Fülszöveg
Ritkaság, hogy egy tudományos igénnyel és tárgyilagossággal megírt mű ilyen érdekfeszítő és megrendítő legyen. Hans Sebald saját szűkebb hazájából indul ki, az ún. frank Svájc vidékéről gyűjtötte össze a boszorkányokra vonatkozó hiedelmeket, a visszajáró bolyongó és ártalmatlan, dühös és bosszúálló lelkekről, törpékről és tündérekről. A falusi boszorkányhit furcsa módon még hozzá is járult a közösség problémáinak békés megoldásához, az idősek segítéséhez, mivel a boszorkánygyanúsakat nem akarták megsérteni, nehogy valami módon bosszút álljanak. Ezt a magatartást a szerző afrikai és amerikai törzseknél is tapasztalta.
A boszorkányokba vetett hit alighanem a vallások keletkezésével egyidős, mert a mindenkor védtelen és kiszolgáltatott emberiség kézzelfogható biztosítékot akart sorsa jobbra fordulásához. Az ókor boszorkányai többnyire segítő szellemek voltak, akiknek jóindulatát meg lehetett vásárolni. Földi helytartóikat, a későbbi javasasszonyokat, ráimádkozókat minden időben...
Tovább
Fülszöveg
Ritkaság, hogy egy tudományos igénnyel és tárgyilagossággal megírt mű ilyen érdekfeszítő és megrendítő legyen. Hans Sebald saját szűkebb hazájából indul ki, az ún. frank Svájc vidékéről gyűjtötte össze a boszorkányokra vonatkozó hiedelmeket, a visszajáró bolyongó és ártalmatlan, dühös és bosszúálló lelkekről, törpékről és tündérekről. A falusi boszorkányhit furcsa módon még hozzá is járult a közösség problémáinak békés megoldásához, az idősek segítéséhez, mivel a boszorkánygyanúsakat nem akarták megsérteni, nehogy valami módon bosszút álljanak. Ezt a magatartást a szerző afrikai és amerikai törzseknél is tapasztalta.
A boszorkányokba vetett hit alighanem a vallások keletkezésével egyidős, mert a mindenkor védtelen és kiszolgáltatott emberiség kézzelfogható biztosítékot akart sorsa jobbra fordulásához. Az ókor boszorkányai többnyire segítő szellemek voltak, akiknek jóindulatát meg lehetett vásárolni. Földi helytartóikat, a későbbi javasasszonyokat, ráimádkozókat minden időben tisztelték, a gonosz szellemeket, a későbbi boszorkányokat pedig, akik megrontották a tejet vagy bajt kevertek a házban, ki lehetett engesztelni.
A boszorkány megtestesülése akkor született, amikor a keresztény egyház kinevezte a Sátánt az Úr vetélytársának, és a boszorkányt az ördög alattvalójának. Az egyház jóváhagyása, támogatása, biztatása, sőt kényszerítése nélkül a boszorkányüldözés sohasem következett volna be. Az egyház minden hívő lelkiismereti kötelességévé tette a boszorkányok vagy boszorkánygyanúsak feljelentését, a feljelentést minden esetben a vádlott elítélése követte, a feljelentő részesült az elítélt vagyonából. Ez az iszonyatos össznépi társasjáték az évszázadok során több mint egymillió ember megkínzását és halálát jelentette szerte a világon. A jelenlegi pápa, II. János Pál a harmadik évezred küszöbén tartott bűnbánatot többek között ezekért a rettenetes évszázadokért. Korunk alaposan megszelídült boszorkányhite megint csak az emberiség kiszolgáltatottságára épül, és mértéktelenül kibővült kommunikációs lehetőségeinknek köszönhetően több vallás, szekta, hiedelem és boszorkánykör keletkezett, mint bármikor az emberiség történetében. Hans Sebald jól ismeri az emberi lelket és megható szeretettel fordul a paradicsomi örök bűnbak: Éva lánya, a nő felé, aki, bármilyen gonoszság vagy ostobaság történjék is a földön, mindig a rövidebbet húzza. A könyvet ezért elsősorban a nőknek ajánlom.
Vissza