Előszó
Bevezető ___________________
Bevezető - „4 > 4 x 1"
Azaz: négy nagyobb, mint négyszer egy. Ha a matematikában nem is állja meg a helyét a fenti egyenlőtlenség, a két Bolyairól elnevezett csapatverseny évek óta bizonyítja ezt a meghökkentő tételt, emberi igazságot. Négy diák a tanév elején összefog, szövetséget köt egymással, hogy ki-ki a legjobb tudását adva a ráeső feladatrészt elvégzi és - nem saját magát, hanem - csapatát győzelemre viszi. Egyedül, még ha valami csoda folytán megnégyszereződne is az okossága, ügyessége, ugyanezt egyikőjük sem tudhatná véghezvinni.
2004 óta megrendezett versenyünk a csapatszellem alapjaira épít, illetve azt erősíti a gyerekekben, akiknek szükségszerűen egyezségre kell jutniuk a feladatmegosztásban és a különböző szerepek kiosztásakor. Ez az egyezségre ösztönzés érvényesül már az első forduló írásbeli feladatainak megoldása közben, de még inkább a döntőre készülve a kis színpadi előadás megtervezésekor, gyakorlásakor és főképp bemutatásakor. Nem kis összekovácsoló erő van a sikerben, de bizony még a közösen elszenvedett vereségben is.
A Bolyai szellemiségéhez hozzátartozik továbbá az érzelmi intelligencia erősítése is a gyerekekben, akik a feladatlapok mellett egy szál rózsát is találnak fehér lapra helyezve az alábbi, Bolyai Jánostól származó intelemmel:
„Az igazat érteni, a szépet érezni, a jót gyakorolni kell!" és a következő felszólítással:
Ezzel a virággal a verseny után szerezzetek valakinek örömet! így emlékeztetve őket a köszönetnyilvánításra, amellyel felkészítő tanáruknak vagy szüleiknek tartoznak. A verseny ugyanis jellegéből adódóan az átlagosnál valóban több felkészítő munkát igényel, amelyet megyénként illetve körzetenként, valamint az országos döntőn tanári fődíjjal ismerünk el. Ezek odaítélésekor a felkészítő pedagógus benevezett diákjainak számát és eredményességét vesszük figyelembe. A versenyt eredetileg Nagy-Baló András hirdette meg matematikából az 5-8. évfolyamon. 2005-ben a megmérettetést kiterjesztettük a magyar nyelv és irodalom tantárgyra is. 2007-ben bekapcsolódott a 3. és 4. évfolyam, 2010-től pedig a történelmi Magyarország más területein is meghirdettük versenyünket. A verseny megálmodója Nagy-Baló András, a budapesti Baár-Madas Református Gimnázium matematikatanára, aki jelenleg is a rendezvény országos főszervezője. Az anyanyelvi verseny feladatsorait Papp István Gergely, a simontomyai Vak Bottyán Gimnázium magyartanára állítja össze, a feladatsorok lektorálását Marton Ágota Flóra és Kerekes Barnabás, a Baár-Madas Református Gimnázium magyartanárai, valamint Tóth András, a budapesti Áldás Utcai Általános Iskola tanára és Ferenczy Noémi, a székesfehérvári Ciszterci Szent István Gimnázium tanára végzik. A verseny informatikai hátterét és honlapját Tassy Gergely, a budapesti Veres Péter Gimnázium matematikatanára kezeli.
A verseny menete:
A négy csapattagnak közösen kell megfejtenie a feladatokat. Az első (körzeti) fordulót a bejutottak számára egy országos döntő követi, amelyen az írásbeli mellett szóbeli feladatok is vannak. Az írásbeli forduló feladatainak megoldására mindkét
Vissza