Előszó
ELŐSZÓ.
Amit eddig BROCKY Károlyról tudunk, annyi volt, hogy a temesvári fiu Bécsben tanult, Londonban működött, az angol fővárosban becsületes munkássággal szerzett művészi hírnévnek örvendett,...
Tovább
Előszó
ELŐSZÓ.
Amit eddig BROCKY Károlyról tudunk, annyi volt, hogy a temesvári fiu Bécsben tanult, Londonban működött, az angol fővárosban becsületes munkássággal szerzett művészi hírnévnek örvendett, s ott is halt meg. PESTY Frigyes irt róla a temesvári «Delejtű» 1860. 26. számában s adatait a WELDIN-családtól kapta. Amit mások később szórványosan irtak, többé-kevésbé a PESTY Frigyes adatainak a megismétlése. Ide tartoznak SZOKOLY Viktor «Fővárosi Lapok» 1867. 11. sz., SZANA Tamás «Száz év a magyar művészet történetéből)). Budapest, 1901. és utánuk mások, kik nem tudtak semmi ujat mondani. BARABÁS Miklós, ki Londonban járt, s találkozott is BROCKY Károlylyal, emlékirataiban alig, hogy a nevét emliti fel. RÓNAY Jáczint, ki huzamosabb időt töltött Londonban, s gyakran érintkezett a művészszel, kéziratos ((Naplótöredék)) czimű emlékirataiban egy fejezetet szentel neki. Ámde azok az emlékiratok csak nyolcz példányban lettek kézirat gyanánt kinyomatva, s ezek is nehezen hozzáférhetők. A mindenkori pannonhalmi főapát van arra feljogosítva, hogy kinek adhat engedelmet ezen emlékiratok betekintésére és felhasználására.
FEHÉR Ipoly úr ő excellentiája, a jelenlegi pannonhalmi főapát, ki a tudományok iránt való meleg érdeklődésének számos jelét adta már, a tudományos kutatás érdekében megengedte nekem, hogy RÓNAY Jáczint emlékirataiból a BROCKY Károlyról irt fejezetet szabadon felhasználhassam, Én ez engedelemmel élve, az egész fejezetet átvettem, mivel a sok személyes érintkezés és megfigyelés, melynek alapján ez a fejezet irva lett, különösen becsessé teszi. Ami benne tévedésen, vagy félreértésen alapul, azt a fejezet után megjegyzéseimmel látom el.
Akik eddig BROCKY Károlyról irtak, kivéve RÓNAY Jáczintot és DlVALD Kornélt, ki az eperjesi oltárképről irt közvetlen benyomás alapján a ((Művészetiben, egyik sem foglalkozott BROCKY Károly művészetével, különösen pedig RÓNAY Jáczintot kivéve egyik sem járt Angliában, egyik sem ismerte ottani műveit.
Mert az eperjesi oltárképen kívül csakis a két temesvári WELDIN-arczkép létezett hazánkban a művész pályájának első idejéből és az az
Vissza