kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Balassi Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 412 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 29 cm x 20 cm |
ISBN: | 963-506-555-8 |
Előszó | 9 |
Forrásjegyzék | 11 |
Források csoportosítása tájak szerint | 17 |
A liturgikus megjelölések rövidítései | 18 |
Irodalom | 19 |
Bevezetés | 31 |
A munka célja | 31 |
Metodikai és terminológiai kérdések | 35 |
Általános műfaji kérdések - magyar példák? | 35 |
Terminológiai konvenciók | 36 |
Az antifonák magyarországi forrásai | 40 |
Teljes kottás kódexek | 41 |
Kiegészítő források | 45 |
Az antifona-repertoár vizsgálata | 47 |
Célkitűzés és módszer | 47 |
Az "egyetemes repertoár" | 49 |
Az "összmagyar repertoár" | 51 |
Érintkezések a magyarországi rítusok között | 59 |
Esztergom-Erdély | 59 |
Kalocsa-Erdély | 60 |
Esztergom-Kalocsa | 62 |
Az egyes rítusok saját antifona-repertoárja | 63 |
Esztergom | 63 |
Kalocsa-Zágráb | 66 |
Várad-Erdély | 68 |
A Codex Albensis | 71 |
Ferencesek | 72 |
Tanulságok | 74 |
A liturgikus elosztás változatai | 77 |
A kérdés jelentősége | 77 |
A változatok rangsora | 79 |
Egy demonstratív példa | 84 |
A liturgikus elrendezés kutatása | 90 |
Egység és különbözőség | 92 |
A magyarországi antifona-diszpozíciók ádventben | 94 |
Az ádventi vesperások zsoltárantifonái | 94 |
Az ádventi invitatorium-antifonák rendje | 95 |
A matutinum antifonái | 95 |
A completorium és a napközi kis hórák antifonái | 97 |
Az utolsó ádventi hét laudeseinek zsoltárantifonái | 98 |
Canticum-antifonák | 99 |
Karácsonytól nagyböjtig | 100 |
Karácsony első vesperása és completoriuma | 100 |
A kis hórák antifonái karácsony napján (1) és nyolcadában (2) | 101 |
Szenti István, János, Aprószentek | 102 |
Vízkereszt nyolcadnapjának canticum-antifonái | 103 |
Hetvened-, hatvanad-, ötvenedvasárnap első vesperásának canticum-antifonái | 103 |
Hetvened-, hatvanad-, ötvenedvasárnap matutinum-antifonái | 104 |
Nagyböjti antifonák | 105 |
A böjt első négy napjának canticum-antifonái | 105 |
A completoriumok canticum-antifonái | 105 |
Nagyböjti invitatoriumok | 106 |
Matutinum-antifonák a hat nagyböjti vasárnapon | 107 |
A nagyböjti kis hórák antifonái | 108 |
A köznapok Benedictus- és Magnificat-antifonái | 109 |
A matutinum és vesperás antifonái a nagyhét első három napján | 110 |
A húsvéti idő | 111 |
A húsvéti időszak állandó tételei | 111 |
Ascensio laudesének zsoltárantifonái | 112 |
Pünkösd nyolcadának antifonarendje | 113 |
A Psalterium és a Szentháromság-vasárnap utáni évközi idő | 114 |
A Psalterium néhány fontosabb eltérése | 114 |
A Szentháromság utáni évközi idő | 115 |
Antifonák a scriptura occurrensből | 116 |
A napi evangéliumból vett antifonák | 116 |
Dedicatio és a halotti zsolozsma | 116 |
A sanctorale | 117 |
A sanctorale egyedi antifonái | 118 |
Rövid zsolozsmák a sanctoraléban | 118 |
Egyes antifonákból összeállított teljes zsolozsmák a sanctoraléban | 119 |
Prózai szövegű históriák | 123 |
Verses históriák | 127 |
Rítusok és források | 129 |
Az antifonák zenei jellemzése | 135 |
Zárt, de szabad forma | 136 |
Antifona és zsoltár | 138 |
Az önálló antifona | 140 |
Az antifonák dallamképzése | 141 |
Tonalitás | 146 |
Az antifonák szövegkezelése | 149 |
Stílusfejlődés | 158 |
Az antifonák tipológiája | 161 |
A típus formaalkotó szerepe | 161 |
Az egyes tónusok típusállománya | 165 |
Az 1. tónus típusai | 165 |
A 2. tónus típusai | 168 |
A 3. tónus típusai | 169 |
A 4. tónus típusai | 170 |
Az 5. tónus típusai | 172 |
A 6. tónus típusai | 173 |
A 7. tónus típusai | 175 |
A 8. atónus típusai | 177 |
Kettős antifonák | 183 |
Egyházmegyés/ferences megoszlás | 186 |
Megoszlás az egyházmegyés forrásokon belül | 194 |
Az esztergomi hagyományból hiányzó kettős antifonák | 200 |
Egyedi különdallamok | 202 |
Kettős dallamok a ferences hagyományon belül | 206 |
Három speciális eset | 207 |
Históriák, históriarészletek több dallamon | 208 |
Külföldi vonatkozásban kettős antifonák | 213 |
Tanulságok | 213 |
Tnalitásváltó antifonák | 215 |
Általános megjegyzések | 215 |
Az egyes antifonák | 219 |
A variánstípus - a terc minőségének megfelelően 1. vagy 7. tónus | 219 |
A variánstípus - a terc minőségének megfelelően 2. vagy 8. tónus | 221 |
A variánstípus - a szeptim minőségének megfelelően, illetve a szeptim kihagyásával 5. vagy 7. tónus | 221 |
Variánstípus - az alsó szeptim minősége és a terc/kvart kiemelése szerint 6. és 8. tónus | 224 |
Variánstípus - a kvint/szext dominánshangnak megelelően és a szekund minősége szerint 1. vagy 3/4. tónus | 226 |
3a.1. variánstípus - d/e fináliskülönbséggel 1. és 4. tónus | 227 |
3a.2. és olykor 3a.5. variánstípus - f/g/e fináliskülönbséggel 5., 8. és 3. tónus | 230 |
3a.3. variánstípus - f/e fináliskülönbséggel 6. és 4. tónus | 234 |
3a.4. variánstípus - f/d fináliskülönbséggel 6. és 1. tónus | 235 |
3a.5. variánstípus - g/e fináliskülönbséggel 8. és 3. tónus | 236 |
3a.6. variánstípus - g/d fináliskülönbséggel 8. és 1. tónus | 236 |
3b.1. variánstípus - tonus irrgularis a 7. tónus tercén (transzponálva) | 239 |
3b.2. variánstípus - g/a fináliskülönbséggel 8. és 2. (vagy 1.) tónus | 241 |
3b.3. variánstípus - f/a variánskülönbséggel 5. és 2. tónus | 247 |
3b.4. variánstípus - f/a variánskülönbséggel 5. és 4. tónus (vagy tonus irregularis) | 248 |
3b.5. variánstípus - g/h variánskülönbséggel 7. és 4. tónus | 249 |
3b.6. variánstípus e/h variánskülönbséggel 3. tónus és tonus irregularis | 250 |
3b.7. variánstípus - e/a kadenciakülönbséggel 3. és 2. tónus | 251 |
3b.8. variánstípus - d/a kadenciakülönbséggel 1. tónus és tonus irregularis | 252 |
Néhány speciális eset | 255 |
Tanulságok | 258 |
Hangvariánsok | 261 |
Kadenciaváltozatok | 262 |
Szövegvariánsok | 266 |
Dialektuskülönbségek | 271 |
Vegyes, kisebb variánsok | 284 |
A hazai források variánsviszonyai | 295 |
A hazai források csoportosulása dallamvariánsaik alapján | 295 |
Egy példa széles körű összehasonlítása | 316 |
Előzetes megjegyzések | 316 |
A táblázatok | 318 |
A variánshelyek elemzése | 326 |
A forráscsoportok elemzése | 328 |
Általános tanulságok | 333 |
Forrásaink az antifonaelemzések fényében | 335 |
A főforrások | 335 |
Az esztergomi forráscsoport és környéke | 335 |
Az Isztambuli Antifonále provenienciájának kérdése | 337 |
A kalocsa-zágrábi forráscsoport | 339 |
Az erdély-váradi csoport | 342 |
A Codex Albensis provenienciájának problémája | 344 |
Periferikus források | 345 |
Szeben-Brassó forrásai | 346 |
Szepes | 353 |
Kottás töredékeink az eddigi vizsgálatok fényében | 356 |
Esztergom | 356 |
Pálosok | 359 |
Esztergomi rítus: felvidéki források | 359 |
Tágabb értelemben véve esztergomi típus, közelebbről meg nem határozható környezetből | 360 |
Erdély, délkelet | 362 |
Kalocsa | 367 |
Ismeretlen provenienciájú magyar források | 367 |
Szerzetesi források | 370 |
Retrospektív források | 373 |
Középkori latin antifonáink utóélete | 374 |
A protestánsok magyar nyelvű antifonái | 376 |
Az antifonák magyarországi története | 385 |
Történelmi kérdések az antifona-repertoár fényéban | 385 |
A magyar liturgia eredetének kérdése a korábbi kutatásban | 385 |
A magyarországi liturgia kezdetei | 386 |
A magyarországi rítusok megoszlása | 389 |
A magyarországi liturgia a késő középkorban | 391 |
Magyar alkotások az antifonáriumban | 394 |
Valószínű magyar alkotások a temporaléban | 394 |
A magyar szentek zsolozsmái | 398 |
A variánsok esztétikája | 405 |
A litrugikus variánsok | 405 |
A zenei variánsok | 410 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.