Előszó
A PC ABC műsorait már két éve követik a TV2-n a nézők tízezrei, és a műsorhoz készült távoktatási könyvet sok ezer példányban vásárolták meg az érdeklődők. Országszerte PC ABC klubok működnek, ahol diákok, szülők és gyakran nagyszülők együtt ismerkednek meg a gyakorlatban is a számítógépekkel lépésről lépésre. A PC ABC műsor nézői és e klubok tagjai között vetődött fel a gondolat, hogy az óvodásoknak is készüljön PC ABC program.
A PC ABC óvodásoknak Magyarországon korábban még nem ismert új kezdeményezés első lépése. A fejlett világban ma már széles körben megvásárolhatók az óvodások számára készített alkotókészség-fejlesztő játékok és számítógépes programok.
1994 novemberében a tévében induló program lesz az első olyan ovis projekt, amely összhangot teremt a televíziós adások, a könyv, a számítógépes programok és a megyénkénti legalább egy konzultációs központ munkája között.
A kilencvenes években a számítógép mindennapos eszközzé válik a munkahelyen, az iskolában és egyre növekvő számban az óvodákban is.
Nem hagyhatjuk azonban figyelmen kívül azt a tényt, hogy a jelenleg óvodába járó gyerekek generációja lesz az első, akiket végigkísér egész életük során a számítógép. Kezdetben az óvodában mint játék, később mint taneszköz, végül a munkahelyükön munkaeszköz.
A szülőknek is igyekeztünk segítséget nyújtani. A foglalkoztatási minták és a számítógépes programok a gyerekekkel való otthoni foglalkozások körét bővítik. A bemutatott ötletek fejlesztésével kis leleményességgel további feladatok készíthetők.
A számítógép manuálisan aktívan leköti a gyereket. A játék úgy kreatív, hogy közben a gyerek egy hasznos, önállóságra serkentő eszközt ismer meg, és így otthon a család felnőtt tagjait is inspirálja az interaktív kommunikációra.
Kiadványunkat ajánljuk a gyakorló óvónők számítógéptől való idegenkedésének oldására is, akiknek napjainkig kevés alkalom nyílt a számítógépes munkára.
Jelenleg a több ezer hazai óvodából csak néhány száznak van számítógépe. Szerencsére azonban napról napra nő a számuk. Ma közel félmillió családban találhatunk számítógépet, és a számítógépet vásárló családok köre is egyre inkább bővül. Reméljük változni fog az a nézőpont is - amellyel még gyakran találkozunk -, hogy a családokban fellelhető számítógépek többségét ma még tilos használni az óvodáskorú gyermeknek. Ennek egyik oka az, hogy a szülő "félti" a drága eszközt, a másik pedig az, hogy nincsen megfelelő, igazából óvodásoknak készült program, amely elsősorban az alkotó, önálló gondolkodást serkentené.
Vissza