1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Budapest önkormányzata

78. kötet 3. szám

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Budapest Székesfőváros Statisztikai Hivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 111 oldal
Sorozatcím: Statisztikai közlemények
Kötetszám: 78/3
Nyelv: Magyar  
Méret: 26 cm x 19 cm
ISBN:
Megjegyzés: Egy kihajtható melléklettel Budapest és környékének közigazgatási térképével. Nyomtatta Budapest Székesfőváros Házinyomdája.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Budapest a magyar állam székesfővárosa, a magyar nemzet büszkesége. Világvárosi nagysága már maga is indokolja szerepének jelentőségét: Budapest az ország szócsöve, képviselete, vonzó ereje, a... Tovább

Előszó

Budapest a magyar állam székesfővárosa, a magyar nemzet büszkesége. Világvárosi nagysága már maga is indokolja szerepének jelentőségét: Budapest az ország szócsöve, képviselete, vonzó ereje, a külfölddel szemben érvényesülésének eszköze és záloga. Belső jelentősége azonban még ezen a szerepen is túlnő: állami szervezetünk erősen központosított felépítése következtében Budapest a nemzeti erők jóformán egyetlen gócpontja. Többi városunk még csak megközelítő lélekszámot sem mutat fel és így Budapest helyzete az államban teljesen egyedülálló. A közigazgatás, a kulturális és gazdasági élet nemcsak székhelyét tartja itt, de jórészben ide összpontosul; a közlekedési rendnek is központja. Mindez eléggé indokolja, hogy Budapest szervezete nemcsak helyi jelentőségű és így nemzeti szempontból első rangú érdek a fővárosi közigazgatás megfelelő berendezése.
Jól tudjuk, hogy a közületek sorsát első sorban nem jogszabályok irányítják, hanem a közületben élő természetes erők, kulturális és gazdasági tényezők; de azért nem közömbös a keret sem, amelyben a közület életét éli. Rendkívüli fontossága van annak, hogy Budapest közigazgatási szervezete jó legyen; ne csak meg tudjon bírkózni rendkívüli feladataival, hanem mintaszerű rendszerével, kitűnő berendezésével példát, ütemet adjon az egész országban a közigazgatás fejlődésének. Egyrészt közvetítse az ország részére a fejlettebb közigazgatási rendszerek eredményeit, másrészt tükörben mutassa kifelé a magyar közigazgatás nemzeti jellegét és magas színvonalát. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A székesfővárosi közigazgatás szabályozásának története6
Az 1872: XXXVI. törvénycikk6
Az 1930: XVIII. törvénycikk7
Az 1934: XII. törvénycikk8
A fővárosi jog forrásai9
A székesfőváros törvényhatóságáról általában11
Törvényhatósági jelleg, hatáskör, az önkormányzat tartalmi köre, hatósági jogkör11
Terület, lakosszám, címer és színek13
A hatóságok rendje14
A székesfővárosi törvényhatósági bizottság15
Az 1872: XXXVI. törvénycikk szerint15
Az 1920: IX. törvénycikk szerint15
Az 1924: XXVI. törvénycikk szerint16
Az 1930: XVIII. törvénycikk szerint17
Az 1934: XII. törvénycikk szerint18
Fejlődés és összehasonlítás18
Választójog, választhatóság, választás20
Hatáskör22
Feloszlatás23
A székesfővárosi törvényhatóság más bizottságai27
Székesfővárosi tanács27
Központi választmány30
Igazoló választmány31
Kijelölő választmány32
Összeférhetetlenségi bizottság32
Szakbizottságok33
Külön bizottságok33
Közgyűlési albizottságok34
Ellenőrző bizottság34
Üzemi választmányok34
Közigazgatási bizottság34
Közmunkatanács36
A székesfőváros központi tisztviselői, hivatalai és üzemei38
A székesfővárosi tisztviselők alkalmazása38
A fővárosi alkalmazottak felelőssége42
A polgármester43
A többi központi tisztviselők és hivatalok45
A székesfőváros üzemei46
A székesfőváros háztartása48
A székesfővárosi háztartás általában48
A székesfővárosi költségvetés49
Hitelátruházás, póthitel és más pénzügyi határozatok51
Zárszámadás, vagyonleltár és vagyonmérleg51
A székesfőváros bevételei52
Rendkívüli beavatkozás a székesfőváros háztartási ügyeibe54
A székesfőváros szabályrendeletei56
A szabályalkotási jog története és jellemzése56
A szabályalkotás módja, köre és korlátai57
A szabályrendeletek megtámadása, felülvizsgálata és kihirdetése58
Rendőrségi kihágási rendleetek62
A székesfőváros végrehajtó és politikai hatásköre62
A székesfőváros közigazgatása és a jogorvoslatok62
A székesfőváros és a miniszteri rendeletek végrehajtása64
A székesfővárosi közigazgatás ellenőrzése65
A székesfőváros politikai hatásköre66
A főpolgármester és segédszervei66
A főpolgármesteri állás jellege66
A főpolgármester hatásköre68
A főpolgármester segédszervei69
Kormánybiztos és miniszteri biztos a székesfővárosnál70
A kormányfelügyelet jellemzése72
A székesfőváros kerületei73
A városok kerületi beosztása általában73
Budapest kerületi beosztása74
A kerületi elöljáróság szervezete75
A kerületi elöljáróság hatásköre76
A kerületi elöljáróság mint biróság77
A kerületi választmány79
A kerületek további tagozódása80
A székesfőváros környékének közigazgatása81
A nagyváros és környéke általában81
A pestkörnyéki városok és községek82
Budapest környékének közigazgatási helyzete84
A kérdés megoldása iránt tett javaslatok84
A helyes megoldás86
A külföldi nagyvárosok önkormányzata88
A nagyváros különleges közigazgatási helyzete88
Bécs90
Berlin93
Róma96
Varsó97
Párizs97
London98
Washington és New York100
Tanulságok103
Pótlás106
Függelék. Irodalom107

Dr. Egyed István

Dr. Egyed István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Egyed István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem