Bevezetés | 11 |
Két különböző elme szövetkezik | |
Miért nincs kutyaetológia? | 15 |
A farkas | 17 |
A kutyafélék evolúciója | 17 |
A farkas | 19 |
Kötődés | 22 |
Agresszió | 24 |
A szociális viselkedés egyéb formái | 27 |
Szelídített farkasok | 31 |
Az ember | 33 |
Az emberi csoport | 34 |
A kommunikációs kényszer | 34 |
A konstrukciós képesség | 36 |
A szövetség | 36 |
Kölcsönös előnyök | 37 |
Mi olvasható ki a génekből? | 40 |
A kutya mesterséges állat, és nagyon különbözik a farkastól | 43 |
Az ember és a kutya viselkedési hasonlóságai | |
A kötődés | 55 |
A kutyák az emberhez is kötődnek | 55 |
Szocializáció, fajtársfelismerés, kötődés | 58 |
A kötődés mérése | 61 |
Falka helyett embercsoport | 63 |
A kutyák érzelmei | 64 |
Az állatok ritkán jelzik érzelmeiket | 67 |
A kutyák sokféle érzelmet képesek kimutatni | 70 |
Az alapérzelmek | 73 |
Hűség, érzelmi azonosulás, gyász | 76 |
Büszkeség, udnor, erkölcs | 81 |
Szabálykövetés | 84 |
Személyes rítusok, sztereotípiák | 84 |
Jeromos rítusai | 85 |
Az ember szabálykövető lény | 89 |
A kutyák is tisztelik a rangsort és könnyen elfogadják a szabályokat | 92 |
Együttműködés | 102 |
Az emberi együttműködés | 102 |
Az állatok együttműködése | 103 |
A kutyák jól együttműködnek az emberrel | 104 |
Kutya vezet világtalant | 108 |
A dominanciaváltás képessége | 113 |
Információcsere | 115 |
Figyelj! Ott van! | 117 |
Képesek-e a kutyák következtetni az ember elmeállapotára? | 121 |
Bukfenc és Jeromos naplója | |
A kutyák sok mindent megértenek | 128 |
A kutya is jó etológus | 129 |
A kutyák következtetnek | 140 |
A kutyák utánoznak, de nincsen kezük | 148 |
A kutyák utánoznak, de ritkán vesszük észre | 148 |
Utánzás kísérleti körülmények között | 152 |
A kutya "majd megszólal" | 155 |
A csimpánzokat nem sikerült emberi nyelvre tanítani | 157 |
A kutyák jeleskednek a "szociális megértés"-ben | 161 |
Az állati elme tudományos vizsgálata | |
Megfigyelés, elmélet, bizonyítás | 177 |
Olvasó kutyák | 177 |
A tudományos kérdésekről | 181 |
Az okos Hans és Alex, a szót értő papagáj | 183 |
Értelmesek-e az állatok? | 186 |
Morgan kánonja | 188 |
Lehet, hogy az állatok csak bonyolult gépek? | 189 |
Az állati tudat elmélete | 190 |
Alex beszél | 192 |
Az elme etológiája | 194 |
Térkép az elmében | 195 |
Az elme neuronokból építi modelljeit | 197 |
Öröklött viselkedési utasítások | 200 |
A környezet működő modelljei az agyban | 201 |
A modellező agy és az elme | 203 |
Az ember elméje | 205 |
A nyelv segítségével lehet igazán jó modelleket készíteni | 208 |
Megnevezem, tehát van | 210 |
Az emberi gondolkodás különleges jegyei | 211 |
Mit tudnak a rokonok? | 215 |
Van ott valaki? | 215 |
Az elme teóriája mások szándékairól | 216 |
Ha intelligens vagy, "lenni igyekszel" | 219 |
Problémamegoldó állatok | 222 |
A legtöbb baj a társakkal van | 228 |
Gondolkodik-e egy csimpánz mások elméjéről? | 230 |
Hazudós állatok | 232 |
A gyermek elméje | 234 |
Az embergyerek nem kicsi, nyivákoló állat | 234 |
A kultúra elsajátítása a gyermeki kötődésből származtatható | 235 |
A gyermek játékai és elmeteóriája | 238 |
Képesek-e az álaltok is utánozni? | 241 |
Egyre bonyolultabb reprezentációk az elmében | 242 |
A kutyaelme működése | 243 |
Az ember és a kutya intelligenciájának hasonló alkotóelemei | 244 |
Otthonunkban egy jól nevelt, emberszerető csimpánz? | 251 |
Ember és kutya | |
Hogyan tartsunk kutyát? | 253 |
Kutyaszocializáció | 257 |
Génmanipulált kutya | 259 |
Csináljunk "beszélő" kutyát! | 263 |
Kérés az olvasóhoz | 264 |
A kutyák és az emberi erkölcs | 264 |
Felhasznált irodalom | 267 |
Kutyával az emberért | 275 |