1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bölcselettörténet I.

Katolikus teológiai főiskolai jegyzetek

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Katolikus Teológiai Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 124 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A történelem tanúsága szerint a filozófia egyidős az öntudatosan gondolkodó emberrel. A természetben és a saját életében tapasztalt jelenségek okát, magyarázatát kereső ember igyekszik a valóságról... Tovább

Előszó

A történelem tanúsága szerint a filozófia egyidős az öntudatosan gondolkodó emberrel. A természetben és a saját életében tapasztalt jelenségek okát, magyarázatát kereső ember igyekszik a valóságról lehetőleg átfogó képet alkotni, egyrészt azért, hogy tudásszomját kielégítse, a világban megbízhatóan tájékozódjék, másrészt, hogy a lehetőségeknek megfelelő célokat tűzzön maga elé, és így boldogulásra irányuló vágyának igazolható értelmet adjon. Ez a valóság-egészre törekvő ismeret a „bölcsesség szeretete"; a „Filozófia" szónak ez a tartalmi jelentése. A szaktudományok a valóság egy-egy részletét vizsgálják. A bölcselet viszont, velük kölcsönhatásban, olyan általános elvek megállapítására törekszik, amelyek a szaktudományi kutatásnak is előfeltételei, és az általános emberi művelődést is szolgálják. Ilyenek a lét, a gondolkodás, a cselekvés és az alkotás általános mibenlétének, törvényszerűségeinek és értékének a megállapításai. Minden tudomány az igazságra, a valósággal megegyező, igazolt ismeretre törekszik. A bölcselet mint tudományelmélet a megismerés általános követelményeinek tesz eleget. A szaktudományok kutatása ugyanis a valóság egyes részleteire irányul; a bölcselet viszont a valóságot, a létet a maga egészében igyekszik megérteni. S ezért a bölcseletre vár az a feladat is, hogy a különböző tudományok összefüggését, a tudományok rendszerét megállapítsa. 2. A szaktudományok és a filozófia sajátos szemléleti módja miatt az előbbiekben - általában - nem fontos a történeti előzmények ismerete, a filozófiai kérdésekben azonban nagy segítséget nyújt a történelem. A bölcseleti fogalmak és problémák alaposabb megértésére s jelentőségük értékelésére ugyanis keletkezésük történeti feltételeinek ismeretével jutunk el A bölcselkedő gondolkodás szellemét legjobban a nagy gondolkodók elmemunkájának megfigyelésével - a filozófia klasszikusaitól - lehet elsajátítanunk, ahogyan a maguk korában megjelennek. A történeti folyamat az egyre visszatérő, történet fölötti, maradandó problémákat is élesen megvilágítja, s rámutat arra, hogyan értek meg e problémák megoldásai, s miként élnek tovább. A bölcselettörténet feladata tehát a bölcseleti tanok és rendszerek ismertetése és értékelése a filozófusok reánk maradt írásai vagy a tanításukat közlő egyéb források alapján. Az értékelés révén segítségünkre van, hogy az igazságot megismerjük, a tévedéseket elkerüljük, és így a legalapvetőbb emberi problémákra helyesen tudjunk választ adni. 3. A bölcselettörténet a filozófia tanulmányozásához nyújtott segítség mellett művelődéstörténeti ismereteinket is bővíti. A filozófia valóság-egészre irányuló szemléletében összefutnak egy-egy kor szellemi áramlatainak, művelődési és világnézeti irányainak s társadalmi viszonyainak hatósugarai. Vissza

Tartalom

Bevezetés: A bölcselettörténet jelentősége 5
Első rész: Az ókor filozófiája 7
1 L fejezet: Az indiai és a kínai bölcselet 7
I. India bölcsessége 7
II. A kínai filozófia 8
2. fejezet: A görög bölcselet 9
I. A görög bölcselet jellege 10
II. A Szókratész előtti görög bölcselet 13
a) A korai természetbölcselet 14
b) A szofisták 19
III. Az attikai bölcselet 21
a) Szókratész (470-399) 21
b) Platón (427-348) 24
c) Arisztotelész (384-322) 29
IV. A hellenizmus rendszerei 42
a) A sztoicizmus 43
b) Az epikureizmus 46
c) A szkepticizmus 47
d) A szinkretizmus 48
e) Az újplatonizmus 50
Második rész: A középkor bölcselete 54
A középkori bölcselet jellege 54
1. fejezet: A patrisztika filozófiája 57
I. Az első keresztény bölcselők 57
II. Szent Ágoston (354-430) 60
III. A patrisztika utolsó századai 64
2. fejezet: A skolasztika 66
I. A skolasztika fejlődése 67
II. A dialektika fejlődése 71
a) Az „egyetemes fogalmak" vitája 71
b) Petrus Abaelardus (1079-1142) 73
III. Az arab és a zsidó bölcselet 75
IV. A skolasztika virágkora 79
a) Szent Bonaventura (1221 /22-1274) 80
b) Nagy Szent Albert (1193-1280) 83
c) Aquinói Szent Tamás (1224-1274) 86
d) Joannes Duns Scotus (1266/74-1308) 109
3. fejezet: Az egyéb (nem-skolasztikus) filozófiai irányzatok 113
I. Rogerius Bacon (1210/14-1294) 114
II. A nominalizmus 116
III. A misztika 118
Felhasznált és ajánlott irodalom 123
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Bölcselettörténet I. Bölcselettörténet I. Bölcselettörténet I.

Néhány oldalon ceruzás jelölések, aláhúzások és színes sorkiemelések találhatók.

Állapot:
1.940 ,-Ft
10 pont kapható
Kosárba