1.060.421

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Repülőgéphajtóművek I.

Dugattyús motorok - Egyetemi tankönyv

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 380 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Technikai termodinamika
Hőtani alapfogalmak11
A hőmérséklet és mérése11
Hőmennyiség, fajhő11
A közegek termodinamikai állapotát meghatározó jellemzők13
A termodinamika első főtétele14
A munka hőegyenértéke14
A belső energia14
Az első főtétel alapkifejezései15
A közeg térfogatváltozásának munkája15
A P-v, vagy munkadiagramm17
A termodinamika első főtétele megfordítható folyamatokra18
Energia áramlása a csővezetéken át. Az entalpia fogalma19
Állandó nyomású gép elméleti (technikai) munkája21
Az első főtétel további alakjainak megfordítható állapotváltozásokra22
Az ideális gázok23
Termikus és kalórikus egyenletek23
Ideális gázok állapotváltozásai25
Állapotváltozás állandó térfogaton (izochor folyamat)25
Állapotváltozás állandó nyomásnál (izobar folyamat)26
Állapotváltozás állandó hőmérsékletnél (izotermikus állapotváltozás)26
Adiabatikus állapotváltozás27
Az izotermikus és az adiabikus állapotváltozások összehasonlítása29
A politrop állapotváltozás30
A fojtás33
Ideális gázok keveredése33
Az ideális gázok áramlása35
A gázok kiömlése állandó nyomású tartályból35
Kiömlés kis nyomáskülönbséggel36
Kiömlés nagy nyomáskülönbséggel37
A sebességgel ekvivalens hőmérséklet38
A termodinamika második főtétele39
Körfolyamatok40
A Carnot körfolyamat41
A clausiusi integrál42
Az entropia43
T-s, vagy hődiagramm45
Ideális motorikus körfolyamatok47
Az Ottó körfolyamat48
A Diesel körfolyamat52
A Sabathé körfolyamat53
A Humprey körfolyamat, melynél a hőközlés állandó térfogaton történik55
A Humprey körfolyamat, melynél a hőközlés állandó nyomáson történik56
Az Ottó és Diesel körfolyamatok összehasonlítása57
Az ideális állandó nyomású turbina munkafolyamata60
Az expanzió izotermikus61
Az expanzió adiabatikus61
Az izotermikus és az adabatikus turbina munkájának összehasonlítása62
Az ideális kompresszor munkafolyamata62
A kompresszor izotermikus63
A kompresszor adiabatikus64
Az izoterikus és adiabatikus kompresszor munkájának összehasonlítása64
A repülőgéphajtóművek
Bevezetés, a hajtómű fogalma65
A repülőgép hajtóművek általános jellemzése, osztályozása és rövid leírása66
A hajtóművek legfontosabb jellemzői, ezek között összefüggések és a jellemzők változása repülési sebesség szerint74
A vonóerő és a vonóteljesítmény számítása76
A repülőgép hajtóműveinek hatásfokai77
A propulziós hatásfok számítása80
A rakéták propulziós hatásfokának számítása80
A környező levegőt használó közvetett és közvetlen sugárhajtóművek propulziós hatásfokának számítása81
A hajtóművek összehasonlítása propulziós hatásfok szempontjából82
A hajtóművek termikus hatásfoka, és összehasonlításuk termikus hatásfok szempontjából85
A hajtóművek összehasonlításából levonható következtetések89
A dugattyús repülőgépmotorok alapelvei
A dugattyús repülőgépmotorok általános jellemzése és osztályozása91
A repülőgépmotorok általános jellemzése91
A repülőgépmotorok osztályozása92
Hatásfok és tüzelőanyagfogyasztás93
A termikus hatásfok94
Az indikált hatásfok95
Az indikált termikus hatásfok96
A mechanikai hatásfok96
A gazdasági vagy effektív hatásfok97
A négyütemű Ottó-motor97
A négyütemű Ottó-motor általános felépítése és ideális indikátor diagrammja97
A tökéletes Ottó-motor munkája és hatásfoka99
Négyütemű Diesel-motor102
A volumetrikus hatásfok102
A sűrítés105
A terjeszkedés108
Az égés a benzinmotorban108
Keverékképződés a benzinmotorban109
A keverék meggyujtása az Ottó-motorban110
Az égési sebesség111
Az égési görbe alakja és a gyujtás időpontja111
Az öngyulladás (Korai gyujtás)112
Kopogás a benzinmotorban112
Égés a Diesel-motorban114
Keverékképződés a Diesel-motorban115
A gázváltási folyamat116
A kipuffogás118
Kitolás és szívás118
A benzinmotor munkafolyamatának veszteségei121
A benzinmotor tüzelőanyagainak osztályozása kopotási tulajdonságaik szerint121
Kétütemű motorok123
Kétütemű Ottó-motorok124
Kétütemű Diesel-motorok126
Két- és négyütemű motorok összehasonlítása130
Teljesítményszabályozás130
Ottó-motorok teljesítményszabályozása130
Diesel-motorok teljesítményszabályozás132
A motor indikált és effektív teljesítménye. Indikált és effektív középnyomás132
A motor főméreteinek meghatározása133
A repülőmotorral szemben támasztott különleges követelmények133
Teljesítménysúly-csökkentés, teljesítménynövelés134
A kipuffogó gáz energiájának hasznosítása135
A motor feltöltése és túltöltése138
A feltöltés célja és általános tárgyalása139
A sűrítők meghajtása140
A sűrítők elhelyezése143
Feltöltés a motorról mechanikusan meghajtott sűrítővel144
A motor munkafolyamata feltöltéskor153
A kompressziótérben visszamaradt égéstermékek összenyomásából származió többlettöltés számítás153
A kompressziótér átöblítése154
A szívás és a kipuffogás között fellépő munkanyereség157
A sűrítők157
A sűrítők fajtái161
A sűrítők munkafolyamata163
A sűrűsödő és a motor együttmüködése164
Túltöltés kipuffogó gázturbinával meghajtott sűrítővel166
A turbina munkafolyamatának hatása a motor munkafolyamatára170
A turbofeltöltés és a mechanikus meghajtású elősűrítővel való feltöltés összehasonlítása172
A gázlökések hasznosítása, a Büchi-eljárás172
A túltöltés gyakorlati korlátai173
A kopogás, mint a túltöltés korlátja176
A hőigénybevételek mint a túltöltés korlátjai178
A motorok teljesítménye a magasban178
Az atmoszféra181
Az atmoszféra rétegződése186
A nemzetközi normál atmoszféra186
A feltöltetlen motor teljesítménye a magasban186
A belső teljesítmény változása186
A mechanikai hatásfok romlásának hatása187
Tapasztalati képletek a feltöltetlen motor magassági teljesítményének számításához189
Magassági motorok190
Magassági motorok fajtái190
A volumetrikus túlméretezett motor191
A túlkomprimált motor191
Az elősűrítős motor magassági teljesítménye191
Feltöltés és túltöltés a magasban191
Állandó áttételű, mechanikus meghajtású, elősűrítővel ellátott motor magassági teljesítménye192
Az égéstermékek összenyomásából származó többletöltés193
A gázváltási munkaterület változása194
Mechanikus meghajtás, elősűrítővel ellátott motorok magassági teljesítmények elméleti számítása194
A kompresszor teljesítményszükségletének meghatározása196
A motor belső teljesítményének számítása196
A motor hasznos magassági teljesítményének számítása198
A számított magassági teljesítmény változása a magasság szerint201
Mechanikusan meghajtott elősűrítős motorok magassági teljesítményének számítása próbatermi mérések alapján202
A turbófeltöltős motor magassági teljesítménye203
A kipuffogógáz-turbina lapátjainak hűtése205
A turbófeltöltő szabályozása
A porlasztás206
A porlasztók feladata és osztályozása207
Úszóval ellátott permetező porlasztók207
A Bánki-Csonka porlasztó208
Az elemi porlasztó által szolgáltatott keverékek minősége209
A levegő torokban lévő sebességének hatása211
A külső körülmények - nyomás, hőmérséklet, magasság - hatása 212
Az elősűrítő hatása213
A géphelyzet befolyása a keverék minőségére214
Az elemi porlasztó hibáinak összefoglalása és a szükséges korrekciók214
Keverési arány állandóságát biztosító berendezések214
A keverési arány állandó értéken való tartása változó motorfordulatnál215
A Zenith-karburátor216
A Pallasz-karburátor217
A Solex-karburátor218
Az üresjárási fúvóka219
A keverési arány állandóságának biztosítása változó magasságban219
Levegő szabályozása219
Tüzelőanyagszabályozás220
A porlasztók egyéb berendezései221
Hátrepülő berendezés221
Gyorsító szivattyúk222
Gazdaságos üzemanyag-fogyasztást biztosító szerkezet222
Gyorsellátó223
A porlasztó védelme befagyás ellen223
Segélyindító készülék225
Úszónélküli porlasztók225
Úszónélküli befecskendező porlasztó225
Úszónélküli permetező porlasztó226
A befecskendező szivattyús porlasztás Ottó-motornál231
A befecskendezés módozatai231
A befecskendező szivattyú233
A tűzelőanyag légtelenítése237
Keverékszabályozás befecskendező porlasztás esetén239
Szállítószivattyúk212
A motor hűtése
A hűtés módjai. Léghűtés. A folyadékhűtés244
Folyadékhűtés és a levegőhűtés összehasonlítása244
A léghűtés245
A folyadékhűtés247
A hűtéssel elvitt hő247
A hűtőrendszer248
A hűtők249
A motor szerkezeti kialakítása
A repülőmotorok építési formái252
A forgattyús hajtómű dinamikája260
Kinematikai viszonyok260
A dugattyú útja260
A dugattyú sebessége261
A dugattyú gyorsulása263
Erőbeli viszonyok263
A motorban működő erők263
Egyhengeres gép tömegerőinek meghatározása265
A forgó és ide-oda mozgó tömegek nagysága267
A dugattyúra ható erők267
A forgattyúcsapon működő hajtóerőművek felbontása érintőleges és sugárirányú összetevőre270
A tengenciális diagramm270
A lendítőtömegek szerepe és az egyenlőtlenségi fok273
A tehetetlenségi erők kiegyenlítése275
Egyhengeres motor tömegeiről275
Egyhengeres motor tömegerőinek kiegyenlítése276
Többhengeres motor tömegerőinek kiegyenlítése276
A forgattyús tengely lengései288
A csavarólengések csillapítása291
A forgattyús hajtómű szerkezeti kialakítása297
A dugattyú297
A dugattyú alakja és méretei297
A dugattyú csúszófelületeinek felületi kezelése301
A dugattyúcsapszeg302
Dugattyúgyűrűk303
A hajtórudak303
A hajtórudak fajtái304
A hajtórúd hossza306
A hajtórúdkisfej308
A hajtórúdszár kialakítása és igénybevételei309
A hajtórúdnagyfej314
A V motor hajtórúdjai314
Csillagmotorok hajtórúdjai314
Forgattyús tengelyek317
A forgattyús tengelyek méretezése320
Soros és V motorok tengelyei321
Osztott forgattyústengelyek322
Ellensúlyok325
Csapágyak327
Áttételezés327
A forgattyúszekrény327
Általános szempontok a forgattyúszekrény kialakításánál329
Soros és V motorok forgattyúszekrénye329
Csillagmotorok forgattyúszekrénye329
Hengerek és hengerfejek329
A hengerek osztályozása333
Különálló hengerek334
Hengertömbök334
Szelepvezérlés340
Elrendezések343
Szelepek347
A vezérlő bütykök347
Az elősűrítő és a szivótérnyomás-szabályozó349
Az elősűrítő352
Szivótérnyomás-szabályozó352
A gyujtás353
Gyujtórendszerek357
Gyujtómágnesek357
Akkumulátoros gyujtóberendezés358
Indiító segéd-gyujtóberendezések360
Gyujtógyertyák360
A motor kenése361
Kenési rendszerek364
A motor belső olajozási rendszere364
Olajhígítás és inditás hideg időben367
Kenőolaj szűrők367
Kenőolaj hűtők367
Indítóberendezések370
Kézi indítókészülékek370
Elektromos indítókészülékek370
Gázzal indítókészülék371
A motor fékezése
A motor teljesítményének meghatározása373
A fékek373
A Prony-fék373
Vízfékek374
Elektromos fékek375
Légcsavarral történő fékezés376
Teljesítménymérés repülés közben378

Brodszky Dezső

Brodszky Dezső műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Brodszky Dezső könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem