1.062.403

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Blues With The Feeling

Szájharmonika-iskola

Szerző
Budapest
Kiadó: Edition Simonffy
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 74 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Több mint tíz éve már, hogy először vettem a kezembe harmonikát. Mindig szerettem volna tanulni valamilyen hangszeren, de soha semmihez nem volt kitartásom. Miért pont ezt a hangszert választottam... Tovább

Előszó

Több mint tíz éve már, hogy először vettem a kezembe harmonikát. Mindig szerettem volna tanulni valamilyen hangszeren, de soha semmihez nem volt kitartásom. Miért pont ezt a hangszert választottam véglegesen? A történet valahogy így kezdődött: 14 évesen gyakorta jártam koncertekre, ahol mind a zene, mind a klubok atmoszférája nagy hatással volt rám. Teljesen varázsuk alá kerültem, és az idők folyamán e körből választottam példaképeimet. Ezek voltak az első lépések. Aztán idővel szakosodtam, már nem mentem el mindenhová, és nem minden zenét hallgattam meg. Gyakorta jártam Hobo Blues Band koncertre és más jellegű jazz-klubokba. Akkoriban működött Pesten egy Blues Kocsma (az első), ahová igazán szerettem járni. Főleg a zene miatt, de a bor sem volt rossz. Nos, itt hallottam a „négerekéhez" hasonló bluest egy szál gitáron, zongorán, harmonikán. Közben barátság alakult ki a blues-műfajt tanulmányozó Nemes Nagy Péterrel, aki mindvégig sokat segített a műfaj előadóinak megismerésében, a chicagói bluestól a fehér rhythm and bluesig. Ő mutatott felvételeket, ahol a harmonikások számomra hihetetlen ügyességgel játszottak. (Meg kell vallanom, mindmáig lenyűgöznek. Ha valaki tanulni akar, először őket kell meghallgatnia.) Voltak más források is, magyar harmonikások, akiktől sok mindent ellestem (Hagyó Béla, Bodonyi Attila, Bacsek István, valamint az öregebb korosztályt képviselő ABC és Budapest trió, akik más stílusban harmonikáztak). Úgy határoztam, veszek 153 Ft-ért egy harmonikát és gyerünk...! Abban az időben jelent meg Magyarországon Muddy Waters „FATHERS AND SONS" című dupla lemeze. Szégyenlősen bezárkóztam a padlásszobámba, és feltettem narancssárga, TESLA márkájú lemezjátszómra a korongot. A zenével együtt fújtam és szívtam a harmonikám. Persze nem szólt úgy, ahogy Paul Butterfield hangjai, sőt sehogysem. Percek alatt elfáradtam, és alig kaptam levegőt. Kétségbeesve kapkodtam... A műfaj szeretete azonban teljesen „elhatalmasodott" rajtam, ezért nem hagytam fel a próbálkozással. Majd megőrültem, mikor egy-egy „fantasztikus" hangot sikerült elővarázsolni, amely picit hasonlított az eredetihez. Sokat és mindig játszottam, akár kellett, akár nem. Több tízezer forintot szétfújtam, mire kezdett pofásodni, de még közel sem jártam a valósághoz. Ez valószínűleg azért is volt, mert nem voltak igazi tanáraim. Noha az előbb említett zenészekre feltekintettem, ők még nagyon fiatalok voltak, s nem igazán izgatta őket az „utánpótlás". Buli buli után, koncert koncert hátán. Én meg a szobámban szenvedtem, mint egy orgonafújtató. Sem előre, sem hátra! Rengeteg minden történik az emberrel, mire valamilyen szintet elér. Kezdő, amatőr zenekarok session-zenészeként, majd tagjaként, aztán profibb zenekarok, csúcspontok, hullámvölgyek, érettségi. Magyarország soha nem volt „blues-hatalom", ezért nagyon nehéz még ma is a blues-zenekaroknak, bár ez már össze sem hasonlítható az évekkel ezelőtti helyzettel. Rengeteg a zenekar, boldog-boldogtalan játssza a bluest. Sokat változott a blues-zene a századforduló óta. Modernebb lett, sok műfajjal keveredett, megváltoztatva a stílus hangzását. Mivel egy egyetemes és viszonylag konzervatív műfajról van szó, a blues alapharmóniái változatlanok maradtak. Az igazán nagyok (Little Walter, George „Harmonica" Smith, Howlin' Wolf, Sonny Boy Williamson, Paul Butterfield vagy a gitárosok közül pl. J.B. Lenoir, Big Bili Broonzy, Blind Lemon Jefferson) már meghaltak, mielőtt megírhatták volna saját iskolájukat, de a felvételek megvannak, és itthon is egyre inkább elérhetőek. Na, és még vannak élő, igen-igen nagy tudású harmonikások, zongoristák, gitárosok (Charlie Musselwhite, Rod Piazza, James Cotton, Pinetop Perkins), akik az elődök hagyományait lesték és ültették át mai hangzásra. Te, aki gondolsz egyet, és meg akarsz valamit tudni, tanulni a blues-szájharmonikázásról, első lépésben nézz utána, mi is az a BLUES, és kik is ezek az emberek. Ez a könyv csak segítség lehet a tanulásban. Segíthet megismertetni és megkedveltetni a szájharmonikát. A harmonikastílusok sokszínűsége és alkalmazása teljességgel felvázolhatatlan. Bár magamtól telhetően minden, ezzel kapcsolatos tényezőt próbálok figyelembe venni, a saját akaraterőd a legjobb tanár a tanuláshoz. Vissza

Tartalom

Bevezetés 4
Magyarországi szájharmonika-történet 5
Válogatott diszkográfia magyar harmonikások kiadványaiból 9
A szájharmonika kialakulása 10
Mi is az a blues? 10
Játékstílusok 11
Slim Harpo 11
Doctor Ross 11
Játékstílusok 11
Szájharmonikák fajtái 13
Hogyan gyakoroljunk 18
A szájharmonikák felépítése 19
Blues-harmonikák hangolása 20
Hangolások és hangfekvések 22
Hangszer- és kéztartás 23
Snooky Pryor 24
A harmonika megszólaltatása 24
Harp Attack 26
Straight-harp és Cross-harp 27
A hangképzés elmélete és technikája 27
A két- és háromfokozatú hajlítás 28
John Lee „Sonny Boy" Williamson 30
Sonny Boy Williamson (II.) játékstílusa: 31
„Wah-wah" effekt 31
Takarásos játék 32
Kísérőjáték 34
Ritmizál ás 35
Sonny Terry 36
Sonny Terry játékstílusa 37
Lebegtetés, pörgetés 38
Little Walter 39
A szájharmonika javítása 40
George „Harmonica" Smith 41
A kromatikus harmonika (működési elve) f 42
A kromatikus harmonikák (szerkezete) 43
William Clarké 45
Rod Piazza (Harmonica Rod) 45
Az overblow-technika 46
Az erősítő beállítása 47-53
Az effektek típusa 50
Paul Butterfield 51
Elektromos blues-harmonikahangzás és erősítőbeállítás 52
Gerjedékenység 54
Mikrofonok 54
Szájharmonika-mikrofonok típusai 55
Corky Siegel kamarabluesa 56
Zenekari játék 57
Jimmy Reed 58
Charlie Musselwhite 59
Sugár Blue 60
Rhythm & Blues 61
Zydeco 61
Jug Band 61
Blues-lemezajánlat 62
Jazz-, pop- és klasszikus harmonikás lemezek 63
A harmonikázással kapcsolatos levelezési és Interent-címek: 64
Gyakorlatok 66
Major diatonikus harmonikák hangolása 72
Szószedet és zenei alapkifejezések 73
Ajánlott és felhasznált irodalom 74
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem