Előszó
Részlet:
"Nem tudjátok-e, hogy akik versenypályán futnak, mindnyájan futnak ugyan, de csak egy nyeri el a versenydíjat? Úgy fussatok, hogy elnyerjétek. Aki pedig versenyben vesz részt, mindenben önmegtartóztató: azok azért, hogy hervadó koszorút nyerjenek, mi pedig azért, hogy hervadhatatlant. Én tehát úgy futok, mint aki előtt nem bizonytalan a cél, úgy öklözök, mint aki nem a levegőbe vág, hanem megsanyargatom és szolgálatra alkalmassá teszem a testemet, hogy míg másoknak prédikálok, magam olyanná ne legyek, mint aki alkalmatlan a küzdelemre.
(Matéria) A versengés a testé, a győzelem a léleké. A lélek legyőzheti-e a testet; avagy éppen a test az, amely a lélek győzelmét kiküzdheti?
(Exordium) A test világ nélkül születik meg; véresen, meztelenül, vacogva és tehetetlenül. Ám világ nélkül nem maradhatna életben. Ezért van az, hogy ebben a világban versengenek egymással a testek. A világ maga is test, a bűnbe zuhant teremtés tárgyiasult alakja. A Paradicsomból kiűzött testek a bűn világába, a beszennyeződött teremtés környezetébe kerültek. A bűntelen térben, a Paradicsomban, az aranykorban az oroszlán és a gazella békésen pihent egymás mellett. Ott, ahol az oroszlán testét, gyorsaságát, robbanékonyságán erejét nem a gazella eléréséért folytatott évmilliók alatti versengés alakította, hanem mivel Istennek tetszett az oroszlánt oroszlánná formálni, a gazellát meg gazellává. A Paradicsomban még nem tűnt fel Istennek, hogy az oroszlán testének megformálása veszélyeztethetné a gazella életét, hiszen ott még paradicsomi béke volt. Ahogy az sem, hogy a gazella kecses karcsúsága, gyorsasága, hirtelen irányváltásra való képessége vajon mire is való, ha senki nem fenyegeti őt, lévén a Paradicsomban teljes a béke. De vajon Istennek miért tetszett olyan oroszlántestet alkotni a Paradicsom paradicsomi világa számára, amely a Paradicsomon kívül azonnal halálos fenyegetést jelentett a gazellára? Vagy volt még átmenet, amíg az oroszlán kiszemelte a gazellát?
(Kérdés) Vajon Isten mindezt előre látta, és eleve azért teremtette az oroszlánt vérszomjas gyilkosnak?
(Kiegészítés az Exordium hoz) Pál a görög közönséghez beszélt, ezért az olimpiai versenyekhez kapcsolódó, a korabeli közönség számára ismerős tapasztalati képből indult ki: ha győzni akarsz a tornán, akkor meg kell erősítened a tested; megedzeni, fáradhatatlanná tenni, olyanná, amely nem érez már fájdalmat, törődést, fáradtságot, félelmet, amely nem ismer akadályt."
Vissza