Előszó
Sajnálatos módon jelentős késéssel, megjelenése után mintegy 32 évvel jelenik meg nálunk ez a pedagógiai mű. Sok helyen érezhető ez a 32 év, más tekintetben viszont teljesen aktuális a problémafelvetés és a szemlélet.
Ki is ez a Máté, akinek nevéről óhatatlanul is eszünkbe jut Máté evangéliuma? Freinet-nek is, még akkor is, ha az oktalan katekizmust és tekintélytiszteletet elutasítja. Az igazi gyökereket erősen tartva fejti ki pedagógiai nézeteit. Máté egyszerű falusi ember, akit a természet törvényei és az egyszerű ember bölcsességei vezérelnek. Ő annak az embernek a típusa, aki addig halad a kitaposott úton, amíg a szükség új ösvények felé nem hajtja. Akkor viszont mer bátor és kezdeményező lenni, meri vállalni az ismeretlent és bizonytalant. (Lásd az És lőn világosság c. fejezetet!)
De ki is az a Célestin Freinet, aki Máté szájába adja a bölcsességeket, és aki oly keményen vélekedik a hagyományos iskoláról? Mindenekelőtt ne felejtsük el, hogy az ötvenes évek pedagógiai szakirodalmában nem ő az egyetlen, akinek ilyen lesújtó a véleménye az iskoláról, az iskola és a gyerek, az iskola és az élet kapcsolatáról.
Célestin Freinet neve az elmúlt néhány évben kezdett megjelenni a pedagógiai köztudatban Magyarországon. 1983-ban jelent meg a Modern Iskola technikái c. munkája, ami nem a legszerencsésebb indítás egy olyan pedagógiai szemlélet bevezetésére, amelynek lényege a gyermek és a pedagógus személyisége, a személyiség harmonikus kibontakozása egy sajátosan felépített tevékenységrendszerben. Azóta létrejött Magyarországon is egy aktív pedagógusokból álló munkacsoport, amely azt tűzte ki céljául, hogy népszerűsíti és terjeszti hazánkban ezt a bizonyos fokig könnyen adaptálható szemléletet, pedagógiát. Ma már pedagógiai főiskolákon kezdik tanítani, óvodákban és iskolákban, különböző gyerekcsoportokban próbálják a magyar viszonyokhoz alakítani a Freinet-pedagógiát. A hazai mozgalomnak több száz tagja és pártolója van, elsődleges céljuk a hasonlóan gondolkodó pedagógusok szakmai támogatása, az együttműködés megteremtése. Rendszeresen megjelenő szakmai lapjukat (Freinet Magazin) gyakorló pedagógusok írják, szerkesztik és terjesztik az egész országban.
Freinet munkássága nyomán először Franciaországban, majd mintegy 40 európai és Európán kívüli országban jött létre Freinet-csoport az elmúlt ötven év során, A nemzetközi mozgalom FIMEM (Féderation Internationale du Mouvement de l'École Moderne), a Modern Iskola Mozgalom Nemzetközi Szövetsége két évenként nemzetközi pedagógustalálkozókat szervez, amelyeken találkozhatnak és eszmét, tapasztalatokat cserélhetnek a pedagógusok. Ebben az évben éppen Franciaország lesz a rendező. Ma már Magyarország is hivatalos tagja a mozgalomnak, és a hazai csoport munkássága széles körben elismert.
Vissza