1.060.478

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elméleti és gyakorlati zongora-iskola I.

Mint zenei nevelési eszköz kezdők számára/Az első év teljes tananyaga/Op. 21.

Szerző
Budapest
Kiadó: Rózsavölgyi és Társa Zeneműkiadók kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 89 oldal
Sorozatcím: Az Orsz. M. Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola tananyaga
Kötetszám: 214
Nyelv: Magyar  
Méret: 31 cm x 23 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két teljes tanévre kibővített és lényegesen átdolgozott negyedik kiadás. Néhány fekete-fehér ábrával illusztrált. Kottákkal. Zeneműnyomda nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Iskolám czélját és irányát eléggé jelzi müvem czime - „mint zenei nevelési eszköz''. A szakértőnek ez elég - erről tehát nem is szólok bővebben.
Tartalmát illetőleg azon alapelvböl indultam ki,... Tovább

Előszó

Iskolám czélját és irányát eléggé jelzi müvem czime - „mint zenei nevelési eszköz''. A szakértőnek ez elég - erről tehát nem is szólok bővebben.
Tartalmát illetőleg azon alapelvböl indultam ki, hogy a növendék kezdettől fogva ismerje meg a czélt, mely felé törekednie kell; hogy ismerje meg- az eszközöket, melyekkel azt elérheti; hogy mindig világosan lássa mit kell tennie, miért, és hogyan, s hogy mindezek által az öntudatos cselekvéshez szokjék.
Ezért tűztem az elméletet a gyakorlattal oly szorosan egybe, hogy a gyermek ne csak hangszert, hanem azzal együtt zenét is tanuljon, mert hiszen a hangszer a zenének csak kifejezője. Ha tehát a gyermekben a zenei természetet, és belső muzikalitást nem ápoljuk és nem fejlesztjük, akkor annak vajmi kevés kifejeznivalója lesz hangszerén s még azon kevés is inkább csak betanult ügyesség és külső modor eredménye lesz, nem pedig a léleknek belső megnyilatkozása, mint ahogy annak a helyes zenélésnél lenni kell. A zene csak így lehet nevelő hatással a gyermek lelkületére, s később csakis ezen módon felelhet az meg magasztos hivatásának.
E czélokat tartva szem előtt szükségesnek találtam az egyes szakaszok tartalmát azoknak végén rövid kérdésekbe összefoglalni, hogy a gyermek az egész terjedelmes leczke lényegét maga előtt lássa, s hogy az képes legyen ezen kérdésekre első sorban - önmagának, s az ellenőrzés czéljából - tanárának világosan felelni. Ily módon gondoltam a növendék gondolkodási képességét, valamint annak zenei látókörét fejleszteni s. ezáltal közvetve őt a tudatos cselekvéshez szoktatni. Vissza

Tartalom

I. szakasz.
1. Mit értünk zenélés alatt s mi a zene? 3
2. Mit czélozhat a kezdő növendék a zenei szépből? 3
3. Mi teszi a tanulást érdekessé? 3
4. Mi által lehet a zenélésnél szépet előidézni? . 3
5. A hangkellemet és az előadás szépségeit miáltal lehet előidézni? 3
6. Mi képezi minden zenélésnek alapfeltételét? 3
7. Mi legyen a kezdő zongorázó első teendője? 3
8. Mi képezi a művészi és technikai ügyességi kiképzés alapját? .3
II. szakasz.
9. Mi a zenei hang és zenei hallás? 4
10. Mik az éneklés elemi szabályai? 4
11. A hangok utánéneklése minő hallás alapján történik? . . . .5
12. Mit értünk értelmi vagy tudatos hallás alatt? 5
13. Mik a törzshangok? s melyek a C dúr-skála hangjai és billentyűi? 6
14. Hogyan tartjuk meg legkönnyebben a billentyűk nevét és fekvését? 6
15. Mely billentyűk képezik a C dúr-skála hangjait? 6
16. Mit értünk abszolút hallás alatt? 6
17. Hogyan lehet az abszolút hallást elsajátítani? 6
III. szakasz.
18. A zenélésnél mely érzék nélkülözhetlen még a halláson kivül? .7
19. Miből áll a zene? 7
20. Melyek az ütemérzék fejlesztésének eszközei? 7
21. Miáltal jelezzük az ütemeket a szem és a fül számára? . . .7
22. Miből áll egy ütem és hogyan nevezzük annak alkatrészeit? .7
23. Melyik a két föütemnem s milyen ütemek származhatnak még
ezekből? 7
24. Hogyan keletkeznek összetett ütemek? 8
IV. szakasz.
25. Mit értünk hangjegy alatt s mi annak czélja? 8
26. Mi a szünetjel s mi a czélja? 8
27. Alakra és értékre nézve hányféle hangjegyet ismerünk eddig? 8
28. Hányféle szünetjelt ismerünk? 8
29. Mi a különbség az egész és fél szünetjel között? ...8
30. Hány negyed van egy fél kótában s hány fél és negyed egy
egészben ? - 10
V. szakasz.
31. Mi a kézügyesség (technika) a zenénél? 11
32. Miért szükséges a helyes test-, kéz- és ujjtartás? 11
33. Hogyan kell a zongoránál ülni s milyen távolságban és magasan? 11
34. Az alsó és felső karok helyzete? . 11
35. A lábak helyzete? miért kell a lábaknak a padlón nyugodni? . 11
36. A kéztartás szabálya s az ujjak alakja és érintési pontja? . . 11
37. A hüvelykujj érintési pontja? 11
38. Mi a billentés a zongoránál? 12
39. Mit értünk az ujjak elszigetelése alatt? . 12
40. Az ujjak felemelése és leütése vagyis azoknak mozgatása hogyan
történjék?
41. A hüvelykujj ütése 12
42. Hogyan kell az elsö gyakorlatokat tanulni s mire kell azoknál
ügyelni? 12
VI. szakasz.
43. Mit értünk harmóniai vagyis összhangzati érzék alatt? 13
44. Mi a conszonáló és diszonáló összhang? 13
45. Mely hangok összhangja kielégítő minden hangnemben? ... 13
46. Mit értünk hangköz alatt? 13
47. Hová írjuk a hangjegyeket? 13
48. A segédvonalakat hol és hogyan használjuk? . 13
49. A hangjegyírás szabályai? 14
50. Mit értünk hangárnyaláson? 15
51. Melyek a leghasználatosabb hangerő-jelzések? 15
52. Mit jelent a crescendo és decrescendo? 15
53. Mit jelent a pont a hangjegy oldalán? . . 15
54. Mi az előütem s mi a sajátsága? 15
55. Minő jelentősége van a,hangsúlynak a zenében? 15
56. Mi a nyolczadkóta értéke s hogyan jelezzük azt? 16
VII. szakasz.
57. Milyen két kulcs határozza meg a hangjegyek fekvését s hol
vannak ezen kulcsok? ..17
58. Hány csoportba osztjuk a zongora összes hangjait s hogyan
hívjuk e csoportokat? 17
59. Honnan kapja minden hang határozott nevét 17
60. Hányféle alakú hangjegyeink vannak s mit jeleznek a szárak? . 20
61. Hányféle szünetjelünk van? . . . 20
62. Hangjegyek és hangértékek rendszeres ismertetése teljesen . 20
63. Olvasási gyakorlatok 5 hang keretében.. 18
64. Olvasási gyakorlatok más 5 hang keretében 19-21
65. Mit tanult a növendék eddig, hogy az a sikeres gyakorlati játékhoz áttérhessen ? 22
VIII. szakasz.
66. Ujjgyakorlatok 23-24
67. Dallamos gyakorlatok, I-ső sorozat 25
68. Az alá- és fölétevés szabálya és ennek gyakorlata 34
69. A dúr-skála elmélete és szerkezeti szablya ... ... 34
70. A skálák rokonsága 35
71. A módosító jelek 35
72. Az ötödkör és negyedkör 35
73. A moll-skálák szerkezeti szabálya 35
74. A chromatikus skála 35
75. Mit értünk enharmónián ? 36
76. A skálák ujjrendjének szabályai 36
77. Skála-előgyakorlatok 37
78. Skála-minta 39
79. A legáto és staccato billentésmódokról 39
80. Dallamos gyakorlatok, II-ik sorozat 40
81. Az időméret (tempó) leggyakoribb jelzései 40
IX. szakasz.
82. A hangközök ismeretének kibővítése . 50
83. A hangzattól általában . ... 50
84. A hármas hangzat meghatározása 50
85. Éneklési gyakorlatok a dúr és moll hármasok közötti különbség
felismerése czéljából 50
86. A hármas hangzatok helyzetei 50
87. A hármasok ujjrendjének szabálya 50
88. A tört hármasok gyakorlása 51
89. A hármas futamok ujjrendjének szabálya 52
90. A hármas futamok előgyakorlata 53
91. A hármas futamok rendes gyakorlása 53
92. A zenei szép elemeiről 53
93. Dallamos gyakorlatok, III-ik sorozat 54
94. Szemelvények az ifjúsági irodalom gyöngyeiből 68-81
95. Négykezü dallamos gyakorlatok 82-89
96. A négykezes játékról 90

Chován Kálmán

Chován Kálmán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Chován Kálmán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem