1.067.325

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hitünk önvédelme

Mai kérdések - mai válaszok

Szerző
Budapest
Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 173 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-277-017-8
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az önvédelem az emberiség ősi természetjoga. A Katolikus Egyház hitét számos támadás érte a múltban, különösen a felvilágosodás korától. Az Egyház hitének egyes tételei azonban már az ősegyház kezdetétől védelemre szorultak, különösen az ókeresztény korban. Ezek az írások alapozták meg aztán a rendszerbe foglalt hitvédelmet, az úgynevezett apologetikát. Az Egyház által tévtanoknak, eretnekségeknek bizonyuló tételeket pedig a zsinatok ítélték el. Pascal Gondolatok című műve a hitvédelem sajátos műfaja is egyben. A Magyar Katolikus Egyház XX. századi hitvédelmi munkái közül a jezsuita Bangha Béla műve emelkedik ki (1940). Az idő azonban gyorsan halad. Legalább minden fél évszázadban újra kell írni a hitvédelmet, hiszen a támadások újabb és újabb formában jelentkeznek. Az egyháztörténetet tekintve a teológiai és krisztológiai tévtanok után jelenünkre leginkább már az antropológiai jellegű téveszmék a jellemzők, elsősorban Jézus Krisztussal kapcsolatban, de az ember mivoltát illetően... Tovább

Fülszöveg

Az önvédelem az emberiség ősi természetjoga. A Katolikus Egyház hitét számos támadás érte a múltban, különösen a felvilágosodás korától. Az Egyház hitének egyes tételei azonban már az ősegyház kezdetétől védelemre szorultak, különösen az ókeresztény korban. Ezek az írások alapozták meg aztán a rendszerbe foglalt hitvédelmet, az úgynevezett apologetikát. Az Egyház által tévtanoknak, eretnekségeknek bizonyuló tételeket pedig a zsinatok ítélték el. Pascal Gondolatok című műve a hitvédelem sajátos műfaja is egyben. A Magyar Katolikus Egyház XX. századi hitvédelmi munkái közül a jezsuita Bangha Béla műve emelkedik ki (1940). Az idő azonban gyorsan halad. Legalább minden fél évszázadban újra kell írni a hitvédelmet, hiszen a támadások újabb és újabb formában jelentkeznek. Az egyháztörténetet tekintve a teológiai és krisztológiai tévtanok után jelenünkre leginkább már az antropológiai jellegű téveszmék a jellemzők, elsősorban Jézus Krisztussal kapcsolatban, de az ember mivoltát illetően is. Az arányos védekezést jog és erkölcs egyaránt indokoltnak tartja. Erről hitvédelmi vonatkozásban napjainkban sajnos nem beszélhetünk, mert a világhatású internet és a televíziós csatornák az informatika nagyhatalmát jelentik. Egy könyv kérdéseibe és feleleteibe rögzített hitvédelem Dávid és Góliát párbaját juttatja eszünkbe, amelyben informatikai hatókörét tekintve Dávid jóval kisebb, Góliát pedig jóval nagyobb a bibliainál. Mégsem kilátástalan a védelem, ha az igazság áll szemben az ellenséges szándékú vádakkal. Az evangélium szava egyértelmű: „Az igazság szabaddá tesz benneteket" (vö. Jn 8,32). Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 5
ELSŐ KÉRDÉSKÖR
ISTEN VALÓSÁGA ÉS A TEREMTÉS 11
I. Mit tudhatunk meg Istenről természetes ésszel? 13
1. Mi az a „metafizika"? 13
2. És Istent mi hozta létre? 14
3. Nem lehetne ezt példával érzékeltetni? 15
4. Mit tudhatunk meg értelmünkkel egyáltalán Istenről? 16
5. Akkor a Teremtőben is megvolt a teremtett világ terve? 16
6. Hogyan tudhatunk meg bármit is a Teremtő Istenről, ha őt nem láthatjuk? 17
7. „Csak azt hiszem el, amit látok!" Sokan nem ezt mondják? 18
8. Elvezethet-e a matematika Istenhez? 19
9. Mit jelent az, hogy Isten szellemi valóság? 19
10. Mi a válaszunk a „magyarok Istene" kifejezésre? 20
11. A háborúkban mindkét hívő sereg a maga oldalára kívánta állítani Istent. Vagy nem? 21
II. A világegyetem és az élőlények keletkezése. Evolúció és teremtés 23
1. Az Örök Anyag miért nem hozhatta létre a világot és benne az embert? 24
2. A panteizmus is helyet kap a világmagyarázatok között. Az nem tehető Isten helyébe? 25
3. Az ősrobbanáshoz miért kell feltételezni a Teremtőt? 26
4. Kisajátíthatja-e az evolúció magyarázatát az ateizmus? 26
5. A zsiráf nyakát nem a környezethez való alkalmazkodás növelte hosszúra? 28
6. Miért állította Jacques Monod a kozmikus véletlent a Teremtő helyébe? 29
7. Valóban gépek volnánk? 30
8. A DNS fölfedezésének ilyen nagy hatása lenne a genetika fejlődésére? 31
9. Gondolkodnak-e az állatok? 32
10. A tévében gyakran emlegetnek „zseniális" állatokat. Igaz ez? 33
11. Akkor hogyan értsük a gépek meg az állatok intelligenciáját? 34
12. Ha az ember agya ugyanolyan kinézetű, mint az állatoké, akkor nem csupán szerkezetileg, struktúrájában tökéletesebb az állatokénál? 34
13. Célirányos-e az élőlények törzsfejlődése? Mennyiben beszélhetünk programozott evolúcióról? 35
14. Es mi van a véletlennel? 36
15. Mi a kreacionizmus? 37
16. Hogyan jelentkezik az ateizmus a filozófia történetében? 38
17. Miért omlott össze az örök atomok elképzeléséhez kapcsolódó örök anyag kártyavára? 38
III. A teremtés és a tudomány eredményeinek szembesítése a Bibliával 40
1. Szemben áll-e a Biblia teremtés-elbeszélése a tudománnyal? 40
2. Ha a tudomány fejlődik, nem kell-e fejlődnie a Biblia értelmezésének is? 41
3. A Teremtés könyve nem ugyanolyan mitológia, mint a többi teremtésmítosz? 42
4. Ennyire változik a világképünk? 43
5. Nem azt kell-e hívőként elfogadni, ami „benne" van a Bibliában? 44
6. Mit jelent az, hogy „teremt"? 44
7. Mi értelme volt a dinoszauruszok létezésének a teremtésben, ha végül is el kellett pusztulniuk? 45
8. A világegyetemből és az élővilágból lehet-e következtetni Istenre? 46
9. Összeegyeztethető-e az édenkertre vonatkozó bibliai tanítás a mai tudománnyal? 47
10. A tudomány a Föld és az élőlények kialakulását sok évmillióban számolja. A Biblia szerint mindez hat nap alatt ment volna végbe? 48
11. Harmóniába hozható-e a Bibliával az élőlények evolúciójának ideje és módja? 48
12. A bibliai teremtés-elbeszélés mégis szembekerült az őslénytannal, vagy nem? 49
13. Akkor ezek szerint nincs ellentét a teremtés és a több százmilliós időkeretben kibontakozó evolúció között? 50
14. Még hívő keresztények is vannak, akik azt vallják, hogy más a hit és más a tudomány. Ellentétben van-e a kettő egymással? 51
15. Igaz-e, hogy a tudósok ateisták? 52
IV. Az ember teremtése és a bűnbeesés 54
1. Összeegyeztethető-e az ember megjelenése a tudomány álláspontjával? 54
2. Mit szól Ádámhoz és Évához korunk tudománya? 54
3. A Teremtés könyvében Isten „a föld porából" formálja Ádámot. Hogyan lehetne ezt elfogadni mai tudásunkkal? 55
4. Tényleg elfogadható jelen ismereteinkkel Ádám és Éva próbatétele? 56
5. Mi a valóság az őskígyó csábításában? 57
6. A Biblia szerint Isten megtiltja az embernek, hogy a „tudás fájáról" egyen? 58
7. A Biblia csak a Teremtés könyvében beszél a világ létrejöttéről? 59
8. Vannak környezetvédők, akik a Teremtés könyvét okolják, amiért arra buzdít, hogy „Hajtsátok uralmatok alá a Földet." Igaz ez? 59
9. Napjainkban különleges jelentősége van a környezetvédelemnek. Van-e ennek szerepe a kereszténységben? 60
10. Mi igazolható abból, hogy Káin ellensége lett Ábelnek, és megölte testvérét? 61
11. Volt-e vízözön a Földön? Hogyan lehet kapcsolatban egy természeti katasztrófa az emberi bűnnel? 62
12. Hogyan értsük a bábeli torony elbeszélését? 63
13. Mi a paradicsomkert katekézisének legfontosabb üzenete? 63
MÁSODIK KÉRDÉSKÖR
ISTENHITÜNK ÉS A VALLÁS 65
1. Mi a vallás? 67
2. Hogyan alakult ki és hogyan tökéletesedik a vallás? 68
3. Akkor miért van annyi ateista a mai világban? 68
4. Nem emberellenes a vallás, ha emberáldozatokat követelt? 70
5. A vallásháborúk sokat ártottak az emberiségnek. Vagy mégsem? 70
6. A kereszténység - mint a neve is jelzi a kereszt vallása? 71
7. Mit jelent a kinyilatkoztatott vallás? 71
8. Miről ismerhető fel, hogy a kereszténység kinyilatkoztatott vallás? 72
9. Mi a Biblia üzenete számunkra? 73
10. Kik a pogányok? 73
11. No és a dogmák? 74
12. A dogmák eszerint nem változnak a változó időben? 75
13. Mit jelent a „szent"? 76
14. Van-e a szentnek humánértéke? 76
15. A vallásosság jele a rendszeres imádkozás.
Van-e értelme egyáltalán a kérő imának? 77
16. Mit jelent a karizma? 78
17. Mi a stigmatizáció? 78
18. Végül is mi a garancia arra, hogy melyik világnézet az igazi? 79
A szenvedés nagy problémája 80
1. Ha Isten a mi Atyánk, ha ő a jó teljessége, akkor hogyan egyeztethető össze mindez az emberi szenvedéssel? 80
2. Ha Isten jó, miért teremtett rossz világot? 81
3. Mennyiben lehet az emberi bűn a világ megrontója? 82
4. Ugye az ember és a világ szenvedésének problémáját csak Isten tudja megoldani? 83
5. Azt értem, mit jelent a sors, de van magyarázat a gondviselésre? 84
6. Akkor hát mi a gondviselés? 85
HARMADIK KÉRDÉSKÖR
JÉZUS KRISZTUS MINT MEGVÁLTÓ,
ÉS AMI A JELENÜNKBEN ELLENE IRÁNYUL 87
1. Mikor született Jézus? 89
2. Igaz, hogy Jézus nem Betlehemben, hanem Názáretben született? 90
3. Mi igaz a napkeleti bölcsek látogatásából? 90
4. A betlehemi csillag valóság? 91
5. És a betlehemi gyermekgyilkosság? 92
6. Szent József tényleg nevelőapja volt Jézusnak? 92
7. Akkor hát hogyan született Jézus? Ki volt az apja? 93
8. Mária is szűzen született? Nem erre utal a Szeplőtelen Fogantatás ünnepe? 94
9. Jézus is megkeresztelkedett? Eszerint nem lett volna „szeplőtelen", vagyis mentes az áteredő bűntől? 94
10. Keresztelő János, vagy Jézus? 95
11. A tudomány mai szintjén elfogadhatjuk-e Jézus csodáit? 96
12. Mit tudhatunk Jézus tizenkét apostoláról? 97
13. Jézus tényleg Péterre alapozta az Egyházat? Mi hitelesíti ezt a Szentírásban? 98
14. Rekonstruálható-e időrendben Jézus tanítói útja? 99
15. Hogyan lehet elfogadni, hogy az Eucharisztia Jézus valóságos teste és vére, a kenyér és a bor színe alatti jelenlétével? 101
16. Van-e igazolható alapja Jézus feltámadásának? 102
17. És a mennybemenetel? Hogyan fogadhatjuk el azt hívőként, de mai tudásunk szintjén? 103
18. Mit jelent az, hogy „ül az Atya jobbján"? 104
19. A történelemben sokan mondták már magukat megváltónak. Mért éppen Jézus volna az igazi? 105
Az ősegyház kezdeti időszaka 108
1. Mi lett az apostolok sorsa az ősegyház kezdetén? 108
2. Volt-e hatása az őskeresztények helyzetére a római politika változásainak? 108
3. Mi történt Saul megtérése után? 109
4. Hogyan indultak el missziós útjukra az apostolok? 110
5. Milyen hatással voltak a missziós utak a kereszténység további alakulására? 111
NEGYEDIK KÉRDÉSKÖR
JÉZUS KRISZTUS MAI TÁMADÁSOK KERESZTTÜZÉBEN 113
1. Igaz-e, hogy terjedőben van az újpogány magyarok vallása? 115
2. Nem veszélyesebb-e az újpogány szinkretizmus, vagyis valláskeverék, mint a régi pogány hit fölélesztése? 116
3. Pártus herceg lett volna Jézus? 117
4. Mi igaz abból, amit a tévében láthatunk, hallhatunk, hogy Mária Magdolna Jézus felesége lett? 118
5. Voltak-e Jézusnak testvérei? 119
6. Júdás „evangéliumának" régészeti megtalálása tényleg megváltoztatja a róla alkotott képet? 120
A Torinói Lepellel és bizonyos egyházi relikviákkal kapcsolatos támadások és félreértések Jézus Krisztus személyét illetően 121
1. Számos kritika éri az Egyházat a történelmileg nem igazolható ereklyék miatt. Létezik minderre megnyugtató válasz? 121
2. Bizonyítható-e, hogy a Torinói Lepel Jézus halotti Leple? 122
3. A C-14-es vizsgálat nem középkori eredetűnek azonosította a Leplet? 123
4. A tévéből arról értesültem, hogy a lepel Leonardo da Vinci műve. Mi igaz ebből? 124
ÖTÖDIK KÉRDÉSKÖR
ERKÖLCSI ÉLETÜNK VÁLASZRA VÁRÓ PROBLÉMÁI 127
I. Az ember természeténél fogva törekszik a boldogságra. Ez az erkölcsi élet egyik alapkérdése is 129
1. Lehet az ember egyáltalán boldog? 129
2. Mai filmek, egyes tv-műsorok szinte állandóan a vágyakat emlegetik, és vágyaink kielégítésére ösztönöznek. Nem ez a természetes? 130
3. Mit jelent voltaképpen az üdvösség? 131
4. Mi az, hogy „erkölcs"? 132
5. Az ateistát is kötelezi az erkölcs? 132
6. A Bibliában azt olvassuk, hogy minden jó, amit Isten teremtett. Akkor az ember e szerint a teremtett javakat igényelve mindig a jót akarja? 133
7. Honnan tudhatom, mikor használom jól a dolgokat? Talán nekem kell kitalálni? 134
8. Gyakran zavarban vagyunk, hogy mit tegyünk, ha két jó vagy két rossz között kell választanunk. Mi a megoldás? 134
9. Van-e erkölcsi jogosultsága az önvédelemnek? 135
10. Mi az arányos önvédelem? 136
11. És ha valaki csak túlzásba viszi a másik iránti érdeklődést? 137
12. Mit kell tudni a hívő kereszténynek az erkölcsi szabályokról? 137
13. Mi az, amit döntéseinkben általánosságban kerülni kell?. 138
14. Mi tanácsolható a végletekkel kapcsolatban? 138
15. Mit jelent az erény? 139
16. Miért erény az alázat? Miért emeli ki azt a keresztény erkölcs? 140
II. A sarkalatos erények értéke 142
1. Mik a „sarkalatos" erények? 142
2. Az okosság nem tehetség kérdése, amely vagy van, vagy nincs? 142
3. Az idealisták igazságosságról beszélnek, a realisták az érdekeket hangsúlyozzák. Melyiket fogadjam el? 144
4. Mit lehet ma kezdeni a mértékletesség hirdetésével? Nem vonzóbb ennél, hogy „Egyél, igyál! Élvezd ki az életet"? 145
5. A bátorság csak harcosoknak való? 146
6. Mire ösztönzi a magyar fiatalokat a „kihívás"?
Mit jelent az igazi bátorság, és mi az oktalan vakmerőség? 147
7. Hogyan ítéljük meg a tűzön járás hazánkba importált gyakorlatát? 148
III. A hittel, reménnyel, szeretettel kapcsolatos életproblémák 150
1. Igaz, hogy földi létünk a hitre épül? 150
2. Van-e a hitnek erkölcsi következménye? 151
3. Mi a különbség a hit és a hiszékenység között? 152
4. A keresztény hit feltételezi a túlvilágot. Lehet abban egyáltalán hinni a mi korunkban? 152
5. Visszajött onnan bárki is? 154
6. De hát kik azok, akik eljuthatnak az üdvözült létbe? 154
7. Mit jelent a remény az ember életében? 155
8. Es ha az ember minden reménye elvész? 155
9. Hogyan ítéli meg az Egyház az öngyilkosságot? Ez volna a biztos kárhozat jele? 156
10. Sokszor emlegetjük a szeretetet, de van, hogy egészen különböző értelemben. Végül is mit jelent a szeretet? 157
11. Jelentheti-e mindkettőt a „szeretni valakit"? 158
12. Érzés a szeretet, vagy valami más? 158
13. Akkor nem is olyan könnyű eldönteni, mikor szeretek valakit igazán? 159
14. Milyen kapcsolatban lehet a szeretet a szexualitással'? 160
15. Mi a különbség az állatok és az ember szexualitása között? 160
16. Egyének és családok, sőt a társadalom túlhevített szexualizálásának időszakát éljük. Hová vezet mindez? 161
17. Visszajöhet-e még az egészséges nemiségre való nevelés? 62
18. Az Újszövetségben János apostol szerint „Isten a szeretet," Hogyan értsük ezt? 162

Boda László

Boda László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Boda László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem