1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Modellvasúti elektronika

a járművekben és a pályán

Szerző
Fordító
Lektor
Fotózta
Budapest
Kiadó: Cser Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 171 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN: 978-963-9759-56-5
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Vitathatatlan, hogy a modellvasúti járművek és tartozékaik kialakítása többnyire tökéletes, olykor túlzottan is az. Működésvezérlésüket azonban - legalábbis kezdetben - nem fejlesztették... Tovább

Előszó

Vitathatatlan, hogy a modellvasúti járművek és tartozékaik kialakítása többnyire tökéletes, olykor túlzottan is az. Működésvezérlésüket azonban - legalábbis kezdetben - nem fejlesztették rendszeresen, sőt elhanyagolták. Biztos, hogy ezért elsősorban az eleinte alacsony színvonalú elektronikus vezérléstechnika a felelős, de a felhasználók tudása és felkészültsége sem igényelt többet. A modellvasúti vezérléstechnika, ezen belül a járművezérlés fejlődése eközben rendkívül felgyorsult. Több, az átviteltechnikában különböző vezérlőrendszer keletkezett. Ezek egymásnak versenytársai, ugyanakkor nem kompatibilisek, ezáltal egymást kölcsönösen korlátozzák is. A modellvasúti tartozékok és a központi vezérlés fejlődése így átmenetileg megrekedt a kezdeti színvonalon. Mivel a modellvasút-vezérlés, akár a nagyvasútnál, zárt rendszert képez, ezért hiányzik egy modellvasúti vezérlőrendszer következetes kifejlesztése szabványosított dugaszcsatlakozókkal és egységes bináris vezérlőjelekkel, amely alapja lehetne a magasabb szintű fejlesztéseknek, és amely megkönnyíthetné a felhasználást. A modellvasútgyártó ipar nem értette meg, hogy az ő felelősségük ennek a problémának a megoldása. Az ipar minden ilyen irányú törekvése hiányos, mert nem vezetett következetesen zárt rendszerű, hosszú távon kompatibilis rendszerhez. Emellett más műszaki területek fejlődése mutatja, hogy a különböző fejlődési irányzatok közül végül csak a legeredményesebb megoldások maradnak fenn. Vissza

Tartalom

Előszó_7
1. A könyv célja_8
1.1. Egyenáramú technika a modellvasútnál - korszerűsíthető vagy túlhaladott?_ 8
1.2. Az egyenáramú és a digitális vezérlőrendszerek összehasonlításának szempontjai_ 9
1.3. A vezérlés hiányosságainak megszüntetése (egyenáramú üzemnél)_10
1.3.1. A modellvasút működésének vezérlése - a modellvasút alapszerkezeteinek vezérlése_11
1.3.2. A bináris vezérlőjelek bevezetése _12
1.3.3. Az áramellátási technikák javítása_14
1.3.4. Modulrendszerek - bővíthetőség a soros számítógép-rendszerekig _15
2. A vezérléstechnikák fejlesztése a járművekben _18
2.1. Vezetékek a vonatokon át_18
2.1.1. A villamos vezetékek feladata _19
2.1.1.1. A járművilágítás _20
2.1.2. A villamosan vezető kocsikapcsoló (kuplung) szerkezeti felépítése_22
2.1.2.1. A kocsikapcsoló hüvely átalakítása villamos működésűvé_22
2.1.2.2. A villamosan vezető merev kocsikapcsoló beépítése hagyományos kocsikapcsolóval ellátott régebbi járművekbe_24
2.1.2.3. A villamosan vezető merev kocsikapcsoló elkészítése _25
2.1.3. A vontatójárművek villamos átalakítása _28
2.1.3.1. A vontatójárművek villamos átalakítása a világításvezérléshez _28
2.1.3.2. A vontatójármű átalakítása ingavonati üzemmódra _28
2.1.3.3. Önműködő menetirány-vezérlés diódával _ 31
2.1.3.4. További alkalmazások _ 33
2.2. A járművek belső világításának problémái_35
2.2.1. Belső világítás feszültségszabályozóval és teleppel_36
2.2.1.1. Belső világítás feszültségszabályozóval és tárolókondenzátorral_38
2.2.1.2. Beépítés a szokványos vasúti kocsiba _39
2.2.1.3. Beépítés az emeletes vasúti kocsiba _41
2.2.1.4. Emeletes vasúti kocsik világításának teljes villamos kapcsolása _42
2.2.1.5. További beépítési útmutató_44
2.2.2. Akkumulátorok felhasználása _ 44
2.2.3. A vezérlőkocsi homlok-, ill. zárlámpájának menetiránytól függő átkapcsolása_46
2.3. Vontatójárművek átalakítása ingavonati üzemmódra és menetiránytól függő világításátkapcsolásra _51
2.3.1. Az átalakítás általános leírása _ 51
2.3.2. Az átalakító kapcsolás_53
2.3.2.1. A dízelmozdony nyáklapja_54
2.3.2.2. A villamos mozdony nyáklapja_57
2.3.3. Egyszerű egyenáramú dízelmozdony átalakítása ingavonati üzemmódra és menetiránytól függő világításátkapcsolásra _ 58
2.3.3.1. Az átalakítókapcsolás _59
2.3.3.2. A dízelmozdony nyáklapja_59
2.4. A ingavonati üzemmód alkalmazása a gördülő videokamerához _61
2.4.1. Az első gördülő videokamerák fejlődéstörténete _61
2.4.2. A gördülő videokamera üzemi tapasztalatai_62
2.4.3. A berendezés- és térvilágítás hatásai a gördülőkamera használatára _64
2.4.4. Az alkalmazott videotechnika _ 64
2.4.5. Az átviteltechnika _64
2.4.6. A kamera és az adó áramellátása _ 66
2.4.7. Útmutató a kamerakocsi megépítéséhez_67
2.4.8. A kamerakocsi tömbvázlata _ 68
A vágányokhoz kapcsolódó vezérlések - tartozékok vezérlése _70
3.1 Foglaltságjelzés, különféle megoldások_70
3.1.1. Statikus foglaltságjelzés_ 70
3.1.1.1. A statikus foglaltságjelzés meghatározó értékei _ 70
3.1.1.2. A gyakorlatban alkalmazható foglaltságjelző kapcsolások egyenáramú üzemmódra _ 73
3.1.1.3. A statikus foglaltságjelző-kapcsolás nyáklapja_ 74
3.1.2. Dinamikus foglaltságjelzés _ 75
3.1.2.1. A nem villamos működtetésű elektronikus kapcsolóelemek áttekintése _ 76
3.1.2.2. A mágneses érzékelésű dinamikus foglaltságjelző-kapcsolás _ 77
3.1.2.3. A statikus és dinamikus foglaltságjelzés kombinációja _78
3.2. A kitérőhajtóművek vezérlése_ 81
3.2.1. Általános alapelvek _ 81
3.2.1.1. Jelfogó tekercses kitérőhajtómű vezérlése _ 83
3.2.1.2. Motoros kitérőhajtómű vezérlése _ 86
3.2.1.3. Impulzusvezérelt kitérőhajtómű _ 89
3.2.2. Tapasztalatok_ 92
3.2.3. A kitérővezérlés dugaszcsatlakozói_ 93
3.3. A jelzők vezérlése és működtetése_94
3.3.1. Alapvető megfontolások_ 94
3.3.2. Fényjelzők vezérlése_97
3.3.2.1. Háromfényű fényfőjelző vezérlése _97
3.3.2.2. Ötfényű fény-főjelző vezérlése_101
3.3.2.3. Fény-előjelző nyáklapja_104
3.3.2.4. Fény-főjelző és foglaltság jelző-kapcsolás kombinációja_ 105
3.3.3. Alakjelzők vezérlése_ 108
3.3.4. A jelzővezérlő-áramkörök dugaszcsatlakozóinak rövid leírása_ 115
4. Tudnivalók, adatok, munkalapok, nyáklapok_116
4.1. Tudnivalók, adatok_116
4.1.1. A nyáklap elkészítése_ 116
4.1.2. Az alkatrészek beültetése a nyáklapra_ 117
4.1.3. A kapcsolások üzembe helyezése _ 118
4.1.3.1. A foglaltságjelzőkapcsolások üzembe helyezése _ 118
4.1.3.2. A kitérővezérlőkapcsolások üzembe helyezése _ 120
4.1.3.3. A jelzővezérlőkapcsolások üzembe helyezése _ 122
4.1.4. A laposkábel felszerelése dugaszcsatlakozóval_124
4.2. Munkalapgyűjtemény_126
4.2.1. A leírásban nem szereplő alkatrészek darabjegyzéke_126
4.2.2. A leírásban nem szereplő alkatrészek jegyzéke_127
4.2.3. Válogatott munkalapok_129
4.3. Nyáklapgyűjtemény_160

Claus Dahl

Claus Dahl műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Claus Dahl könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem