1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Börtönpszichológia

Főiskolai jegyzet/Rendőrtiszti Főiskola

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Rejtjel Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 282 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Főiskolai jegyzet. Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"Azoknak ajánljuk ezt a könyvet, akiket 30 éves büntetés-végrehajtási szolgáltunk során tiszteltünk és szerettünk, és akiktől tanultunk."
(A szerzők)
A börtönpszichológia intézményes művelése a... Tovább

Előszó

"Azoknak ajánljuk ezt a könyvet, akiket 30 éves büntetés-végrehajtási szolgáltunk során tiszteltünk és szerettünk, és akiktől tanultunk."
(A szerzők)
A börtönpszichológia intézményes művelése a II. világháború után kezdődött el az angolszász államokban. Magyarországon a tudományág közel 30 éves múltra tekint vissza, mivel az 50-es, 60-as évek politikai társadalmi berendezkedése nem tette lehetővé sem általában a pszichológia, sem pedig a büntetés-végrehajtási környezetben alkalmazott lélektan művelését. A 70-es évek közepén született egy „Büntetés-végrehajtási pszichológia'' c. főiskolai jegyzet (Csetneky, 1975), amelyet ezzel a mostani munkánkkal kívánunk felváltani. Az első jegyzet kiadása óta eltelt több mint 25 év alatt jelentős fejlődés ment végbe nemcsak az igazságszolgáltatásban és a börtönrendszerekben, hanem a börtönpszichológia ismeretanyagában is. Ezen jegyzet szerzői előtt komoly dilemmaként jelentkezett, hogy a hatalmas nemzetközi és a jóval csekélyebb hazai anyagból mit tegyenek közkinccsé a büntetés-végrehajtási szakmai közvélemény számára. Miután a szerzők mintegy három évtizede dolgoznak e szakterületen, ezért mind elméleti, mind gyakorlati szinten egy karakterisztikus irányvonalat követnek: elkötelezett hívei a fogvatartottak reszocializációjának. Ez az attitűd csak részben határozza meg a szelekciót, a másik igen fontos kérdés, hogy kinek írjuk a jegyzetet és az illető mire fogja ezt használni.
Elsősorban nyilván a Rendőrtiszti Főiskola hallgatói számára készül a jegyzet, akiknek fontos, hogy alapvető ismereteket szerezzenek a börtönök működésének pszichológiai vonatkozásairól.
A második csoport, amelyet megcéloztunk, az igazságszolgáltatás folyamatában résztvevő szakemberek, elsősorban természetese: a büntetés-végrehajtás, a központi és helyi vezetői és mindazok a szakemberek, akik közvetlenül foglalkoznak a fogvatartottak életének irányításával. Az várjuk, hogy az ő szemléletüket a könyv segíteni fogja, reálisabban felismerhetik, hogy a büntetés-végrehajtás mely területein kaphat szerepet, feladatot a pszichológia és művelője, a pszichológus. Különösen fontosnak tartjuk, hogy a jogtudomány területein dolgozó szakemberek tájékozódási forrásként használhassák a jegyzetet, hiszen az ő szemléletük és gyakorlati eljárásuk alapvetően befolyásolja a börtönügy helyzetét.
A harmadik csoportot a börtönpszichológusok és mindazok a pszichológusok és szociális munkások jelenthetik, akik a totális intézményekben (pl. javító-nevelő intézetekben) deviáns személyekkel foglalkoznak. Úgy gondoljuk, nem mondhatunk le arról, hogy fontos ismereteket, gondolkodási keretet, komplex szemléletmódot adjunk a börtönpszichológusok számára, amely különösen a pályakezdő kollégák részére nélkülözhetetlen lehet, illetve hasonlítási keretet a más szaktárcákhoz tartozó intézményekben dolgozó kollégáknak. Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
I. fejezet / Alapfogalmak
1. A börtönpszichológia helye a tudományok rendszerében 13
2. A börtönpszichológia fogalma 16
3. A börtönpszichológia tárgya 17
4. A börtönpszichológia módszerei 18
5. A börtönpszichológia hazai kialakulásának története 20
6. Kitekintés külföldre 23
6.1. Közép-kelet-európai országok 24
6.2. Nyugat-európai országok 24
6.1.1. Pszichológiai szempontok érvényesítése az Egyesült Államok büntetés-végrehajtásában 27
H fejezet / Az elítélt
1. A börtönpszichológia személyiség-modellje 30
1.1. Személyiség és bűnelkövetés 30
1.2. Személyiség és visszaesés 32
1.3. Személyiség és börtönadaptáció 35
1.4. A személyiség definíciója 38
1.5. A személyiségvonás-elméletek 39
1.5.1. Faktorelméletek 39
1.5.2. Eysenck elmélete 39
1.6. A „Nagy Ötök" (Big Five) 46
1.7. Személyiség és szocializáció 50
1.7.1. Változó személyiségvonások 50
1.7.2. Costa és McCrae nézete 51
1.7.3. Primér szocializáció 52
1.7.4. Szocializáció a totális intézetben 53
1.7.5. Társadalmi változás és személyiségváltozás 54
2. A viselkedés szabályozása 55
2.1. A kognitív szabályozórendszer 55
2.1.1. A percepció (észlelés) 55
2.1.2. Az énkép 57
2.1.3. Az értékrend 59
2.1.4. Az önkontroll 62
2.15. Az intelligencia 63
2.2. Az emocionális szabályozás 65
3. Személyiségvizsgálati módszerek a börtönpszichológiában 68
3.1. Vizsgálati módszerek 71
3.1.1. Általános tájékozódás 71
3.1.2. Exploráció, beszélgetés 71
3.13. Intelligencia-vizsgálatok 71
3.1.4. Projektív tesztek 72
3.1.5. Kérdőívek 72
3.1.6. Pontozóskálák, attitűdskálák 72
3.1.7. Eszközök, műszerek 72
3.1.8. A pszichológiai vélemény 73
4. Osztályozás a büntetés-végrehajtásban 73
4.1. A differenciálás fogalma 73
'4.2. Az osztályozási rendszerek jellemzői 75
43. Kísérlet egy elítélt-tipológia létrehozására 76
4.4. A csoportok összehasonlítása 80
5. A fogvatartotti kategóriák pszichológiai jellemzői 83
5.1. Előzetesen letartóztatottak 83
5.2. Elítéltek 86
5.2.1. Az elsőbűntényesek 86
5.2.2. A visszaesők 86
5.2.3. A fiatalkorúak 90
5.2.4. A nők 92
5.2.5. A hosszú időtartamú szabadságvesztésre ítéltek 94
5.3. Kóros személyiségszerkezetű elítéltek 98
5.3.1. Neurotikusok 99
53.2. Pszichopaták 101
5.33. Értelmileg súlyosan károsodottak 103
5.3.4. Pszichotikusok 104
5.4. Diszfunkcionális viselkedésű elítéltek 105
5.4.1. Agresszívek 105
5.4.2. Autoagresszívek 106
5.43. Homoszexuálisok 107
6. Személyiség és előrejelzés 107
6.1. A bűnelkövetési rizikó 108
6.2. Az eseti szükségletek azonosítása és elemzése 109
6.3. Az összegző jelentés 109
6.4. Dinamikus rizikó-mérés 110
III. fejezet / A börtön
1. A börtön „filozófiai" környezete 111
1.1. Elméleti előzmények 111
1.2. Az európai börtönfilozófia 113
2. Belső ellentmondások 114
2.1. A büntetés és a nevelés ellentmondása 114
22. A kényszer és az önkéntesség ellentmondása 117
2.3. A zártság és a nyitottság követelményének ellentmondása 118
3. A börtön, mint totális intézet 120
3.1. A totális intézetek jellegzetességei 120
32. A totális intézet programja 121
4. Az informális hálózat és szerepstruktúrája 122
4.1. Az informális hálózat fogalma és funkciója 122
4.2. Az informális hálózat kialakulásának forrásai 123
4.2.1. A deprivációs modell 123
4.2.2. Az import modell 126
4.2.3. Integrációs törekvések 126
4.3. Az informális hálózat szabályai 126
4.4. Státusz-hierarchia és szerepstruktúra 128
4.4.11 Státusz-hierarchia 128
4.4.2. Szerepstruktúra 129
4.5. A formális és az informális szervezet ellentétének enyhítését célzó törekvések 132
4.5.1. öntevékeny szervezet 132
4.5.2. önkéntes részvétel a programokban 133
4.5.3. Normalizálás és nyitottság 133
4.5.4. Humánus légkör 133
5. Az elítéltek alkalmazkodó viselkedésének típusos formái 134
5.1. Alkalmazkodási taktikák 134
5.2. A konformizmus iránti igény 136
6. Pszichés mechanizmusok az alkalmazkodó viselkedés hátterében 138
7. A totális intézet személyiségre gyakorolt káros hatásai 140
7.1. Énkép-devalváció 140
7.2. Agresszió 140
7.3. Antiszociális jellegű normaerősödés 141
7.4. Kóros psziché tünetek jelentkezése 142
IV. fejezet / A bánásmód
1. A börtönadaptáció 145
1.1. A börtönszocializáció 145
1.2. A börtönök működéséneke négy elve 146
1.2.1. Az erőszak elve 146
1.2.2. A kizsákmányolás elve 147
1.2.3. A szolidaritás elve 148
1.2.4. A status quo elve 148
13. A bebörtönzés „kínjai" 149
1.4. A coping 150
1.4.1. Coping a börtönben 152
|J| Adaptációs lehetőségek a börtönben 156
2. A treatment 157
1.1. A Martinson-doktrína 157
1.2. A treatment értelmezése 159
3. Az átfogó értelemben vett bánásmód elemeinek pszichológiai jellegzetességei 162
3.1. A börtön szociális klímája 162
3.2. Az elhelyezés 164
3.3. Az ellátás 165
3.4. A munka 166
3.5. Az oktatás 166
3.6. A szabadidő eltöltése 166
3.7. A napirend 167
3.8. Az elítéltek formális "karrierje" 167
4. A fontosabb nevelési módszerek pszichológiai elemzése 167
4.1. Egyéni foglalkozás 168
4.1.1. A befogadás 169
4.1.2. A nevelési program elkészítése 170
4.13. A nevelési program végrehajtása 171
4.4.4. A szabadulás előkészítése 172
42. Csoportos foglalkozás 172
4.2.1. Az eligazítás 172
4.2.2. A tematikus foglalkozás 173
4.2.3. A problémamegoldó csoport 173
4.2.4. A készségfejlesztő tréningek 174
4.3. Az önállóság fokozása 177
4.4. A jutalmazás és büntetés 178
5. Speciális csoportok a börtönben 182
5.1. A gyógyító-nevelő csoport 182
5.2. Az átmeneti csoport 184
5.3. Az enyhített végrehajtási szabályok (EVSZ) alapján működő csoportok 185
5.C Különleges biztonságú körletek 185
6. Pszichoterápiás és szocioterápiás szolgáltatás az elítélteknél 186
6.1. A pszichoterápiás módszerekről 187
6.1.1. A pszichoterápia fogalma 187
6.1.2. A pszichoterápia szabályai 189
6.1.3. Elítélteknél alkalmazott pszichoterápiás formák 191
6.1.4. Az elítéltekkel folytatott pszichoterápia néhány tapasztalata 195
6.2. A szocioterápiás módszerekről 196
V. fejezet / A személyzet
1. A börtön személyi állományának hierarchiája 202
1.1. A hierarchia típusa 202
1.2. A hierarchia jellemzői 204
1.3. A hierarchia hatásai 206
1.4. A személyzet és az elítéltek kapcsolata 208
15. Az európai elveknek megfelelő szervezet kialakulása 209
2. A büntetés-végrehajtási munkára való alkalmasság kérdései 210
2.1. A személyzettel szembeni elvárások 210
2.2. Alkalmasságvizsgálatok 214
2.3. Merítési lehetőség 216
3. Pályán maradás,beválás 217
4. A kiképzés, továbbképzés és menedzselés kérdései 220
4.1. Képzési formák a hazai büntetés-végrehajtásnál 220
4.2. Személyiségfejlesztő tréningek 221
4.3. Kiképzés és tréning külföldön 222
4.4. A személyzet menedzselése 225
5. A személyzet mentálhigiénés helyzete 226
5.1. Szerepfeszültség és szorongás 226
5.2. A szorongás oldása: alkoholizmus, öngyilkosság 227
5.3. A mentálhigiénés programok szükségességéről 228
Irodalom 231
Mellékletek 247
Idegen szavak, kifejezések magyarázata 273
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem