1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emlékezet, kultusz, történelem

Tanulmányok az 1848/1849-es forradalom és szabadságharc 150. évfordulója alkalmából

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az emlékezet-társadalmak végét éljük - írta Pierre Nora, neves francia történész - mindannak végét, ami biztosította az értékek megőrzését vagy átvitelét. Az emlékezet-ideológiák végét éljük, mindannak végét, ami megmutatta, hogy a múltból mit kellene megtartani a jövő számára. Csak azért beszélünk annyit az emlékezetről, mert már nincs. Csak regisztráló emlékezet van, mely megbízza a levéltárat, múzeumot, hogy őrizze meg és sokszorosítsa a jeleket, melyeket magunk után hagyunk. "Emlékezethelyek" vannak csupán, konkrét helyek, mint a levéltárak vagy a múzeumok, és szimbolikusak, mint nemzeti ünnepnapunk március 15-e, vagy a Révay Nagy Lexikona, ahol raktározhatjuk az emlékeinket. "Emlékezethelyeket" hozunk létre, történelmet írunk, hogy ne kelljen emlékeznünk. Nem ünnepeljük már a nemzetet, ám tanulmányozzuk ünnepeit.
Élő, nemzeti emlékezetünk elvesztése miatt múltunk örökségét hűvös tekintettel szemléljük. De ez a hűvös tekintet gyötör is minket, hisz adósai vagyunk mindazoknak,... Tovább

Fülszöveg

Az emlékezet-társadalmak végét éljük - írta Pierre Nora, neves francia történész - mindannak végét, ami biztosította az értékek megőrzését vagy átvitelét. Az emlékezet-ideológiák végét éljük, mindannak végét, ami megmutatta, hogy a múltból mit kellene megtartani a jövő számára. Csak azért beszélünk annyit az emlékezetről, mert már nincs. Csak regisztráló emlékezet van, mely megbízza a levéltárat, múzeumot, hogy őrizze meg és sokszorosítsa a jeleket, melyeket magunk után hagyunk. "Emlékezethelyek" vannak csupán, konkrét helyek, mint a levéltárak vagy a múzeumok, és szimbolikusak, mint nemzeti ünnepnapunk március 15-e, vagy a Révay Nagy Lexikona, ahol raktározhatjuk az emlékeinket. "Emlékezethelyeket" hozunk létre, történelmet írunk, hogy ne kelljen emlékeznünk. Nem ünnepeljük már a nemzetet, ám tanulmányozzuk ünnepeit.
Élő, nemzeti emlékezetünk elvesztése miatt múltunk örökségét hűvös tekintettel szemléljük. De ez a hűvös tekintet gyötör is minket, hisz adósai vagyunk mindazoknak, akik ennek a múltnak részesei és szereplői voltak. Talán törlesztünk valamit adósságunkból, ha a személyes emlékezet lenyomatait próbáljuk megragadni; ha a korabeli naplók, visszaemlékezések, magánlevelek szövegeit próbáljuk a magunk nyelvére lefordítani. A személyes emlékezet történelemmé formálása ugyan megsemmisíti magát az emlékezetet, de egy pillanatra, míg e szövegeket olvassuk, újra megtanulunk emlékezni. Egy mozdulat, egy szó, egy gesztus felismerése lehetőséget ad arra, hogy a naplószöveggé merevült múltban megmerítkezünk.
Március 15-e 1848-ban még nem volt "emlékezethely". A kortársak személyes emlékezete még nem volt történelem, még nem volt sem „nemzeti ünnepünk", sem a polgári társadalom alapvető feltételeit megteremtő „történelmi fordulópontunk". Ma, ha ennek a napnak az eseményeiről olvasunk, egy történelmi színdarab forgatókönyvét lapozzuk. Ami a kortársaknak a mindennapok voltak, az nekünk „ünnep".
A történelem nem feleltethető meg egyikőnk személyes emlékezetének sem, mégis mindannyiunké. A történelem időbeli folyamat, fejlődés és viszonyrendszer. Ezzel ellentétben az emlékezet sokféle és egyben sokféleségétől megfosztott; kollektív, mégis egyéni.
Jelen tanulmánykötet öt tematikus csoportban foglalkozik az 1848/49-es eseményekkel. Az első csoport az emlékezéssel és az emlékezettel, a második az emlékedet tárgyiasulásával, a tárgyi kultúrában is fellelhető kultusszal foglalkozik. A harmadik és a negyedik csoport 1848/49 rendszerváltozásainak színtereire kalauzol el minket, a megyét és a várost érintve. Az ötödik csoport pedig az egyéni életpályákon keresztül próbálja bemutatni a korszakot. Vissza

Tartalom

Emlékezés, emlékezet...
7-17. K. Horváth Zsolt: A lehetséges emlékezésektől a lehetséges történelmekig. Az 1848-49-es emlékezések történeti képe és olvasási dilemmái
19-24. Fleisz János: Konvergencia és divergencia a magyar szabadságmozgalmak eszmerendszerében
25-34. Hegedűs Zoltán: 1848-1849 emlékezete Moson vármegyében
Kultusz...
37-43. Varsányi Péter István: A mártír miniszterelnök ,,hallhatatlan emlékének záloga" avagy lesz-e valaha „ragyogó szobra" Batthyány Lajosnak
45-50. Vörös Boldizsár: 1848-49 történelmi személyiségei - 1918-19-ben
51-59. Csóti Csaba: 1848-49 kultusza az irredentizmus szolgálatában (Somogy megyei források alapján)
Rendszerváltások. A megye
63-67. Bősze Sándor: Jellacic útja a Dél-Dunántúlon két osztrák katonatiszt naplója tükrében
69-77. Füzes Miklós: „Hallja Kend Táncsics!"
79-93. Gálné Jáger Márta: „Kupa maradékai állnak, mint Sión hegye." Rendszerváltás Somogyban 1848 tavaszán
95-110. Dominkovits Péter: Pályaképek. Sopron vármegyei tisztviselők 1848-ban
Rendszerváltások. A város
113-125. Horváth Lajos: Fiume és a magyar tengerpart 1848-49-ben
127-151. Nagy Imre Gábor: Pécs szabad királyi város 1848 tavaszán
153-165. Gergely Anna: A székesfehérvári zsidók 1848-ban
167-177. Németh Ildikó: 1848 a soproni krónikák tükrében
179-185. Gazdag István: Debreceni hétköznapok a kormány Debrecenben tartózkodása idején
Életpályák, életutak
189-195. Márfi Attila: Adatok Mednyánszky Sándor pályaképéhez
197-219. Kaposi Zoltán: A Somssich família az 1848-as forradalom időszakában
221-233. Zakar Péter: Molnár János Székesfehérvár belvárosi káplán 1848-49-ben
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem