Zenefizikai tájékozódás | |
Harmonikus felhangok | 5 |
Hogyan keletkeznek a hangok? | 5 |
A felhangsor tudnivalói | 5 |
A hangközök fizikai értékei húrarányokban | 6 |
A felhangsor hangközeinek húrarányai | 7 |
A felhangsor szekundjai | 8 |
A komma | 8 |
Levezetéseink áttekintése | 9 |
A hangközök frekvencia-arányai | 9 |
A szekundok, mint a konszonanciák különbségi hangközei | 10 |
A felhangsor továbi vizsgálata | 10 |
A kvintrokonság kérdése | 11 |
A szekundok keletkezése | 11 |
Számtani műveletek | 11 |
A szekundok levezetés a konszonanciákból | 12 |
Az intonálás tudnivalói | |
Az intonálás tényezői | 13 |
A hangközök gyakorlati pontossága | 13 |
Szkémák, jelzések | 14 |
A szkémák támaszhangjai | 14 |
A szkémák szekundjainak pontossága | 14 |
A szkémák elképzelése | 15 |
A szkémák egyéb alakjai | 16 |
Útmutatás az intonáláshoz | 16 |
Népzenénk fizikai támaszhang-rendszere | |
A dallamok gerinchangjai | 18 |
Az 1. sz. dallam (Fehér fuszulykavirág) | 20 |
A moll jellegű pentatonika fizikai értékei | 21 |
A 2. sz. dallam (Kelj fel, juhász, ne aludjál) | 22 |
A 3., 4., 5. sz. dallamok (Én Istenem add megérnem - Magyarország szélén - Hová mégy, hová mégy) | 22 |
A 6. sz. példa (Volt nekem egy kecském) (A magas és mély f) | 22 |
A 7/a. sz. dallam (Szőlőhegyen körösztül) | 25 |
A deformált konszonanciák közös jelzései | 25 |
A 7/b. dallam | 26 |
A 8. sz. dallam (Béres legény) | 26 |
A 9. sz. dallam (Megállj pajtás) (A mély b) | 27 |
A 10. sz. dallam (A szép lány aranybárány) | 27 |
A magas és mély b kommakülönbsége | 28 |
A kettős szkémák rendszere | 28 |
A nagy félhang | 29 |
A bővített szekund (Kecskeméti verbunkos) | 29 |
A magas d1 és a kisebb terc (Már mi innen elmehetünk - Csömörődi falu végén) | 32 |
A mély d1 | 34 |
A hangnemek fizikai szerkezete | |
A dúr-hármas törzsalakja - A dúr hármashangzat-lánc | 36 |
A moll hármashangzat-lánc | 36 |
Alternatív hangzatlánc | 36 |
A rendszer megnevezése | 36 |
A dúr hangzatláncok hangnemi értelmezése (Funkciók) | 36 |
A hangközök, hármashangzatok ábrázolása | 37 |
A moll- és dúr hármashangzatok sablonjai | 38 |
A törzshangok rendje | 38 |
A dúr hangzatlánc ábrája | 38 |
A törzshangsor ábrája | 38 |
A szekundok értékei | 39 |
A törzshangsor funkciói | 39 |
A c-tonikájú hangnem család | 39 |
A funkciójelzések variánsai | 39 |
A hangnem család hangzatkombinációi és skálái | 40 |
Fizikai alaptételek | 41 |
A közös tonikájú hangnemek kommagóca | 42 |
Miképpen kerül a komma a harmónikus hangrendszerbe? | 42 |
A rendszer kisebb terce | 42 |
A rendszer egyéb csonka hangeszközei | 43 |
A szekundok csoportosítása | 45 |
A "nagyobb" bővített szekund (Arra vigyázz, öregasszony) | 45 |
A skálák szélső trikordjai | 45 |
A harmonikus rendszer a gyakorlatban | |
Skálák és hangzatláncaik intonálása | 47 |
A támaszhangok kikeresése a funkciójelzésekből | 47 |
A skálák intonálási mintája | 47 |
A főhármasok felbontási mintája | 48 |
A minták hasznosítása | 48 |
A gyakorlat mély II. és VII. foka | 50 |
Az esés iskolapéldája (Ángyom asszony kását főzött) | 50 |
Az intonálás elemzése (Gólya-nóta) | 51 |
Az "Ej görbénye, görbénye" esete | 51 |
A "Tüzet viszek" novuma | 52 |
A II. fok a népi gyakorlatban | 52 |
A "Besüt a nap a templomba" pozitívuma | 52 |
Más példák (Nincsen szebb a magyar lánynál - Bazsó Mári libája) | 53 |
Ahol a kisebb terc valóság (Ablakomba, ablakomba) | 53 |
Az érem másik oldal | 53 |
Virágéknál ég a világ | 54 |
A szekvencia mint mentőkörülmény | 55 |
"Kalamajkó" és szekvencia társai | 55 |
Muzsikus - Parasztlány - Rádióénekesnő (Látod-e babám - A Vargáék ablaka) | 55 |
A mély II. fok alatt dúrban (Volt-e itt az úr?) | 56 |
Egyéni variánsok | 57 |
Egy elfelejtett nóta tanulsága (Csütörtöki napon) | 57 |
Egy újsütetű nóta (Lent a délibábos Hortobágyon) | 58 |
A moll dominánsú hangnemek VII. foka | 58 |
Lássunk tisztán | |
Az azonos előjegyzésű hangnemcsalád | 59 |
A szegmentum-elmélet | 59 |
A hangzatlánok eltérései | 59 |
Rokonsági fokok | 60 |
A líd és a fríg kérdése (Összegyüttek, összegyüttek az izsapi lányok) (A csitári hegyek alatt) | 60 |
A fríg zárlata | 60 |
A dallamok kettős támaszhang-csoportja | 61 |
Az eol nagyobb kvartja | 61 |
A tisztasági fogalmi meghatározás | 61 |
Főkérdések | 62 |
A paralell hangnempár vizsgálalat (Vengédhangok) | 62 |
A paralell hangnemek áthajlásai, moduláció (Anyám, édes anyám - Fekete az én ingöm - Ballagási ének) | 62 |
A dór szekszt | 64 |
A vendéghangok korlátja | 64 |
A mikszolíd szeptima (Nagyváradi kikötőben) | 64 |
A mikszolíd kisebb terce | 66 |
Az "Erdő, erdő, erdő" esete | 66 |
Egy másik variáns | 66 |
Az "ál"-mikszolíd (De szeretnék rámás csizmát viselni) | 66 |
Áthajlás a mikszolíd és dúr között (Széles a Balaton vize) | 67 |
Egyéb kérdések | 68 |
A pentatonika terclánca és harmóniái (A búbánat keserűség) | 68 |
A pentatonika forgathatósága és komma-problémái | 68 |
A metrika mint intonálási tényező (Felszállott a páva) | 71 |
A hangnemek kvintrokonsága | 72 |
A kvintrendszer (Pythagorasi rendszer) | 72 |
A kvintrokonság fokozatai | 73 |
A mérőberendezés hangnemi szolgálata | 76 |
A kvintrokonság népzenénkben | 77 |
A tercrokonság | 78 |
A tiszta többszólamú ének | |
Katalinka | 82 |
Gólya-nóta | 84 |
Esti dal (Vegyeskarra) | 91 |
Székely keserves | 93 |
Jegyzetek, magyarázatok | 98 |
Mellékletek a könyv táskájában | |
Példatár | |
Katalinka (partitúra) | |
Ábrák és mérőszalagok | |
| |