Fülszöveg
„Hétéves koromban halálra ítéltek egy általam nem ismert bűnért. Tudtam, hogy ez nem gyermeki fantáziálás, a képzelet játéka, hanem nagyon is valóságos halálos íJélet."
Boris Cyrulnik megmenekült a halál torkából, nem lett a bűnös náci ideológia áldozata. A gyerek, akit meg akartak ölni, később egész életében azt kutatta, hogyan hódíthatott teret egy ilyen ideológia. Hogyan lehetséges, hogy egyesek szomjazzák az üres frázisokat, és hajlandók elmenni egészen a deportálásig, a gyilkosságig, a népirtásig? Miért van, hogy eközben mások felszabadulnak, és a saját fejükkel kezdenek gondolkozni?
Az önkéntes szolgaság megbénítja a gondolkozást. Aki együtt üvölt a farkasokkal, a végén maga is farkassá lesz. Az önálló gondolkodás viszont gyakran elszigetelődést is jelent. Csak azok vállalják az autonómia kalandját, akik kellőképp megtanultak bízni magukban.
Boris Cyrulnik tragikus élettapasztalattal, a kitaposott utakról letérve mutatja meg nekünk, hogyan tehetünk szert erőre a...
Tovább
Fülszöveg
„Hétéves koromban halálra ítéltek egy általam nem ismert bűnért. Tudtam, hogy ez nem gyermeki fantáziálás, a képzelet játéka, hanem nagyon is valóságos halálos íJélet."
Boris Cyrulnik megmenekült a halál torkából, nem lett a bűnös náci ideológia áldozata. A gyerek, akit meg akartak ölni, később egész életében azt kutatta, hogyan hódíthatott teret egy ilyen ideológia. Hogyan lehetséges, hogy egyesek szomjazzák az üres frázisokat, és hajlandók elmenni egészen a deportálásig, a gyilkosságig, a népirtásig? Miért van, hogy eközben mások felszabadulnak, és a saját fejükkel kezdenek gondolkozni?
Az önkéntes szolgaság megbénítja a gondolkozást. Aki együtt üvölt a farkasokkal, a végén maga is farkassá lesz. Az önálló gondolkodás viszont gyakran elszigetelődést is jelent. Csak azok vállalják az autonómia kalandját, akik kellőképp megtanultak bízni magukban.
Boris Cyrulnik tragikus élettapasztalattal, a kitaposott utakról letérve mutatja meg nekünk, hogyan tehetünk szert erőre a független gondolkozáshoz.
Mélyen felkavaró és megindító könyv.
t i
„A dilemma világos, de fájdalmas. Akik a belső szabadság útjára térnek, el fogják veszíteni barátaikat. Szeretteik meg fogják gyűlölni őket, ahogyan Hannah Arendtet. Önállóan gondolkozni annyi, mint elszigetelődni: a szorongás a szabadság ára. Ellenben akik egy imádott zsarnok szavának vetik alá magukat, védettséget éreznek (mind együtt), egyenlőséget (mind egyformák), és vérszomjas jókedvet, hogy a hullahegyeken táncolhassanak, mint az SS-őrség Auschwitzban, Pol Pot gyilkosai és Mao Ce-tungtól, a Nagy Kormányostól elkápráztatott, törvényt ülő kínai serdülők.
Szerencsére tudunk hatni a ránk ható közegre. Elég, ha védettséget nyújtó miliőt teremtünk a gyermekeknek, hogy örömmel tehessenek felfedezéseket. Több kötődési személyt toborzunk köréjük, hogy megtanulhassák a szeretet változatos módozatait. Nyitottá tesszük szellemüket azzal, hogy több nyelvet, több gondolkodásmódot sajátíttatunk el, többféle kultúrát ismertetünk meg velük.
Vannak eszközeink, hogy hassunk a ránk ható valóságra."
Vissza