1.063.152

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve

A miniszteri tanterv és utasítás alapján/A tanítás anyagának felosztásával és a kivitelre vonatkozó útmutatásokkal

,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 451 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal, kihajtható melléklettel.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


Az elemi iskolák tanítási anyagának újból való megállapítása céljából már az 1884. évben kezdődtek meg főváros közoktatásügyi bizottságában jóval két évtizeddel ezelőtt elhangzott a panasz az... Tovább

Előszó


Az elemi iskolák tanítási anyagának újból való megállapítása céljából már az 1884. évben kezdődtek meg főváros közoktatásügyi bizottságában jóval két évtizeddel ezelőtt elhangzott a panasz az elemi iskolai tanulók túlterheléséről, ami nemcsak a kis gyermekek testi és szellemi fejlődésére, hanem a tanítás eredményére is határozottan káros hatással van.
Ez okból a közoktatásügyi bizottság az elemi népiskolai tanítás anyagának és óraszámainak csökkentésére vonatkozó javaslat összeállítására az 1884. évben egy kizárólag gyakorlati pedagógusokból álló albizottságot küldött ki. Ennek részletes javaslatát a közoktatásügyi bizottság is elfogadta, s azt a fővárosi tanács pártoló előterjesztése alapján a törvényhatósági bizottság jóváhagyás végett a közoktatásügyi minisztériumhoz fel is terjesztette.
E felterjesztésre adott miniszteri válasz felhívja a főváros közönségét, hogy várja meg a kilátásba helyezett országos intézkedéseket. Majd nemsokára a 22.079/1888. sz. a. kiadott miniszteri leiratban az 1884. évi 473. sz. közgyűlési felterjesztésre vonatkozó érdemleges rendelkezések között a következők emeltettek ki:
„A javaslatban említett tananyagbeosztásra azt jegyzem meg, hogy e kidolgozandó és igen kívánatos tanmenetmunkálat, vagy tantervi utasítás csak akkor felelhet meg céljának, ha nem szorítkozik csupán a tanítandó ismeretek maximumának és minimumának kijelölésére, hanem azok részletezését lehetőleg a tananyag feldől-gozására fordítandó időre való tekintettel állapítja meg, hogy így az egyes tantestületek működésében a kapcsolatosság és összhang is biztosítassék."
Az albizottság újabb javaslatával még 1889-ben elkészült, de annak további tárgyalása megakadt s 1894-ig ez ügyben újabb lépések nem is történtek.
Történeti visszapillantás
a tárgyalások. A
1* Vissza

Tartalom

Tartalomjegyzék.
Lap
Történeti visszapillantás ]
Tájékoztató V
A helyi tanterv életbeléptetése XIII
A) Általános rész.
1. A fővárosi utasítás célja (3. lap). — 2. A fővárosi népiskola (5. 1.). — 3. Nemzeti irány a nevelésben (9). — 4. A fővárosi iskola szociálpedagógiai intézményei (10). — 5. Gyermekvédelem (11). — 6. Az iskola külső rendje (13). — 7. Az egészség ápolása és a testi nevelés (15). — 8. A tanulók megismerése (19). — 9. Rendellenességek a gyermek fejlődésében (20). -- 10. A gyermek egyéniségének megfigyelése (23). — 11. Gyermektanulmány (27). — 12. A tanítás munkája (29). — 13. Az osztályozás (33). — 14. A tanító példája (33). — 15. A jellem nevelése (34). — 16. Tanítótestületi értekezletek (37). — 17. Órarendek (39). — 18. Órarend-minták (43).
B) Különös rész.
I. Hit- és erkölcstan 57
II. Magyar nyelv 59
1. Olvasás (60). Az olvasmányok tárgyalásáról (61). Költemények tár-
gyalása (64.) 60—65
2. Nyelvtani magyarázatok az olvasmánnyal kapcsolatban . . 65—67
3. Az írás tanítása (67). Módszer (67). Minta-abécék (69 a) b) . . 67—69
4. Fogalmazás (69). AJ A helyesírás megtanulása (70). B) A fogalmazás
tanítása (72). C) A dolgozatok javítása (73). Minta-dolgozatok
(75 a) b) 69~75
A magyar nyelv óráinak heti felosztása 75—76
446
Lap
I. osztály. írás-olvasás (76). Az írás-olvasás tanításának jelentősége (76). Fogások az írás-olvasás tanításában (76). Az írásolvasás kezdőgyakorlatai (77). A betűismertetés menete (77). Az olvasmányok magyarázata (78). írás (79). Nyelvtanítás és nyelvi magyarázatok (79). Az írás-olvasás tanításának menete (79). A kezdőgyakorlatok felosztása (80). Az ábécé és olvasókönyv
anyagának heti felosztása (84) 76—84
II. osztály, a) Olvasás (85). b) Nyelvtani magyarázatok (86). c) A szép-
írás a helyesírás szolgálatában (86). d) A helyesírás és fogalmazás
gyakorlása (86) 85—86
A tanítás anyagának heti felosztása 87—95
III. osztály, a) Olvasás (96). b) Nyelvtani magyarázatok az olvasmánnyal
kapcsolatban (96). c) írás a helyesírás szolgálatában (97). d) A
helyesírás és fogalmazás gyakorlása (97) 96—97
A tanítás anyagának heti felosztása 98—108
IV. osztály, a) Olvasás (109). b) Nyelvtani magyarázatok az olvas-
mánnyal kapcsolatban (110). írás a helyesírás szolgálatában (110).
A helyesírás és fogalmazás gyakorlása (110) 109—110
A tanítás anyagának heti felosztása 111—117
V. osztály, a) Olvasás (118). b) Nyelvtani magyarázatok (119). c) írás
a helyesírás szolgálatáhan (119). d) A helyesírás és fogalmazás
gyakorlása (119) 118—119
A tanítás anyagának heti felosztása 120—130
VI. osztály, a) Olvasás (131). b) Nyelvtani magyarázatok (131). c) írás
a helyesírás szolgálatában (132). d) A helyesírás és fogalmazás
gyakorlása (132) 131—132
A tanítás anyagának heti felosztása 133—139
Mintaleckék a magyar nyelvi oktatáshoz.
I. Olvasmány-tárgyalás a II. osztályban: A pulyka és a veréb . . 140—145
II. Fogalmazás az olvasmánnyal kapcsolatban a II. osztályban . . . 145—147
III. Szabad fogalmazás a III. osztályban : Ha reggel felébredek . 148—149
IV. Nyelvtani lecke a III. osztályban: A tulajdon főnév és a közös
főnév 149—155
V. Helyesírási gyakorlat. IV. osztály. Tollbamondás 155—157
VI. Olvasmány-tárgyalás a IV. osztályban: Kölcsey „Himnusz"-a . . 157—168
III. Mennyiségtan.
Számtan 169—171
Utasítás a számolásnál használandó egyöntetű kifejezésekre és a követendő eljárásokra.
a) Szóbeli számolás 172-174
b) írásbeli számolás ' 174—178
Minta-dolgozatok 178 a) b)
Méréstan . 178
V. osztály (178). VI. osztály (180). Méréstani rajzolás (181) . . 178-181
447
Lap
A számtan tanítás-anyaga osztályonként.
I. osztály 181—182
A tanítás anyagának heti felosztása 183—185
II. osztály 185—188
A tanítás anyagának heti felosztása 188—190
III. osztály 190—192
A tanítás anyagának heti felosztása 192—194
IV. osztály 194—196
A tanítás anyagának heti felosztása 196—198
V. osztály 198—201
A tanítás anyagának heti felosztása 201—203
VI. osztály 203—205
A tanítás anyagának heti felosztása 205—208
IV. Beszéd- és értelemgyakorlatok.
Utasítás 209—213
A tanítás anyagának heti felosztása 213
I. osztály 214—221
II. „ : 221-230
V. Történeti tárgyak.
a) Földrajz.
Utasítás 231-234
Szabályzat a séták- és kirándulásokról 234—236
Gyakorlati tanácsok 236—238
Minta az osztályonként összeállítandó séták és kirándulásokhoz . . . 238—240
A tanítás anyaga osztályonként.
III. osztály. Módszer 240—242
A tanítás anyagának heti felosztása 243—247
IV. osztály 247—250
V. „ 250-251
VI. „ 251—253
b) Történet.
A) A történettanítás előkészítése (254). B) A tulajdonképeni történettanítás (254). C) Iskolai ünnepek (257). D) Segédeszközök (259) . 254—259 A tanítás anyagának heti felosztása:
V. osztály 259-262
VI. „ 262—265
448
Lap
c) Polgári jogok és kötelességek.
Utasítás 265—267
A tanítás anyagának heti felosztása V—VI. osztály 267—270
VI. Természettudományi tárgyak. a) Természetrajz.
Utasítás 271-273
Egészségi szabályok 274—275
A tanítás anyagának heti felosztása:
V. osztály " 275—278
VI. „ 278— 280
Leckeminta: A növények fejlődése és életföltételei 280—283
A fővárosi iskolai növénykert növényei 283—286
Képek a növénykertből 286 a), b), c)
Budapest fával beültetett utcái és utai 287—289
Néhány fa levelének képe 290 a), b)
A székesfővárosi állatkert helyszínrajza 290 c)
b) Természettan és vegytan.
Utasítás 291—295
A tanítás anyagának heti felosztása 295—298
Leckeminta: Természettani alapfogalmak 298—302
VII. Művészeti tárgyak. a) Rajzolás.
Utasítás 303—307
I. osztály 307—309
II- „ 309—310
III- „ 310—311
IV- 312
V- „ 313
VI. „ 313—314
Leckeminták:
a) II. osztály. A mézeskalács-szív rajzoltatása 315—316
b) IV. „ A korsó rajzolása szemlélet után 317—318
c) VI. „ Itató-deszka rajzoltatása 318—320
Szemelvények az I—VI. osztály rajzaiból 320 a)—m)
b) Éneklés.
Lap
I. A tanítás célja és feladatai 321
II. A tanítás módja (322). a) Hallás utáni daltanítás (322). b) A zene
eémeinek tanítása (322). c) Daltanítás hangjegyek után (328) . . 322—328
III. A grakorlatok képzése és kiaknázása 328—329
IV. Tárjyi kapcsolat 329-330
Karénei: 330
A daltaiítás anyaga osztályonként és havonként 331—334
VIII. Kézimunka. a) Fiú-kézimunka.
Utasíts 335—336
I. Agiagmunka 336—337
Az ágyagmunka tanítás-anyagának felosztása I—VI. osztály . 337—340
Leckeminta 340
Szemelvények (képek) az agyagmunkákból 340 a—f)
II. Papírmunka.
Utasítás 342
A tanítás anyagának heti felosztása I—VI. osztály 343—346
Tanítói eljárás 346—347
III. Fmunka.
Utasítás 348-349
A tanítás anyagának felosztása V—VI. osztály 350—351
A természettan anyaga a VI. oszt. kézimunka tanításának körében 352
Kézimunka-tanítás a Napközi Otthonban 352—353
b) Női kézimunka.
Utasítás 353-355
I. osztály 355-356
II „ 356—357
III. „ 358
IV. „ 359
V. „ 360
VI- „ 361
Leckeminták:
a) II. osztály. Horgolás 362-363
b) IV. „ Munkazacskó 363—364
Szemléltető ábrák 364 a)—d)
Helyi tanterv. 30
450
Lap
IX. Gazdasági és háztartási gyakorlatok. a) Gazdasági gyakorlatok a fiúiskolában.
Cél. Módszer 365 -368
A szemléltetés eszközei • 368—371
A tanítás anyagának felosztása külső területi iskolák részére V—VI. oszt. 371—372
A belső területi iskolák anyagfelosztása V—VI. osztály számára . . . 372—373
b) A leányiskolában.
Módszer . . . 374-377
A tanítás anyagának felosztása V—VI. osztály számára 377—380
X. Testgyakorlás.
Cél. Alapelvek 381—383
A helyes testtartás rovására történő gyakori hibák 383
Az óraközi testgyakorlat példája (Két perces óraközi gyakorlat) . . . 384
A testgyakorlás az iskolai rend szolgálatában 385
Az ülés, állás és járás . 385—386
A vezénylésről 386
I—II. osztály. Módszer 386—387
A tanítás anyaga:
A) Bevezető gyakorlatok 387
B) Főgyakorlatok 388-389
C) Befejező gyakorlatok 390
III—VI. osztály. Módszer 390
A tanítás anyaga III—IV. osztály 396
A tanítás anyaga V—VI. osztály 400
Szabadtéri mozgások 405
Tűzriasztás 407
Az első segítség nyújtásról 409
Szemléltető ábrák 411 a)—f)
A magyar iskolai helyesírás szabályai.
(Függelék.)
Bevezetés 413—414
A helyesírás alapja 1 415
A magyar ábécé 2—3 . 416
Az alapul szolgáló kiejtés 4—6 417
A szóelemző írás esetei 7—10 418—419
451
Lap
Egyszerűsítések 11 419
Az idegen szók 12 419—420
A tulajdonnevek 13—14 420—422
Összeírás és különírás 15—16 422—424
A szók megszakítása 17 424—425
Nagy kezdőbetű 18 425 —426
írásjelek 19—25 426-430
Rövidítések 26 430—432
Szójegyzék 433—443
Mellékletek.
Magyar nyelvnél:
Minta-ábécék 69 a), b)
Minta-dolgozatok 75 a), b)
Számtannál:
Minta-dolgozatok 178 a), b)
Természetrajznál:
Képek a növénykertből 286a),b),c)
Néhány fa levelének képe 290 a), b)
A székesfővárosi állatkert helyszínrajza 290 c)
Rajzolásnál:
Szemelvények az I—VI. osztály rajzaiból (13 oldal) 320 a—m)
Fiú-kézimunkánál:
Szemelvények az agyagmunkákból (6 oldal) 340 a—f)
Női-kézimunkánál:
Szemléltető ábrák 364 a—d)
Testgyakorlásnál:
Szemléltető ábrák (6 oldal) 411 a—f)
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve Budapest Székesfőváros Elemi Népiskoláinak helyi tanterve

Az eredeti borító egy részét az első kötéstáblára ragasztották. A borító és néhány lap enyhén foltos.

Állapot:
5.880 ,-Ft
29 pont kapható
Kosárba