Előszó
A Módszertani Intézet feladata az oktatási folyamat, az oktató-nevelő munka didaktikai, módszertani színvonalának fejlesztése. E feladatok megoldását szolgálják a szaktárgyi módszertani kézikönyvek, amelyek egy-egy szakmai tantárgy gyakorlati oktatási módszereit, eljárásait foglalják össze évfolyamonként.
Gyakorló pedagógusaink régi és jogos igényeinek kívánunk eleget tenni, amikor első rendszerező, a gyakorlatot közvetlenül segítő kiadványainkat közreadjuk. Lehetőségeinket figyelembe véve, szakmánként további szaktárgyi módszertani kézikönyvek megjelentetését tervezzük - mindenekelőtt: szakismeret, gyakorlati oktatás, anyag- és gyártásismeret, szakrajz oktatásához - az új tantervek kiadásának ütemében.
E kézikönyvek megírása a (szakmunkásképzés területén) az első hazai és nemzetközi próbálkozások közé tartozik. Főleg empirikus tapasztalatokat ismertetnek, amelyek a szakmunkásképző intézetek gyakorlatában általában megtalálhatók. A bevált módszerek, eljárások olyan törekvéseket tartalmaznak, amelyek a tanulói aktivitást fokozó módszertani eljárásokat kívánják érvényre juttatni. Úgy véljük, hogy ezek az ajánlások elsősorban a kezdő pedagógus számára nyújthatnak jelentősebb segítséget.
E kiadványok színvonalának emelése érdekében kérjük az intézetek pedagógusait és szakmai munkaközösségeit, hogy próbálják ki és dolgozzák fel a javasolt módszereket. Ennek alapján a könyvet egészítsék ki saját tapasztalataikkal, megjegyzéseikkel. A továbbfejlesztést mindenekelőtt a tanulói aktivitás, az ismeretek sokoldalú alkalmazása és a tanulók önállóságra nevelése területén alkalmazott módszerekre, eljárásokra és eszközökre, szervezési formákra kívánatos kiterjeszteni. Továbbra is kérjük az intézetek pedagógusainak, vezetőinek támogatását, segítségét a szaktárgyi módszertanok megírásában, bírálatában és az ezektől el nem választható munkákban, mint amilyenek a szaktantermek típusterveinek kidolgozása, a szemléltető eszközjegyzékek összeállítása, eszközgyártás, országos tanácskozások, bemutató foglalkozások megrendezése, megtartása stb.
Köszönetet mondunk azoknak a pedagógusoknak, szakmai munkaközösségeknek és intézetvezetőknek, akik elfoglaltságuk mellett részt vettek a kézikönyvek megírásában, bírálatában vagy egyéb módon elősegítették ezek megjelenését.
Vissza