1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Olvasás és pedagógia

Szerző
Lektor
Szeged
Kiadó: Mozaik Oktatási Stúdió
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-697-173-0
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, fotókkal. Tankönyvi szám: MS-2914.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A századelő jelentős olvasáskutatója, Huey (1908/1968, 8. o.) azt írta az olvasásról, hogy az az emberi civilizáció legérdekesebb és legrejtélyesebb találmánya. Úgy vélte, hogy az olvasás titkainak... Tovább

Előszó

A századelő jelentős olvasáskutatója, Huey (1908/1968, 8. o.) azt írta az olvasásról, hogy az az emberi civilizáció legérdekesebb és legrejtélyesebb találmánya. Úgy vélte, hogy az olvasás titkainak a megfejtése minden szakember, pszichológus álma lehet. Hozzátehetjük, hogy a pedagógusok, az olvasást tanítók álma is. Messze vagyunk még a titkok megfejtésétől, de az elmúlt évtizedekben sokféle tudományágban sok ismeretünk halmozódott fel az olvasásról.
Ebben a könyvben egyrészt megkíséreljük összefoglalni azokat az elsősorban kognitív pszichológiai és pedagógiai kutatási eredményeket, amelyek lényegesen hozzájárultak az olvasási képesség jobb megértéséhez, és még nem találtak utat a hazai olvasáskutatásban és olvasás pedagógiában. Másrészt két nagymintás empirikus pedagógiai vizsgálatból mutatunk be az olvasás tanítása szempontjából fontos eredményeket.
Meg sem kíséreljük az olvasás definícióját megadni, hiszen annyiféle lehet, ahány olvasó. A Nemzetközi Olvasástársaság kiadásában az olvasás és az írás közelmúltban megjelent szótára (Harris és Hodges, 1995) az olvasásnak húszféle definícióját sorolja fel. A teljes szócikket magyarra fordítva közöljük a függelékben. Mi az olvasást elsősorban mint összetett képességet fogjuk vizsgálni, miközben arra törekszünk, hogy a pszichológiai jellemzők mellett a tanítására és fejlesztésére vonatkozó pedagógiai ismereteket is számbavegyük.
A legfontosabb célunk a könyv írásakor az volt, hogy olyan kutatási eredményeket mutassunk be, amelyek a jövendő tanítók és tanárok számára fontosak lehetnek, és eddig magyarul nem, vagy csak kevéssé voltak hozzáférhetőek. A könyv írásához támogatást és ösztönzést a Művelődési és Közoktatási Minisztérium tankönyvpályázata adott, az empirikus adatfelvételt az OTKA/1585-ös számú projektje keretében végeztük.
Köszönettel tartozom kollégáimnak, tanítványaimnak és barátaimnak is a segítségért, elsősorban Vidákovich Tibornak az adatfeldolgozásért, Kádamé Fülöp Juditnak, Molnár Edit Katalinnak, Tarkó Klárának, Zoltán Patríciának és Zsolnai Anikónak a kézirat gondos elolvasásáért és kritikai megjegyzéseikért- Végül hálásan köszönöm családomnak a türelmet és a támogatást. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Bevezetés 6
Első fejezet
Történeti áttekintés és előzetes ismeretek 10
Az olvasási képesség 10
A korai olvasáskutatás 11
Az olvasás észlelési folyamatai, a szavak felismerése 12
Az olvasásmegértés vizsgálata 15
A beszélt és az írott nyelv közötti különbségek 17
Az írásrendszerek 18
Az ékírás 19
Hieroglif jelek, hieratikus és démotikus írás 20
A kínai és a japán írás 21
A föníciai és a héber írás 23
A görög és a latin írás 26
A magyarság írása 27
Második fejezet
Az olvasás mint információfeldolgozás 29
Az információ feldolgozása 30
A vizuális jelek feldolgozása 31
A mentális lexikon 33
A mentális lexikon elérése 37
Harmadik fejezet
A szemmozgás és az olvasás 40
A szemmozgások jellemzői 40
Szövegkülönbségek 41
Nyelvek közötti különbségek 42
A szemmozgások kognitív kontrollja 43
Negyedik fejezet
A szófelismerés folyamata és modelljei 46
Kísérleti módszerek 48
A szófelismerés modelljei 50
A kereső modell 50
A logogen modell 52
Az interaktív-aktivációs modell 53
Ötödik fejezet
A kezdő olvasók és az olvasástanítás módszerei 56
Az olvasás tanulásának kognitív előfeltételei 57
Metanyelvi tudatosság 58
Fonológiai tudatosság 59
Szintaktikai- és szótudatosság 60
Az olvasási képesség fejlődése 61
Az olvasástanulás első szakasza 62
Az olvasástanulás második és harmadik szakasza 63
Olvasástanítási módszerek 64
A globális módszerek 67
A kód-orientált módszerek 69
Hatodik fejezet
Az olvasásmegértés és tanítása 70
A szókincs szerepe az olvasásmegértésben 70
A szókincs nagysága és változásai 71
A kontextuális elemzés folyamatai 73
A szöveg struktúrájának a megértése 74
A mikrostruktúrák megértése 74
A makrostruktúrák megértése 76
Az olvasásmegértés tanítása 79
Olvasási modellek 83
Fentről-lefelé modellek 84
Lentről-felfelé modellek 85
Interaktív modellek 86
Hetedik fejezet
Az olvasás tanítása itthon és világszerte: eredmények, tanítók
és módszerek 89
A vizsgálatok és a mérőeszközök 89
Az olvasási képesség mutatói és az eredmények 91
A tanítók 97
Nem 97
Képzettség 98
Olvasási szokások 99
Tanítási módszerek és az olvasástanítás céljai és nehézségei 100
Tanítói attitűdök 102
Összefüggések a tanítói jellemzők között 104
A tanítók jellemzői és az olvasási teljesítmények közötti
összefüggések 106
Nyolcadik fejezet
Hazai olvasástanításunk eredményessége: a családi-kulturális tényezők
hatása az olvasás elsajátítására 109
A probléma az oktatásszociológiában 109
A gyerekek családi hátterének jellemzői 112
A szülők véleménye a gyerekek tanulási, olvasási problémáiról 115
Szülői elvárások a neveléssel és az oktatással kapcsolatban 117
A háttértényezők és az olvasási teljesítmények kapcsolata 118
A háttértényezők szerepe az olvasási teljesítmények alakulásában 123
Bibliográfia 129
Glosszárium 141
A glosszárium forrásai 149
Ábrák jegyzéke 150
Táblázatok jegyzéke 152
Tárgymutató 153
Névmutató 154
Függelék 157

Cs. Czachesz Erzsébet

Cs. Czachesz Erzsébet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Cs. Czachesz Erzsébet könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Olvasás és pedagógia Olvasás és pedagógia
Állapot:
3.940 ,-Ft
32 pont kapható
Kosárba