Előszó
Nincs könnyű dolguk az előszó íróinak, ha olyan kötetet kell bevezetniük, amely egykori nagyrabecsült kollégájuknak kíván emléket állítani olyan módon azonban, amely eltér az emlékkötetek...
Tovább
Előszó
Nincs könnyű dolguk az előszó íróinak, ha olyan kötetet kell bevezetniük, amely egykori nagyrabecsült kollégájuknak kíván emléket állítani olyan módon azonban, amely eltér az emlékkötetek hagyományos formáitól. A KLTE Neveléstudományi Tanszékének oktatói közös akarattal úgy kívánnak tiszteletteljes főhajtással Boros Dezső emlékének adózni, hogy egybegyűjtve adják közre a szerző kiadatlan tanulmányait. Meggyőződésük, hogy a legméltóbban és leghitelesebben az ő írásban hátrahagyott üzenetei szólhatnak mindarról, amivel szakmánkat gazdagította.
Mivel azonban az értékelés sem maradhat ki az előszóból, azt a megoldást választottuk, hogy a kötet első szakértő olvasóinak, a felkért bírálóknak a megállapításaiból idézünk olyan részeket, amelyek a Boros Dezső által vállalt alkotói feladat jellegére, illetve a kötet szerkezetének, logikájának kérdéseire vonatkoznak.
Úgy véljük, ezen a módon segíthetjük leginkább, hogy kollégánk munkássága mielőbb megfelelő értékelést kapjon.
Jelen kötet túlnyomó részét az a "késői" tanulmány teszi ki, amelyben a szerző Karácsony Sándor pedagógiai nézeteinek rendszerezésére tett kísérletet. (A. rész)
Örvendetesnek ítéljük, hogy az egykori debreceni professzor, Karácsony Sándor hosszú ideig méltatlanul mellőzött életművét napjainkra már több szempontból elemezték, a róla szóló irodalom az utóbbi években számos fontos publikációval gyarapodott és várhatóan még további újabb adalékokkal egészül ki. De számítanunk kell arra is, hogy egyre kevesebben lesznek a szerzők között azok, akik az egykori mester tanításait a tanítvány és szemtanú közvetlen hitelességével közvetíthetik. Boros Dezső bizonyos értelemben még közülük való volt, azonban - és az elemzéseit talán éppen ez teszi különösen érdekessé - nem tartozott a közeli tanítványok köréhez. Hallgatója és olyan követője, közvetítője volt egykori professzora gondolatainak, akit a gondolati rendszer üzenete elsősorban a pedagógusmesterség gyakorlása közben és révén ragadott meg.
Vissza