A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az elemi iskolák tanítási anyagának újból való megállapítása céljából már az 1884. évben kezdődtek meg főváros közoktatásügyi bizottságában jóval két évtizeddel ezelőtt elhangzott a panasz az...
Tovább
Előszó
Az elemi iskolák tanítási anyagának újból való megállapítása céljából már az 1884. évben kezdődtek meg főváros közoktatásügyi bizottságában jóval két évtizeddel ezelőtt elhangzott a panasz az elemi iskolai tanulók túlterheléséről, ami nemcsak a kis gyermekek testi és szellemi fejlődésére, hanem a tanítás eredményére is határozottan káros hatással van.
Ez okból a közoktatásügyi bizottság az elemi népiskolai tanítás anyagának és óraszámainak csökkentésére vonatkozó javaslat összeállítására az 1884. évben egy kizárólag gyakorlati pedagógusokból álló albizottságot küldött ki. Ennek részletes javaslatát a közoktatásügyi bizottság is elfogadta, s azt a fővárosi tanács pártoló előterjesztése alapján a törvényhatósági bizottság jóváhagyás végett a közoktatásügyi minisztériumhoz fel is terjesztette.
E felterjesztésre adott miniszteri válasz felhívja a főváros közönségét, hogy várja meg a kilátásba helyezett országos intézkedéseket. Majd nemsokára a 22.079/1888. sz. a. kiadott miniszteri leiratban az 1884. évi 473. sz. közgyűlési felterjesztésre vonatkozó érdemleges rendelkezések között a következők emeltettek ki:
„A javaslatban említett tananyagbeosztásra azt jegyzem meg, hogy e kidolgozandó és igen kívánatos tanmenetmunkálat, vagy tantervi utasítás csak akkor felelhet meg céljának, ha nem szorítkozik csupán a tanítandó ismeretek maximumának és minimumának kijelölésére, hanem azok részletezését lehetőleg a tananyag feldől-gozására fordítandó időre való tekintettel állapítja meg, hogy így az egyes tantestületek működésében a kapcsolatosság és összhang is biztosítassék."
Az albizottság újabb javaslatával még 1889-ben elkészült, de annak további tárgyalása megakadt s 1894-ig ez ügyben újabb lépések nem is történtek.
Történeti visszapillantás
a tárgyalások. A
1*
Vissza
Tartalom
Tartalomjegyzék.
Lap
Történeti visszapillantás ]
Tájékoztató V
A helyi tanterv életbeléptetése XIII
A) Általános rész.
1. A fővárosi utasítás célja (3. lap). — 2. A fővárosi népiskola (5. 1.). — 3. Nemzeti irány a nevelésben (9). — 4. A fővárosi iskola szociálpedagógiai intézményei (10). — 5. Gyermekvédelem (11). — 6. Az iskola külső rendje (13). — 7. Az egészség ápolása és a testi nevelés (15). — 8. A tanulók megismerése (19). — 9. Rendellenességek a gyermek fejlődésében (20). -- 10. A gyermek egyéniségének megfigyelése (23). — 11. Gyermektanulmány (27). — 12. A tanítás munkája (29). — 13. Az osztályozás (33). — 14. A tanító példája (33). — 15. A jellem nevelése (34). — 16. Tanítótestületi értekezletek (37). — 17. Órarendek (39). — 18. Órarend-minták (43).
B) Különös rész.
I. Hit- és erkölcstan 57
II. Magyar nyelv 59
1. Olvasás (60). Az olvasmányok tárgyalásáról (61). Költemények tár-
gyalása (64.) 60—65
2. Nyelvtani magyarázatok az olvasmánnyal kapcsolatban . . 65—67
3. Az írás tanítása (67). Módszer (67). Minta-abécék (69 a) b) . . 67—69
4. Fogalmazás (69). AJ A helyesírás megtanulása (70). B) A fogalmazás
tanítása (72). C) A dolgozatok javítása (73). Minta-dolgozatok
(75 a) b) 69~75
A magyar nyelv óráinak heti felosztása 75—76
446
Lap
I. osztály. írás-olvasás (76). Az írás-olvasás tanításának jelentősége (76). Fogások az írás-olvasás tanításában (76). Az írásolvasás kezdőgyakorlatai (77). A betűismertetés menete (77). Az olvasmányok magyarázata (78). írás (79). Nyelvtanítás és nyelvi magyarázatok (79). Az írás-olvasás tanításának menete (79). A kezdőgyakorlatok felosztása (80). Az ábécé és olvasókönyv
anyagának heti felosztása (84) 76—84
II. osztály, a) Olvasás (85). b) Nyelvtani magyarázatok (86). c) A szép-
írás a helyesírás szolgálatában (86). d) A helyesírás és fogalmazás
gyakorlása (86) 85—86
A tanítás anyagának heti felosztása 87—95
III. osztály, a) Olvasás (96). b) Nyelvtani magyarázatok az olvasmánnyal
kapcsolatban (96). c) írás a helyesírás szolgálatában (97). d) A
helyesírás és fogalmazás gyakorlása (97) 96—97
A tanítás anyagának heti felosztása 98—108
IV. osztály, a) Olvasás (109). b) Nyelvtani magyarázatok az olvas-
mánnyal kapcsolatban (110). írás a helyesírás szolgálatában (110).
A helyesírás és fogalmazás gyakorlása (110) 109—110
A tanítás anyagának heti felosztása 111—117
V. osztály, a) Olvasás (118). b) Nyelvtani magyarázatok (119). c) írás
a helyesírás szolgálatáhan (119). d) A helyesírás és fogalmazás
gyakorlása (119) 118—119
A tanítás anyagának heti felosztása 120—130
VI. osztály, a) Olvasás (131). b) Nyelvtani magyarázatok (131). c) írás
a helyesírás szolgálatában (132). d) A helyesírás és fogalmazás
gyakorlása (132) 131—132
A tanítás anyagának heti felosztása 133—139
Mintaleckék a magyar nyelvi oktatáshoz.
I. Olvasmány-tárgyalás a II. osztályban: A pulyka és a veréb . . 140—145
II. Fogalmazás az olvasmánnyal kapcsolatban a II. osztályban . . . 145—147
III. Szabad fogalmazás a III. osztályban : Ha reggel felébredek . 148—149
IV. Nyelvtani lecke a III. osztályban: A tulajdon főnév és a közös
főnév 149—155
V. Helyesírási gyakorlat. IV. osztály. Tollbamondás 155—157
VI. Olvasmány-tárgyalás a IV. osztályban: Kölcsey „Himnusz"-a . . 157—168
III. Mennyiségtan.
Számtan 169—171
Utasítás a számolásnál használandó egyöntetű kifejezésekre és a követendő eljárásokra.
a) Szóbeli számolás 172-174
b) írásbeli számolás ' 174—178
Minta-dolgozatok 178 a) b)
Méréstan . 178
V. osztály (178). VI. osztály (180). Méréstani rajzolás (181) . . 178-181
447
Lap
A számtan tanítás-anyaga osztályonként.
I. osztály 181—182
A tanítás anyagának heti felosztása 183—185
II. osztály 185—188
A tanítás anyagának heti felosztása 188—190
III. osztály 190—192
A tanítás anyagának heti felosztása 192—194
IV. osztály 194—196
A tanítás anyagának heti felosztása 196—198
V. osztály 198—201
A tanítás anyagának heti felosztása 201—203
VI. osztály 203—205
A tanítás anyagának heti felosztása 205—208
IV. Beszéd- és értelemgyakorlatok.
Utasítás 209—213
A tanítás anyagának heti felosztása 213
I. osztály 214—221
II. „ : 221-230
V. Történeti tárgyak.
a) Földrajz.
Utasítás 231-234
Szabályzat a séták- és kirándulásokról 234—236
Gyakorlati tanácsok 236—238
Minta az osztályonként összeállítandó séták és kirándulásokhoz . . . 238—240
A tanítás anyaga osztályonként.
III. osztály. Módszer 240—242
A tanítás anyagának heti felosztása 243—247
IV. osztály 247—250
V. „ 250-251
VI. „ 251—253
b) Történet.
A) A történettanítás előkészítése (254). B) A tulajdonképeni történettanítás (254). C) Iskolai ünnepek (257). D) Segédeszközök (259) . 254—259 A tanítás anyagának heti felosztása:
V. osztály 259-262
VI. „ 262—265
448
Lap
c) Polgári jogok és kötelességek.
Utasítás 265—267
A tanítás anyagának heti felosztása V—VI. osztály 267—270
VI. Természettudományi tárgyak. a) Természetrajz.
Utasítás 271-273
Egészségi szabályok 274—275
A tanítás anyagának heti felosztása:
V. osztály " 275—278
VI. „ 278— 280
Leckeminta: A növények fejlődése és életföltételei 280—283
A fővárosi iskolai növénykert növényei 283—286
Képek a növénykertből 286 a), b), c)
Budapest fával beültetett utcái és utai 287—289
Néhány fa levelének képe 290 a), b)
A székesfővárosi állatkert helyszínrajza 290 c)
b) Természettan és vegytan.
Utasítás 291—295
A tanítás anyagának heti felosztása 295—298
Leckeminta: Természettani alapfogalmak 298—302
VII. Művészeti tárgyak. a) Rajzolás.
Utasítás 303—307
I. osztály 307—309
II- „ 309—310
III- „ 310—311
IV- 312
V- „ 313
VI. „ 313—314
Leckeminták:
a) II. osztály. A mézeskalács-szív rajzoltatása 315—316
b) IV. „ A korsó rajzolása szemlélet után 317—318
c) VI. „ Itató-deszka rajzoltatása 318—320
Szemelvények az I—VI. osztály rajzaiból 320 a)—m)
b) Éneklés.
Lap
I. A tanítás célja és feladatai 321
II. A tanítás módja (322). a) Hallás utáni daltanítás (322). b) A zene
eémeinek tanítása (322). c) Daltanítás hangjegyek után (328) . . 322—328
III. A grakorlatok képzése és kiaknázása 328—329
IV. Tárjyi kapcsolat 329-330
Karénei: 330
A daltaiítás anyaga osztályonként és havonként 331—334
VIII. Kézimunka. a) Fiú-kézimunka.
Utasíts 335—336
I. Agiagmunka 336—337
Az ágyagmunka tanítás-anyagának felosztása I—VI. osztály . 337—340
Leckeminta 340
Szemelvények (képek) az agyagmunkákból 340 a—f)
II. Papírmunka.
Utasítás 342
A tanítás anyagának heti felosztása I—VI. osztály 343—346
Tanítói eljárás 346—347
III. Fmunka.
Utasítás 348-349
A tanítás anyagának felosztása V—VI. osztály 350—351
A természettan anyaga a VI. oszt. kézimunka tanításának körében 352
Kézimunka-tanítás a Napközi Otthonban 352—353
b) Női kézimunka.
Utasítás 353-355
I. osztály 355-356
II „ 356—357
III. „ 358
IV. „ 359
V. „ 360
VI- „ 361
Leckeminták:
a) II. osztály. Horgolás 362-363
b) IV. „ Munkazacskó 363—364
Szemléltető ábrák 364 a)—d)
Helyi tanterv. 30
450
Lap
IX. Gazdasági és háztartási gyakorlatok. a) Gazdasági gyakorlatok a fiúiskolában.
Cél. Módszer 365 -368
A szemléltetés eszközei • 368—371
A tanítás anyagának felosztása külső területi iskolák részére V—VI. oszt. 371—372
A belső területi iskolák anyagfelosztása V—VI. osztály számára . . . 372—373
b) A leányiskolában.
Módszer . . . 374-377
A tanítás anyagának felosztása V—VI. osztály számára 377—380
X. Testgyakorlás.
Cél. Alapelvek 381—383
A helyes testtartás rovására történő gyakori hibák 383
Az óraközi testgyakorlat példája (Két perces óraközi gyakorlat) . . . 384
A testgyakorlás az iskolai rend szolgálatában 385
Az ülés, állás és járás . 385—386
A vezénylésről 386
I—II. osztály. Módszer 386—387
A tanítás anyaga:
A) Bevezető gyakorlatok 387
B) Főgyakorlatok 388-389
C) Befejező gyakorlatok 390
III—VI. osztály. Módszer 390
A tanítás anyaga III—IV. osztály 396
A tanítás anyaga V—VI. osztály 400
Szabadtéri mozgások 405
Tűzriasztás 407
Az első segítség nyújtásról 409
Szemléltető ábrák 411 a)—f)
A magyar iskolai helyesírás szabályai.
(Függelék.)
Bevezetés 413—414
A helyesírás alapja 1 415
A magyar ábécé 2—3 . 416
Az alapul szolgáló kiejtés 4—6 417
A szóelemző írás esetei 7—10 418—419
451
Lap
Egyszerűsítések 11 419
Az idegen szók 12 419—420
A tulajdonnevek 13—14 420—422
Összeírás és különírás 15—16 422—424
A szók megszakítása 17 424—425
Nagy kezdőbetű 18 425 —426
írásjelek 19—25 426-430
Rövidítések 26 430—432
Szójegyzék 433—443
Mellékletek.
Magyar nyelvnél:
Minta-ábécék 69 a), b)
Minta-dolgozatok 75 a), b)
Számtannál:
Minta-dolgozatok 178 a), b)
Természetrajznál:
Képek a növénykertből 286a),b),c)
Néhány fa levelének képe 290 a), b)
A székesfővárosi állatkert helyszínrajza 290 c)
Rajzolásnál:
Szemelvények az I—VI. osztály rajzaiból (13 oldal) 320 a—m)
Fiú-kézimunkánál:
Szemelvények az agyagmunkákból (6 oldal) 340 a—f)
Női-kézimunkánál:
Szemléltető ábrák 364 a—d)
Testgyakorlásnál:
Szemléltető ábrák (6 oldal) 411 a—f)
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.