Előszó
Block-jelenség
Nagy kunszt: bevezetőt írni egy ismeretlen, majdan megszülető, most még csupán az ideák és koncepciók szintjén létező műhöz vagy műegyütteshez. Hogyan írjam le pontosan azt a jelen...
Tovább
Előszó
Block-jelenség
Nagy kunszt: bevezetőt írni egy ismeretlen, majdan megszülető, most még csupán az ideák és koncepciók szintjén létező műhöz vagy műegyütteshez. Hogyan írjam le pontosan azt a jelen pillanatban még nem létezőt, amelynek megjelenése és lényege csak az alkotói elgondolások által előrevetített laza vázlatok, valamint a szövevényes előzmények mérlegelése révén körvonalazható? A sejtések és sejtetések hálójában hogyan fogalmazzam meg az egyébiránt is meglehetősen ingatag alapokon nyugvó következtetéseimet? A probléma megoldásának kilátástalanságát fokozza, hogy a BLOCK csoport tizennégy éves működésének legújabb állomásaként a kiscelli templomteret rendezi (rendezte) be installációjával, amely a korábbi, különleges, illetve különlegessé avatott terekben megvalósított munkákhoz, vagy inkább a közegükkel eggyé olvasztott, jelentésekben gazdag jelenésekhez hasonlóan egy központi építményre, illetve ennek időszakos megvilágítására - az alkotói interpretáció szerint a felépülésére és a lebomlására, folyamatszerű váltakozására -, valamint monotóniára hangolt videómunkákra koncentrál. Lehet, hogy a dolgok spekulatív átgondolása helyett az Artpool Művészetkutató Központ 1998-as installáció-projektjének kérdőívét (Mióta készítesz installációt? Mivel indokolod, hogy installációt készítesz és nem valami mást? Mit gondolsz a munká(i)dról? Milyen különbséget látsz az általad ismert installációk és a saját munkád között? Mit gondolsz a hagyományos mű és az installáció viszonyáról? stb.) kellett volna kitöltetnem a BLOCK-csoport alkotóival?
A BLOCK XX. századvégi, új évezredbeli tevékenysége a képek, a szobrok, a grafikák (stb.) állandóságával és statikusságával szakítva a jelenetek és jelenségek, a megismételhető és megismételhetetlen szituáció-teremtések, az egyszeri eseményekként lezajló művészeti történések, megtervezett és improvizatív színjátékok és ezek mediális rögzítésének sorozatából épül fel. Az installáció, az environment, a performansz és a videó - és kapcsolódásaik, keveredéseik, áthatásaik - műfaji- és műforma-kereteibe illeszthető, és az ezek eszközrendszereivel élő munkák és produkciók eredendő és jellegzetes, speciális sajátosságai között számos fontos jegy megjelölhető. Mint a konkrét térbe helyezés, a térrel való együttlélegzés, a környezeti elemek műbe integrálása: az autonóm és kiterjesztett mű-közeg megteremtése. Mint az időben lejátszódó folyamat, a képi-tárgyi történés, a működés, az anyagok viselkedésmódjának kiaknázása, a változás, illetve a váltakozás és az ismétlődés.
Vissza