Előszó
A technika szakos tanárképzésben fontos feladat, hogy a végzett tanárok Jól tudjanak tájékozódni a kor technikájában, így megfelelő alapokkal rendelkezzenek a technikai műveltség elsajáttítatásához.
A technika robbanásszerű fejlődése következtében csak arra törekedhetünk, hogy megfelelő szakmai alapozás után felvillantsuk a korszerű technika egy-egy konkrét megvalósítását, s így biztosítsuk azt a rendszerszemléletű háttéranyagot amely a tanári munkához nélkülözhetetlen.
Ilyen fontos háttéranyag az anyag Összetételének, szerkezetének, tulajdonságainak és ezzel összefüggésben a megmunkál hatóságnak: a technológiának az ismerete. A technológiai fejlődés jellegzetességei jól felismerhetők - így jól tanulmányozhatók - a szerszámgépeken. Az informatika, az irányítástechnika, a számi tógép technika új irányokat nyitott a szerszámgépek automatizálásában. Az NC technika és továbbfejlesztései: CNC, DNC, . . . olyan irányt jelentenek melyek súlya a gazdaságos és automatizált alkatrészgyártásban egyre nő, s igy a technológia fejlesztésének nélkülözhetetlen velejárója.
A számvezérlésű szerszámgépek működési alapelvei, programozási alapismeretei tehát nélkülözhetetlenek a korszerű szemléletű technika tanításában is. Fontosságát az is kiemeli, hogy ismeretanyaga konvertálható a technika más területeire is. A számvezérlésű szerszámgépekkel igen sok szakkönyv foglalkozik, ezek egy része tankönyvként az NC gépek kezelését, programozását tanítja, másik része a szakmai elmélyülést szolgálja.
A technika szakos tanárképzésben természetesen nem lehet feladat az NC szerszámgépen való programozás vagy forgácsoló munka "szakmunkás szintű" végzése, itt a helyes szemlélet kialakításához szükséges elméleti és gyakorlati információk megszerzése a teendő.
Jelen jegyzet az NC technika legfontosabb jellegzetességeit elemzi, bemutatja a programozás kialakult strukturált, a programozás és a technológia összefüggéseit és jelzi a fejlődés irányát. A főiskolai Jegyzet (a JGYTF Technika szak tantárgystruktúráját és tárgyi lehetőségeit figyelembe véve) nem egy tantárgy oktatását kívánja támogatni, hanem a témakörhöz kapcsolódó tantárgyakat (Információtechnika; Anyagtechnológia; Számítógép technika; Technika labor), így nyújtva bázist a rendszerszemléletű feldolgozáshoz.
Vissza