésekben is. Sokféle károsodást a tanítással, és a neveléssel lehet megelőzni. Pl. Önmagunk által önmagunknak okozott közlekedési balesetektől kezdve a környezeti, alkohol, drog, nikotin, gyógyszerek okozta károsodásokat, betegségeket, és a másoknak, gyermekeknek okozott személyiség károsodásokat, ilyenek a szintén megelőzhető pszichoszomatikus betegségek, s még inkább a bűncselekmények, amelyeknek elkövetője is áldozat, a neveltetésének áldozata. A családpedagógia a leglényegesebb szinten, ismeretterjesztésük és nevelés szintjén kapcsolódik a prevenció valamennyi részterületéhez, a kialakulásuk, hátterük ismertetése, változtatása, a családi és iskolai nevelőrendszerek működési, együttműködési gyakorlatának fejlesztésévei. A szerkesztő, és egyúttal a főrészek szerzője, új könyvet tár az Olvasók elé, amelynek alapanyagaként a fenti szempontok szerint válogatva és átdolgozva felhasználja a korábban kiadott írásainak anyagát, az általa szerkesztett kiadványokból, elsősorban a Családpedagógiai Ismeretek I. kötet anyagából. Ezen kívül bemutatja a szakmai szervezeti rendezvények legfrissebb előadásanyagait, legsikeresebb tanulmányait, és felmérésekkel, kutatással kibővített széles gyakorlati tapasztalati gyűjteményét. Ehhez járul a Függelék, amelyben válogatást közlünk családpedagógiai szakemberektől, a Családpedagógiai Egyesület és a CSNA 2000-2001. elméleti és gyakorlati módszertani tanulmányaiból. A kiegészítés, átdolgozás, bővítés során teljessé vált a könyv, a korábbi könyvek újabb kiadása helyett e könyvben a gyakorlati munka számára a legjobban alkalmazható szemléleti és módszertani ismeretek megtalálhatók.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 1
BEVEZETÉS: A családpedagógia hagyományai 4
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A PREVENCIÓBAN az iskolarendszer minden fokán, oktatásban,
közoktatásban, felsőoktatásban 14
PREVENCIÓS CSALÁDPEDAGÓGIAI ISMERETEK 16
1. A CSALÁD ERŐSÍTÉSE, ÉS A CSALÁDI ÉLETRE - SZÜLŐI SZEREPEKRE - NEVELÉS SZEMLÉLETE 16
1.1. A családpedagógiai szemlélet és tevékenység rendszere. Családi szerepek 16
1.2. A család fogalma és szerkezete. A család rendszer-szemlélete 25
A család fogalma, funkciói családpedagógiai értelmezésben 25
A család és a társadalom kapcsolata, kölcsönhatásai 26
A családbomlás és az életvezetési zavarok hatása a fiatalokra a magzati élettől az önállósodott fiatal felnőtti korig 28
A család rendszerszemlélete 31
A család a szeretet-kapcsolat erőrendszere. A szeretet fejlődése 32
A család interakciós rendszer 35
A család, strukturális rendszer 37
A család, mint nevelőrendszer 38
1.3. A viselkedési zavarok kialakulásának rendszerműködési mechanizmusa 41
Az egészséges, jól működő és a sérült családok összehasonlítása, sajátosságaik a nevelés
szempontjából 41
EGÉSZSÉGES ÉS BETEG CSALÁDOK 42
1.4. VÁLASZTÁSI LEHETŐSÉGEK 47
1.5. Az egészséges, ép vagy a sérült családdá alakulás útjai 50
1.6. A szülői nehézségek és a gyermek viselkedési zavarainak összefüggése 53
1.7. A hátrányos helyzetű családokban kialakuló nevelési problémák és megoldásuk 59
1.8. Nemi nevelés. A kudarcok, túlkorosság, és a túl korai önállósulás és nemi élet megelőzése. 71
1.9. A szülői kompetenciát, önállóságot veszélyeztető és erősítő tényezők 75
1.10. A családpedagógiai megelőzés és korrekció értéktartalmi kérdései 80
1.11. A család és az iskola együttműködési formái, az osztályfőnök oldaláról 83
2. A NEVELÉS, CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS-PREVENCIÓ MÓDSZERTANA 87
2.1. A nevelés, családi életre nevelés kapcsolata, a szemléletformálás értékei, feltételei, modelljei a családban és az iskolában 87
2.2. A megerősítendő magatartásminták 91
A rokoni kapcsolatrendszer viselkedési kontrolljának helyreállítása a segítő munkával, az önállósítás támogatásával 95
2. 3. A családi életre nevelés értelmezése, alapelvei, tartalma 96
2.4. A családi életre nevelés tartalma, módszerei az óvodában 98
2.5. A családi életre nevelés tartalma, tematikája, formái az általános iskolában 99
2.6. A serdülőknek szervezett prevenciós - nevelő és családi életre nevelő - foglalkozások módszertana 102
2.7. A hátrányos helyzetűek támogató nevelése, pozitív nevelési módszerek 104
2.8. A nehezen változtató családnál, nehezen nevelhető gyermeknél alkalmazható paradox foglalkozási módszerek 107
2.9. Családi és prevenciós ismeretek oktatása és a nevelés a középiskolában 109
2. 10. A szülök tájékoztatásának formái 118
2.11. A párválasztás, családtervezés, a házasság előtti családi életre nevelés fő kérdései és módszerei a középiskola felső osztályaiban és a felsőoktatásban 121
3. A CSALÁD FEJLESZTÉSÉNEK MÓDSZEREI 126
3.1. Családi ünnepek, hagyományok 126
3.2. Iskolai ünnepélyek, táborok. Családcsoportok, klubok. Szülők Iskolái 127
4. A CSALÁDDAL KÖZÖS NEVELÉSI PROBLÉMA MEGOLDÁSÁNAK MÓDSZERTANA - A CSALÁDI ERŐ ÉS NEVELŐRENDSZER VÁLTOZÁSA (KORREKCIÓJA) 129
Családpedagógiai módszertan
4.1. A problémamegoldás sajátos módszertana 129
4.2. Családpedagógiai vizsgálat vezetése 130
4.2.1. A családlátogatás, családi beszélgetés vezetésének ismeretei 130
4.2.2 családpedagógiai vizsgálat vezetésének szempontsora 131
4.3. PEDAGÓGIAI CSALÁDGONDOZÁS MÓDSZERTANA AZ ISKOLAI GYERMEKVÉDELEMBEN 139
4.3.1. Tartalmi kérdések. A pedagógiai családgondozás 140
4.3.2. Cél és feladatrendszer 146
4.3.2. Személyi feltételek. - Bizalomelv. és pártatlanság. Tárgyi feltételek 147
4.4. A pedagógiai családgondozás komplex módszere 149
4.5. A pedagógiai családgondozás, mint pozitív stratégia 150
4.6. A pedagógiai családgondozás folyamatának módszerei 152
4.6.1. Jelentkezés, kapcsolat felvétel, a küldő 152
4.6.2. A célzott beszélgetés: 154
4.6.3. A munkahypotézis 159
4.7. A pedagógiai családgondozás folyamatának fázisai, a szakaszosság 160
4.7.1. A pedagógiai családgondozás folyamatának tervezése 160
4.7. 2. Az egyes fázisokon belüli sajátos változtató módszerek 162
4.7.3. Családgondozási formák összefoglalása 173
4.7.4. Eredmény vizsgálat 175
4.8. A pedagógiai beavatkozás határai 176
5. A CSALÁDI NEVELÉS PEDAGÓGIÁJA 177
5.1. A CSALAD1 NEVELÉS PEDAGÓGIÁJA stúdium tematikája: 177
6. CSALÁDI ÉLETRE. CSALÁDTERVEZÉSRE. SZÜLŐI SZEREPEKRE, kortárssegítésre,
CSALÁDOKKAL EGYÜTTMŰKÖDÉSRE FELKÉSZÍTÉS FELSŐFOKÚ INTÉZMÉNYBEN 178
6.1. A CSALÁDPEDAGÓGIA STÚDIUM NAPPALI TAGOZATON 178
7. A CSALÁDPEDAGÓGIA GYAKORLATI OKTATÁSÁNAK MÓDSZERTANA A CSALÁD ÉS GYERMEKVÉDELEM PEDAGÓGIÁJA SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSBEN 182
7.1. Gyakorlati módszertan 182
8. IRODALOM 185
8.1. A problémamegoldásokhoz ajánlott irodalom: 185
8.2. A prevenciós ismeretek oktatásához ajánlott irodalom: 188
FÜGGELÉK 189
Válogatás a CSNA és a CSPE 2000-2001. évi módszertani tanulmányaiból 190
Csizmadia F. Nemes Márta - Nyesténé Mogyoróssy Erzsébet: A családpedagógiai ismeretterjesztési kutatás értékelése 208
Gondolatok a pedagógiai gyakorlatban, iskolai gyermek-védelemben dolgozó szerzőktől 208
Molnárné Bihari Julianna igazgató, Püspökladány. Petőfi Sándor Ált. iskola: Az intézményvezető irányító szerepéről és az együttműködésről 208
Lakó Márta, Lóránt Veronika, Szabó Beáta, Bak Erzsi, Gyurmánczi János legmagvasabb gondolatai 2000-ben: A családpedagógus helye a tantestületben és együttműködése a társszervezetekkel témában 212
Megtett lépések és további tennivalók 217
Márton Edit gyermekvédelmi szaktanácsadó: Családpedagógiai szemléletformálás a Fővárosi Pedagógiai Intézet Gyermek- és ifjúságvédelmi Tanácsadói Csoportjának tevékenységrendszerében 226
Nyíri Lajosné családpedagógiai tanácsadó, gyermekvédelmi munkaközösség-vezető. Bp. II.
kerület: A családpedagógia alkalmazásának szükségszerűsége a pedagógiai munkában 230
Családi életre nevelési tematika, család ismereti mintatantervek az általános és középiskolai oktató-nevelő munkához 231
Dr. Teleki Béla javaslata: CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS TEMATIKÁJA AZ ISKOLÁBAN 231
Nagy Péterné: MINTA TANTERV AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI CSALÁDI ISMERETEK OKTATÁSÁHOZ, CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉSHEZ 232
Dr. Józsa Gyuláné: MINTA TANTERV A KÖZÉPISKOLAI Családi ismeretek oktatásához, a családi életre neveléshez 235
Cs. F. Nemes Márta: Ajánlott akkreditált családpedagógiai továbbképzések: 241
A pedagógusok felkészítésének legfontosabb témái a drog-prevenciós órák szervezésére 242
ÖSSZEFOGLALÁS A MŰVÉSZET ESZKÖZEIVEL 244
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.