Előszó
Ez az Országismereti nyelvkönyv, mint alapanyag, a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem valamennyi szakán tanuló II. éves hallgatók tananyaga. Ez a tény meghatározza a könyv célját is, azt, hogy mind azok a hallgatók, akik már a második évben nyelvigényes szakon és haladó szinten tanulják a nyelvet, mind pedig azok, akik csak a szakágazatosítás után kerülnek nyelvigényes szakra, és másodévben még nehézségeik vannak a szókincs vagy a nyelvtan terén, eredményesen használhassák a könyvet, illetve minden segítséget megkapjanak a nehézségek leküzdéséhez és a sikeres előrehaladáshoz.
A jegyzet két nagyobb egységből és összesen húsz leckéből áll. A hat részből álló első tizennégy lecke általános betekintést nyújt Anglia földrajzába, történelmébe, államszervezetébe, gazdasági és kulturális életébe, míg a további három részből álló hat lecke az Egyesült Államok földrajzát, történelmének kiemelkedő mozzanatait, államszervezetét és politikai arculatát mutatja be nagy vonalakban.
Minden egyes lecke öt részből áll. Az első rész az A/ és B/ olvasmány, a második az A/ olvasmány magyarázó jegyzetei, a harmadik az A/ olvasmány részletes szószedete, a negyedik a nyelvtan, valamint nyelvtani és lexikai gyakorlatok és feladatok, az ötödik az A/ olvasmányhoz csatlakozó, a tartalmi összefoglalást szolgáló kérdések és fordítási gyakorlatok.
Egy lecke első része, az A/ olvasmány, jobbára általánosabb tájékoztatást nyújt az adott tárgyról, míg a B/ olvasmány inkább kiegészítő információt ad, vagy részletesebb adatokat közöl, vagy éppen az A/ olvasmány anyagát egy újabb, érdekesebb oldalról világítja meg.
A második rész az angol nyelvű Notes című jegyzet a nagyobb szókincsű hallgatóknak ad tájékoztatást, vagy azoknak a hallgatóknak az érdeklődését elégíti ki, akik szívesen veszik igénybe a szótárt, hogy megértsék a Notes magyarázatát, amelyhez nincs szószedet. Ez a rész továbbá helyenként mintát ad arra is, hogy miként lehet egy fogalmat megfelelően körülírni, más szavakkal kifejezni, esetenként szabályos meghatározást adni angol nyelven. A harmadik rész, az A/ olvasmány részletes szószedete, a kisebb szókincsű hallgatók segítését tűzi ki célul, a B/ olvasmány, amelyhez nincs szószedet, a fejlettebb szintű hallgatók számára, valamint azok számára készült, akik szótár segítségével fogják a szöveget lefordítani. Egyes B/ olvasmányok háziolvasmányként is felhasználhatók, valamint egyes részek fordítási feladatok is lehetnek.
Vissza