1.062.898

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kompozíció poétikája

A művészi szöveg szerkezete és a kompozíciós formák tipológiája

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Európa Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 284 oldal
Sorozatcím: Mérleg
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 10 cm
ISBN: 963-07-2910-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés
A "nézőpont" mint kompozíciós probléma5
A "nézőpont" az ideológia síkján17
A szerző, az elbeszélő és a hős mint az ideológiai nézőpont lehetséges hordozói22
Az ideológiai nézőpont kifejezésének módjai26
Az ideológiai és a frazeológiai sík viszonya28
A "nézőpont" a frazeológia síkján31
A megnevezés mint nézőpontprobléma36
Megnevezés a mindennapi életben, a publicisztikában és a levél műfajában36
Megnevezés a szépirodalomban44
Szemléltetés: Napóleon megnevezése a HÁBORÚ ÉS BÉKÉ-ben47
A szerző szólamának és a hősök szólamának viszonya a szövegben55
Az idegen szólam hatása a szerzői szólamra56
Az idegen szólam használatának legnyilvánvalóbb esetei56
Különböző nézőpontok összefonódása az egyszerű mondatban. A beszélő és a hallgató nézőpontjának összefonódása62
Különböző nézőpontok összefonódása egyetlen szóban67
A szerzői szólam hatása az idegen szólamra70
Kevésbé nyilvánvaló esetek: belső monológ70
Nyilvánvalóbb esetek: a szerző hatása a szereplők egyenes beszédére74
Az egyenes beszéd szerzői átdolgozásának néhány kérdése a HÁBORÚ ÉS BÉKÉ-ben76
"Belső" és "külső" szerzői pozíció84
A "nézőpont" a tér- és időviszonyok síkján95
Tér96
Az elbeszélő és a szereplők térbeli pozíciójának egybeesése96
Az elbeszélő és a szereplők térbeli pozíciójának különbözősége99
A folyamatos áttekintés100
Az elbeszélő pozíció mozgásának egyéb esetei104
A "madártávlat"107
A némajelenet109
Az idő110
Időbeli többnézőpontúság. A nézőpontok összefonódása111
Igeidő, igeszemlélet és a szerző időbeli pozíciója116
A térbeli-időbeli jellemzés síkja a különböző művészeti ágakban126
A "nézőpont" a pszichológia síkján133
A viselkedés leírása a pszichológia síkján137
Első módszer: külső nézőpont138
Második módszer: belső nézőpont. A két leírási módszer formai jellemzői140
A különböző pszichológiai nézőpontok kompozíciós felhasználásának tipológiája144
Egyetlen nézőpont - változatlan szerzői pozíció145
Több nézőpont - változó szerzői pozíció148
A vizsgált esetek transzformációs leírásának lehetőségei161
A pszichológiai nézőpont problémája mint a szerzői tudás problémája163
A nézőpontok megkülönböztetésének sajátosságai a pszichológia síkján165
A nézőpontok viszonya a mű különböző szintjein. Az összetett nézőpont167
A mű különböző elemzési szintjein megnyilvánuló nézőpontok eltérése egymástól169
Az ideológiai nézőpont eltérése a többi nézőponttól169
Az ideológiai és a frazeológiai nézőpont eltérései169
Az ideológiai és a pszichológiai nézőpont eltérései172
A térbeli-időbeli nézőpont eltérése a többi nézőponttól174
A térbeli-időbeli és a pszichológiai nézőpont eltérése175
A térbeli-időbeli nézőpont és a frazeológiai nézőpont eltérése178
Több nézőpont összefonódása egyazon szinten179
Az elbeszélő pozíciójának összefonódása valamely más pozícióva a HÁBORÚ ÉS BÉKE felépítésében180
"Helyettesített" nézőpont mint az elbeszélői és a szereplői nézőpont összefonódásának lehetséges esete194
A művészi szöveg néhány különleges kompozíciós problémája199
Hogyan függ a nézőpont a leírás tárgyától?199
"Nézőpont" a pragmatika vonatkozásában207
A szerző és az olvasó nézőpontjának eltérése207
A kompozíció szemantikája, szintaktikája és pragmatikája211
Strukrurális hasonlóságok a különböző művészeti ágakban. A festészeti és az irodalmi mű felépítésének azonos elvei215
Belső és külső nézőpont215
A belső és a külső nézőpont megnyilvánulása az elemzés különböző szintjein215
A külső és belső nézőpont összefonódása az elemzés meghatározott szintjén220
Külső és belső nézőpont a képzőművészetben222
A művészi szöveg kerete225
A keret problémája a különböző szemiotikai szférákban225
A "keretek" a képzőművészetben230
A külső és a belső nézőpont váltakozása mint a "keret" jelölésének formai eszköze az irodalmi műben234
A művészi szöveg összetett jellege243
A "háttér" ábrázolásának elvei251
A háttér és a keret ábrázolásának azonos elvei261
Zárómegjegyzések265
Bibliográfia273

Borisz Uszpenszkij

Borisz Uszpenszkij műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Borisz Uszpenszkij könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem