1.067.309

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanulmányok az általánosan képző iskola tantárgyi feladatai köréből

Szerző
Budapest
Kiadó: Pedagógiai Tudományos Intézet Módszertani Osztály
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 319 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 312 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az alábbi kötet konkrét betekintést nyújt abba a munkába, amely a PTI Módszertani Osztályán az 1958 őszén megkezdett hároméves terv első évében folyt. Ideiglenes eredményeket hézagosan, vázlatosan... Tovább

Előszó

Az alábbi kötet konkrét betekintést nyújt abba a munkába, amely a PTI Módszertani Osztályán az 1958 őszén megkezdett hároméves terv első évében folyt. Ideiglenes eredményeket hézagosan, vázlatosan és nyers formában közöl. Ideigleneseket azért, mert a "végső" szó kimondásához a hároméves terv "logikájának" be kell teljesednie. A hároméves terv minden évének megvan a maga sajátos részfeladata, amely az előzőt továbbfejleszti, illetve ellenőrzi, s az alábbi dolgozatok csak az első évben nyert "fogódzók" - a másik két év számára. A különböző tárgyak feladataival kapcsolatos kutatási eredményeket tartalmazzák. Ezeket is hézagosan, vázlatosan és nyers formában, mert különböző okok folytán itt még nem szerepel a történelem, a földrajz és a biológia (hogy egyéb tárgyakat most ne is említsünk) továbbá, mert teljesen el kellett tekintenünk a kutatás dokumentációjának közreadásától (ez ötszörösére emelte volna a terjedelmet és áttekinthetetlenné tette volna a kötetet), s végül, mert sem a szerkesztés, sem a megfogalmazás nem tehette meg a magáét olyan mértékben, aminőben az egy végleges, nyomdai előállítású kiadvány esetében indokolt lett volna. Itt ugyanis nem volt érdek az egyenetlenségek elsimítása, mert e kiadvány inkább vita-alapul szolgál - tájékoztató jellege mellett - s e vita nemcsak összpedagógiai, hanem külön-külön szaktárgyankénti aspektusokban is folyni fog. Ami tehát e kiadvány önmagában vett alkatában talán zavaró - figyelmes olvasás mellett - az t.i., hogy bizonyos pedagógiai alapkérdésekben sem teljesen egységes álláspontú, - az az adott összefüggésben egyenesen előnyös. Nevezetesen: egyrészt a három év munkájának egészében, másrészt külső szakemberek vitázó bekapcsolódása útján lehetőséget nyújt az ilyen alapkérdések tudatos, rendszeres tisztázásához, kollektív kimunkálásához. Végre nem is szabad elfelejtenünk, hogy tudományos kutatás esetében a feladat kitűzése lehet egységes és úgyszintén a végeredmény is, (amely már viták tüzét is kiállta) de ami köztük van, maga a kutatás, annak útjai, eljárásai, s a felfogás, amely bennük megnyilatkozik, aligha. Az egység a tudományos kutatásban inkább eredmény szokott lenni, s nem állandóan ható szabály, amelytől mindenkinek mindenben tilos a legcsekélyebb eltérés is. Vissza

Tartalom

Komár Pálné: A korszerű irodalomtanítás differenciált feladatrendszere és tartalma az általánosan képző iskola alap- és középfokán
Bevezető5
Szaktárgytörténeti kutatások eredményei6
Rövid áttekintés a hazai irodalomtanítás feladatrendszerének történeti alakulásáról6
A legfőbb külföldi törekvésekből levonható tanulságok15
Az irodalomtanítással szemben támasztott társadalmi igények felmérésére végzett munka tapasztalatai21
Különböző foglalkozású dolgozók kívánalma az irodalomtanítással szemben22
Az általános iskolai, a gimnáziumi tanárok, valamint a szaktudomány képviselőinek megnyilatkozásaiban kifejezésre jutó társadalmi igény25
Elméleti megfontolások31
A szocialista nevelési cél tartalmának vizsgálata31
Levonható tanulságok arra vonatkozóan: mi a helye és szerepe az irodalomtanításnak az általánosan művelő iskola szaktárgyainak rendszerében31
A világnézeti nevelés középponti szerepéből adódó megfontolások az irodalomtanítás feladatrendszerének kialakításakor34
Oktatás- és neveléslélektani megfontolások35
A jelenlegi gyakorlatból levonható megfontolások36
A korszerű, szocialista irodalomtanítás differenciált feladatrendszere38
A korszerű irodalomtanítás tartalmának körvonalai41
Szoboszlay Miklós: Az idegen nyelvek tanításának feladatrendszere
A tantárgyi célkitűzések és feladatok történeti elemzése47
A külföldi metodikai irodalom és a népi demokratikus országok tanterveinek célkitűzései57
Társadalmi igények felmérése65
Jelenlegi helyzet (iskolalátogatások, ankétok, konzultációk stb. tapasztalatai)88
A tantárgy cél- és feladatrendszerének elsődleges felvázolása99
Cser Andor: A matematika-tanítás feladatrendszere
Bevezetés104
A magyarországi matematikatanítás feladatrendszerének fejlődéséről105
Kísérlet a matematikatanításra háruló társadalmi igények felmérésére109
Világnézeti vonatkozások115
A matematikatanítás külföldi feladatai116
Hogyan realizálódnak a feladatok a jelenlegi matematikatanításban?122
A matematikatanítás javasolt feladatrendszere131
Bori István: A korszerű fizikatanítás feladatrendszere
Bevezetés134
Vizsgálataink és eredményeink139
A hazai fizikatanítás fejlődésének vázlata139
Fizikatanításunk jelenlegi helyzete151
A szovjet és a német demokratikus tanterv157
Társadalmi és gazdasági igények a fizikatanítás irányában160
A fizikatanítás korszerű feladatai174
Néhány szempont a tantervkészítéshez181
Garami Károly: A kémiatanítás korszerű feladatrendszere183
A hazai középiskolák kémia tantervének történeti vizsgálata183
Előkészítés a gyakorlati életre197
A külföldön folyó kémiatanítás vizsgálata210
A kémiatanítás jelenlegi helyzete a hazai pedagógiai gyakorlatban217
A kémiatanítás feladatrendszerének elsődleges összeállítása218
Mellékletek223
Xantus Gyula: A korszerű rajzoktatás feladatrendszere és tartalma az általánosan képző alap- és középfokú iskolában230
Bevezetés230
A szaktárgytörténeti kutatások eredményei231
A magyar rajzoktatás történeti alakulásának tanulságai231
A rajzoktatás jelenlegi külföldi koncepciói232
A szocialista és népi-demokratikus országok legújabb rajzoktatási reformtervei235
A társadalmi igény felmérésének tapasztalatai238
Az ipari termelő munka igénye238
A tudományos munka és "egyéb" foglalkozások igénye239
A dolgozók egyéni élete és kulturális igénye240
A nevelés és oktatás szakembereinek véleménye240
Elméleti meggondolások242
A rajzoktatás helye a szocialista nevelésben. A marxista ismeretelmélet megvalósítása a szaktárgy sajátos jellegének megfelelően242
A rajztanítás kapcsolata a képzőművészetekkel és az ábrázolással foglalkozó szaktudományokkal243
Alkotáslélektani meggondolások245
Érzékeléslélektani meggondolások246
A jelenlegi gyakorlat problémái250
A korszerű rajzoktatás differenciált feladatrendszere253
Az általánosan képző iskolák rajzoktatása tartalmának, művelődési anyagának körvonalai256
Péter József: Az általánosan képző iskola zenei nevelésének feladatrendszere258
A zenei nevelés iránti társadalmi igény258
A tantárgy fejlődése és a társadalmi helyzet viszonya275
Iskolai énektanításunk mai helyzete280
Külföldi tantervek283
Az iskolai zenei nevelés feladatrendszerének tervezete287
Burka Endre: Az iskolai testnevelés feladatrendszere
Az iskolai testneveléssel szemben támasztott igények291
Problématörténeti kutatások296
Ankétok, konzultációk, iskolalátogatások tapasztalatai302
A testneveléstanítás feladatai305
Az iskolai testnevelés és a testnevelési és sportmozgalom általános feladatai305
A tanulók testi fejlődésének támogatása, egészségük megőrzése és megszilárdítása306
A tanulók munka és honvédelmi képességeinek fokozása308
A munka és a védelmi képességek megőrzése309
Az iskolai testnevelés egyéb nevelési feladatai312
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem