Előszó
Részlet a könyvből:
Amelyben még nem ismerkedünk meg a történet főszereplőjével.
Amikor a Páris-Középtengeri vonat Cette állomáson letette a két utast, ezekkel a szavakkal fordul Marcel Lornans Jean Taconnathoz:
- Mivel töltsük itt az időt a hajó indulásáig?
- Semmivel, - válaszolt Jean Taconnat.
- Ha bizni lehet az "utikalauzban", akkor Cette nevezetes város, ámbár nem valami ősi, mert csak a kikötő, vagyis a lanquedoc-i csatorna torkolásának befejezésekor épült, amely viszont XIV. Lajosnak köszöni létezését...
- És ez XIV. Lajosnak talán legbölcsebb cselekedete volt uralkodásának egész ideje alatt, - szólt közbe Jean Taconnat. A nagy király mindenesetre sejtette, hogy mi 1885 ápril 17-én itt hajóra akarunk szállni.
- Beszélj már egyszer komolyan, kedves Jean és ne feledd, hogy Délfranciaország megtalál hallani téged! Részemről azt találom legjobbnak, hogy ha már egyszer Cette-ben vagyunk, nézzük is meg. Tekintsük meg a csatornát, öblét a 21 kilométernyi gátakkal, sétányát, melyet vízvezeték hüsit...
Dráma a levegőben
185... szeptemberében megérkeztem a Majna melletti Frankfurtba, miután beutaztam Németország fővárosait és megtettem több, pompásan sikerült léghajóutat. Eddigelé azonban a szövetséges államnak egyetlen lakosa sem volt hajlandó rá, hogy elkisérjen engem a gondolámban. Még Green, Eugéne, Godard és Poitevin párizsi kisérletei sem birhatták rá arra a komoly németeket, hogy a levegő szárnyaira bizzák magukat.
Frankfurtban azonban, alig terjedt hire készülő felszállásomnak, jelentkezett nálam három városi előkelőség és engedelmet kért, hogy elkisérhessen. Két nap mulva kellett felszállnunk a szinháztérről; nyomban hozzá kellett tehát látnom az előkészületekhez. a léghajón selyemszövetből készült, a mely guttaperchával volt preparálva, ugy hogy érzéketlenné vált savak és gáz ellen és teljesen vizhatlanná lett. Minthogy a köbtartalma 3000 köbméter volt, tekintélyes magasságba fölemelkedett.
Vissza